سید مختار هاشمي خبر داد:

99 درصد مردم موافق نجات كاني بل هستند/اگر کانی بل نابود شود، لطمه ای بزرگ به منطقه وارد كرده اند

کد خبر: 273685|14:43 - 1393/10/04
نسخه چاپی
99 درصد مردم موافق نجات كاني بل هستند/اگر کانی بل نابود شود، لطمه ای بزرگ به منطقه وارد كرده اند
سرپرست گروه کاری ویژه نجاتبخشی چشمه بل در گفتگويي با خبرنگار هزارماسوله نجات چشمه بل را منوط به همدلی و همفکری و همکاری مردم دانست و گفت: با این روایت ها کسی نمی تواند منکر ارزش معنوی اقتصادی تاریخی فرهنگی میراث زمین شناختی کانی بل شود؛ بنا بر این اگر کانی بل را نابود کنند لطمه ای بزرگی به منطقه داده اند.
سرپرست گروه کاری ویژه نجاتبخشی چشمه بلدر گفتگويي با خبرنگارهزارماسولهاظهار داشت: کارفرما و وزارت نیرو همیشه اذعان داشته اند که آبگیری سد داریان منوط به نجات چشمه بل است ولي اكنون نه فقط این چشمه در معرض خطر قرار دارد بلکه یک ثروت و نعمت خدادادی در كشف غار عظیمی که میراث بزرگ طبیعی محسوب می شود، نيز در معرض خطر قرار دارد.
 دکتر مختار هاشميبا بيان اينكه نجات چشمه بل و غار عظیم؛ نجات ثروت و آثار ملی است افزود: مدیر عامل سابق اب منطقه ای کرمانشاه در تناقض شدید وجود اين غار را تکذیب و وجود گالری در مسیر آب در چشمه ها را چیزی طبیعی دانست.
وي گفت:شايعاتي چون ؛مسیر آب چشمه بل گم شده است و آب بل ناپدید شده است ، از طرف عوامل كارفرما با هدف مایوس کردن مردم منطقه در مورد نجاتبخشی چشمه بل گام بر مي دارند،ولي چشمه همچنان خروشان است.
وي ادامه داد:آبدهی چشمه بل به صورت ملحوظی افزایش پیدا کرده است و این نعمت الهی که جزو آثار ملی به ثبت رسیده است هنوز زنده است.
وي تصريح كرد:کشف غار بزرگ در مسیر آب كه به عنوان تالار و یا گالری ياد مي شود ، بزرگتر از غار قوری قلعه است كه اين مي تواند دلیل محکمتری برای نجات این چشمه که جزو میراث زمین شناختی اورامانات است، باشد.
سید هاشمي خاطر نشان ساخت:نتیجه نظرسنجی که توسط نشریه الکترونی ژیرلا (پاوه، جوانرود، روانسر و ثلاث باباجانی) انجام شد نشان می دهدکه 99.32 % از شرکت کنندگان با نجات فیزیکی کمی کیفی چشمه بل موافق اند.
وي افزود: از 1170 پیامکی که فرستاده شد تنها 8 پیام مخالف نجات چشمه بل بوده و 1162 پیام به نجات چشمه بل بلی و اری گفتند که نشان می دهد قرییب به 100 درصد موافق کمپین بوده اند.
سید مختار هاشمیسرپرست گروه کاری اظهار امیدواری کرد که با توجه به حساسیت های که ایجاد شده است و نجات چشمه بل به یک خواست ملی و منطقه ای تبدیل شده است کارفرما دست از لج بازی بکشد و وارد فرایند مطالعات نجاتبخشی و مهندسی ارزش شود.
هاشمی گفت:پنهان کاری کارفرما قابل توجیه نیست و نباید این ثروت ملی و میراث زمین شناختی یا ژئوهرتیج از مردم پنهان شود. فیلم غواصان و عکس ها باید در اختیار عموم قرار گیرد.
وي گفت:نامه ای که به معاون وزیر نیرو فرستاده شد که شامل برنامه کمپین و گزارش فنی است به دست فرمانداران اورامانات و مسئولین استانداری کرمانشاه توسط نشریه اینترنتی ژیرلا ارسال شد. از جمله اقای ایده پور گزارش کمپین را نيز دریافت کرده. ما انتظار داریم که به خواست مردم اهمیت داده شود.
هاشمی گفت:با این روایت ها کسی نمی تواند منکر ارزش معنوی اقتصادی تاریخی فرهنگی میراث زمین شناختی کانی بل شود. بنا بر این اگر کانی بل را نابود کنند لطمه ای بزرگی به منطقه داده اند.
وي در بخش ديگر سخنان خود اذعان داشت:بعد از تخریب دهانه چشمه در تیرماه، اب منطقه ای استان کردستان تحلیل شیمی انجام داد که نشان میدهد آب چشمه بسیار با سال 1375 فرقي ندارد. تنها کار کردن بیل مکانیکی و انفجارات در دهانه چشمه نشان میدهد که از مواد منفجره پرانرژی استفاده شده ، باعث کدروت آب شده بود. در حالي كه کارفرما ادعا دارد کهآب چشمه بل با آب رودخانه سیروان فرق چندانی نداردو این یک مغالطه علمی محسوب می شود.
وي در پاياننجات چشمه بل را منوط به همدلی و همفکری و همکاری مردم دانست و گفت: با این روایت ها کسی نمی تواند منکر ارزش معنوی اقتصادی تاریخی فرهنگی میراث زمین شناختی کانی بل شود؛ بنا بر این اگر کانی بل را نابود کنند لطمه ای بزرگی به منطقه داده اند.


 
 
 
 
 

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد