شمشیر در سوگ تشنگی شارا

سرویس: اجتماعیکد خبر: 293119|19:11 - 1394/06/09
نسخه چاپی
شمشیر در سوگ تشنگی شارا
بهشت کوچک اورامان ( شامل شهرستانهای پاوه، چوانرود، ثلاث باباجانی و روانسر) و یا همان روستای نمونه گردشگری شمشیر به سوگ خشک شدن چشمه شارا نشسته است و اگر فکری برای آن نشود کمربند سرسبز این روستا محو می شود.

به گزارشهزار ماسوله، به نقل از ایرنا این روزها روستای پلکانی و گردشگری شمشیرهم با کم آبی و خشکسالی دست و پنجه نرم می کند و مشخص نیست تا چه زمان عروس سرسبز زاگرس این همه بی مهری و کم توجهی را تاب بیاورد.
شمشیر که در گذشته های دور و در باور مردم آن محل زندگی شش امیر و خان بوده و یا اینکه گفته می شود به دلیل خوش آب و هوای به این نام شهرت یافته از نظر زیبایی و سرسبزی با شمال کشور رقابت می کند و همانند بهشتی کوچک در کنار شهرستان پاوه پناه گرفته است.
شمشیر در انبوهی از باغات گردو با عمری چندصد ساله پنهان شده و سالهاست که این باغات از چشمه شارا جان می گیرند و شاداب می شوند که خشک شدن تدریجی این چشمه در تابستان جاری خبری تکان دهنده برای طبیعت دوستان است.
دهیار روستای شمشیر روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با تاکید براینکه خشکسالی کمربند سرسبز روستای شمشیر را تهدید می کند، افزود: در سال 74 تنها یک حلقه چاه به عمق 120 متر برای آبیاری مزارع کشاورزی و مراتع این روستا زده شد که اکنون این چاه تخریب شده است.
جمال بهرام زاده ادامه داد: سالهاست که مزارع و آب پایین دست مردم شمشیر از طریق چشمه زیبای شارا تهیه می شود و اکنون خشک شدن این چشمه اتفاقی ناخوشایند برای مردم روستاست.
به گفته وی، اگر برای بازگرداندن آب به چشمه شارا تدبیری نیاندیشیده شود علاوه براینکه معیشت و زندگی مردم روستا به خطر می افتد طبیعت و جاذبه های چند صدساله شمشیر به سمت نابودی شتاب می گیرد.
بهرام زاده با تاکید براینکه گردوی شمشیر در سراسر کشور زبانزد است اظهار کرد: اگر برای جبران این خشکسالی و تامین آب برای آبیاری در روستای نمونه گردشگری شمشیر اقدامی نشود شاهد پژمردگی و خشک شدن درختان استوار گردو در روستا می شویم.
وی در خصوص اقدامات انجام داده در این روستا یادآور شد، نزدیک به 50 درصد از معابر و خیابانهای این روستا آسفالت شده است.
وی با بیان اینکه نزدیک به 760 خانوار با جمعیت دو هزار و 336 نفر در شمشیر زندگی می کنند، اظهار کرد: شمشیر در گذشته به محلی برای ضرب سکه و طلا و در لغت نامه دهخدا به نام منطقه ای خوش آب و هوا تعریف شده است.
دهیار روستای شمشیر افزود: این روستا دارای 26 شهید، 35 جانباز و یک آزاده است که در دوران جنگ تحمیلی یک بار مورد هدف حمله هوایی دشمن بعثی قرار گرفته است.

** منتظر باشیم تا باران ببارد

مدیر امور آب منطقه اورامانات نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: خشکسالی چشمه شارا به دلیل کاهش و یا نبود نزولات جوی است و عوامل مصنوعی و انسانی در آن دخیل نیست.
ایوب ذائبی با تاکید براینکه بازگشت آب به چشمه شارا به بارش برف و باران بستگی دارد اظهار کرد: آب کشاورزی مورد نیاز مزارع شمشیر تنها از طریق چشمه شارا تامین نمی شود.
این مسوول تصریح کرد: شمشیر دارای 23 چشمه کوچک دیگر هم است که برای آبیاری مزارع و مراتع از آنها استفاده می شود و شارا سرچشمه رودخانه اصلی پاوه رود این منطقه است.
به گفته ذائبی، مجوز حفر چاه های زیرزمینی برای آبیاری کشاورزی در این منطقه داده نمی شود.

** درخواست بدهید تا رسیدگی شود

مدیرعامل آب منطقه ای استان کرمانشاه نیز به خبرنگار ایرنا گفت: اگر در یک منطقه قنات خشک شود و آب دهی آن برگشت نخورد بهره برداران می توانند در صورت تمایل به جای یک قنات، چاه احداث کنند.
کیاست امیریان با اشاره به ضرورت حفظ روستای گردشگری شمشیر ادامه داد: مسوولان مربوطه در روستای شمشیر در صورت خشک شدن چشمه و تهدید باغات می توانند درخواست خود را به شورا اعلام کنند تا این روستا مورد بازدید کارشناسان سازمان قرار گیرد.
امیریان با تاکید براینکه روستای شمشیر برای تامین آب شرب نیز با مشکل مواجه است، افزود: برای حفظ منطقه سرسبز زاگرس پس از اعزام کارشناسان این سازمان در حد توان و در چارچوب وظایف قانونی تعریف شده برای رفع مشکلات خشکسالی و حفظ روستا اقدام می شود.
روستای شمشیر در 10 کیلومتری جنوب شرق پاوه و در مسیر جاده پاوه به کرمانشاه قرار دارد.
درآمد اکثر مردم این روستا از فعالیتهای زراعی، باغداری و دامداری تأمین می‏شود.
عمده محصولات زراعی روستای شمشیر شامل گندم، جو، شبدر، گوجه ‏فرنگی، خیار و بامیه است و گردو، آلوچه، توت وهلو نیز از محصولات باغی و سردرختی آن است.
زهره کریم زاده خبرنگار ایرنا مرکز کرمانشاه

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد