نابودی جنگل های بلوط در شهرستان پاوه/سکوت اداره منابع طبیعی در مقابل این اقدامات!!!

سرویس: اجتماعیکد خبر: 292787|17:26 - 1394/03/16
نسخه چاپی
نابودی جنگل های بلوط در شهرستان پاوه/سکوت اداره منابع طبیعی در مقابل این اقدامات!!!
چندی پیش در سایت خبرگزاری سلام پاوه خبری مبنی بر نابودی درختان بلوط در منطقه شاوینه به اطلاع عموم مردم رسید، باید گفت که سکوت اداره منابع طبیعی شهرستان پاوه در مقابل نابودی جنگل های بلوط جای شک و سوال را برای مردم برانگیخته است.

به گزارشهزار ماسوله، وسیع‌ترین و اصلی‌ترین رویشگاه گونه‌های مختلف بلوط در رشته کوههای زاگرس بوده و به همین دلیل این مناطق از اهمیت بسیار ویژه‌ای برخوردار است.جنگل‌های زاگرس اصلی‌ترین اکوسیستم و ریه تنفسی کشور به شمار می‌آیند و نقش مهمی در سلامت مردم دارند.

شهرستان پاوه با بسیاری از زمین هایی که دارای چنین استعدادی می باشند ؛ به شمار می‌آید این در حالی است که طی سال‌های اخیر این سرمایه ارزشمند با تهدیدهایی چه مخاطرات طبیعی و چه مخاطرات انسانی روبه‌رو است.

درختان بلوط بطور کل می توان گفت که در ارتفاع ۶۵۰ تا ۲۴۰۰ متر از سطح دریا رشد خواهند کرد ،با وجود اهمیت و جایگاه این جنگل‌های بلوط در منطقه، متاسفانه هم مسئولان و هم مردم نسبت به حفظ و احیا این ذخیره‌های ارزشمند توجه چندانی ندارند..

می توان گفت که تغییر کاربری جنگل‌ها ، خشکسالی، چرای بی رویه و زود هنگام دام‌ها، وجود آفت بلوط‌ها و از طرفی هم عوامل انسانی و مردم با قطع درختان ، آتش سوزی های نابجا و همچنین مسئولین با تغییر کاربری این جنگلها ، احداث جاده ها از مواردی هستند که منجر به تخریب جنگل‌های بلوط شده‌ است.

متاسفانه نابودی و تخریب جنگلهای بلوط در شهرستان پاوه امروزه نه تنها برای مردم به روال عادی بازگشته بلکه برای مسئولین نیز صدق پیدا کرده است.

در این مورد مقام معظم رهبری در ضرورت حفظ و نگهداری از جنگل ها بیان کردند که : پیام من به همه مردم عزیز ایران این است که درختکاری، ایجاد  فضـای سـبز، حفاظت از محیط زیست، حفظ جنگل ها و دیگر منابع حیـاتی کشـور  را  یک  وظیفه  اسلامی، انقلابی وجدانی و انسانی به حساب آورند.

لذا همه مردم و مسئولین باید در حفظ و نگهداری جنگل های بلوط اهتمام ویژه ای داشته باشند و سکوت در مقابل نابودی این درختان و محیط زیست قابل توجیه نبوده و نیست.

چندی پیش در سایت خبرگزاری سلام پاوه خبری مبنی بر نابودی درختان بلوط در منطقه شاوینه به اطلاع عموم مردم رسید، باید گفت که سکوت اداره منابع طبیعی شهرستان پاوه در مقابل نابودی جنگل های بلوط جای شک و سوال را برای مردم برانگیخته است؟

باید یادآوری نمود که وجود بلایا و مخاطرات طبیعی از جمله خشکسالی در منطقه از مواردی است که در تصرف انسان ها به دور بوده و عواملی چون تخریب و تصرف مناطق زیست محیطی و جنگل های بلوط از مواردی است که انسان سعی در نابودی این طبیعت را دارد و در مقابل این افراد خاطی نیز سکوت اداره منابع طبیعی برخلاف وظیفه خود که حفظ و حراست از محیط زیست و طبیعت خواهد بود، خود تشدیدی بر اقدامات این افراد در جهت نابودی طبیعت خواهد بود.

این اقدامات در بخش‌های مختلف پیامدهای منفی و خسارات سنگینی را وارد می‌کند و ممکن است در عرصه منابع طبیعی و محیط زیست اثرات منفی گسترده‌ای را بر جای گذارد.

می توان پیش بینی نمود که شهرستان پاوه با این روال از این ناحیه آسیبهایی نیز متحمل خواهد شد که در برخی بخش‌های این حوزه خسارات به حدی است که از آن به عنوان بحران از آن یاد خواهد شد.

 

 

 

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد