مصاحبه اختصاصی با مدیر آموزش و پرورش پاوه/کسب رتبه دوم آموزش و پرورش پاوه در سطح استان

کد خبر: 273684|14:42 - 1393/10/04
نسخه چاپی
مصاحبه اختصاصی با مدیر آموزش و پرورش پاوه/کسب رتبه دوم آموزش و پرورش پاوه در سطح استان
مدیر آموزش و پرورش پاوه گفت: طي ارزيابي عملكرد 13 شهرستان در 29 شاخص آموزشي و پرورشي و پشتيباني، شهرستان پاوه رتبه 2 را كسب نموده است و در ميان 24 منطقه ، نواحي و شهرستان نيز رتبه 5 را كسب نموده است.
به گزارش خبرنگارهزارماسولهدر پی کسب رتبه دوم آموزش و پرورش شهرستان پاوه در بین 13 شهرستان با محاسبه 29 شاخص آموزشی ، بر آن شدیم که مصاحبه اختصاصی را با مدیر اداره آموزش و پرورش پاوه داشته باشیم.
در این مصاحبهعلاوه بر آنکه به مسایل کلی آموزشی دانش آموزان پرداخته شده است ، به مسایل رفاهی فرهنگیان و کیفیت آموزش علم در مدارس پاوه نیز پرداخته شده است.
در خصوص قدمت و تاريخ تأسيس آموزش و پرورش شهرستان مطالبی را بیان فرمائید؟
تاريخ قدمت و سابقه آموزش و پرورش در شهرستان پاوه بيش از 80 سال مي‌باشد. وجود قريب به 1000 نفر بازنشسته نشانه فرهنگي بودن شهرستان است. آغاز فعاليت آن با تأسيس دبستان سعدي بوده است.
 
 با توجه به تأكيدات مقام عالي وزارت ، در خصوص سند تحول بنيادين در آموزش و پرورش توضيحاتي را بیان نمائید؟
يكي از سياستهاي مهم نظام در وزارت آموزش و پرورش اجراي سند تحول بنيادين ميباشد كه برخي از مؤلفه‌هاي آن براساس موارد ذيل تا سال 1404 بايد تحقق يابند.
1- طرح تعالي مديريت آموزشگاهي
2- ايجاد تغييرات از درون
3- توسعه مشاركت‌هاي دانش‌آ‌موزان و اولياء
4- خلاقيت و فن‌آوري
5- توجه به سلامت و پيشگيري و ايمني
6- خود ارزيابي
7- برقراري نظام انگيزشي..

جايگاه آموزش و پرورش شهرستان در رتبه‌ بندي اخير اداره كل آموزش و پرورش استان چگونه است و رتبه شهرستان در حوزه كنكور در استان چطور؟
طي ارزيابي عملكرد 13 شهرستان در 29 شاخص آموزشي و پرورشي و پشتيباني، شهرستان پاوه رتبه 2 را كسب نموده است و در ميان 24 منطقه ، نواحي و شهرستان نيز رتبه 5 را كسب نموده كه اين موفقيت را به كليه معلمين عزيز تبريك عرض مي‌نمائيم.

جهت هوشمندسازي مدارس تاكنون چه اقداماتي انجام گرفته است..؟
تعداد كلاس‌هاي هوشمند و در مسير هوشمندسازي با كمك اداره كل متبوع و اولياء دانش‌آموزان 49 كلاس در 35 واحد آموزشي مي‌باشد مضافاً اينكه دوره‌ي ICDL براي 400 نفر نیز برگزار گرديده است.
 وضعيت سيستم گرمايشي مدارس و وضعيت فيزيكي مدارس به چه صورت است؟
تمامي مدارس شهري از نعمت گاز برخوردار ميباشند بجز يك دبستان(ضيايي) و از مدارس روستا بيش از 16 آموزشگاه از سيستم شوفاژ و گاز برخوردار ميباشند.
- گاز سوز نمودن مدارس در 4 روستاي شمشير ، نورياب ، چورژي ، دوريسان در پائيز امسال
-  توزيع تعداد 21 بخاري تابشي برقي در بين مدارس
-  انجام تعميرات لازم در 10 آموزشگاه با هزينه بسيج سازندگي ناحيه پاوه.

وضعيت باسوادي در شهرستان چگونه است؟
رتبه كنكور شهرستان در استان براساس بررسي‌هاي اداره كل متبو ع در كليه گروههاي آموزشي 5 بوده است.
با توجه به وجود نيروي انساني متخصص در كليه رشته‌هاي درسي هيچگونه حق‌التدريس پرداخت نمي‌شود.
كسب رتبه اول باسوادي در سطح استان – درصد باسوادي شهرستان بيش از 98% مي‌باشد.
صد در صد با سوادي در گروه سني 10 تا 20 سال بجز 8 نفر معلول ذهني

با توجه به تهاجمات فرهنگي بيگانگان و آسيب پذير بودن جوانان و دانش‌آموزان در حوزه پرورشي چه اقداماتي انجام گرفته است ..؟
1- برگزاري نمايشگاه كتاب در 16 واحد آموزشي شهر و روستا
2 – برگزاري محافل انس با قرآن در مدارس
3- برگزاري مانور زلزله و پدافند غير عامل در مدارس
4- برگزاري جشنواره تجليل از 600 دانش‌آموز حافظ قرآن يك تا پنج جزء
5- تيمهاي تذكر لساني در قالب يادآوران امر به معروف و نهي از منكر
6- برنامه ريزي جهت برگزاري مراسم و جشنهاي ولادت پيامبر(ص)
7- برگزاري كارگاه آموزشي در خصوص خطرات ماهواره و موبايل در دبيرستان ام‌المؤمنين
8- برگزاري نشستهاي تخصصي با موضوع تربيت ديني در خوابگاههاي شبانه‌روزي براي دانش‌آموزان
9- اعزام دانش‌آموزان به اردوههاي راهيان نور درسه نوبت به تعداد 1400 نفر به مناطق قصرشيرين

در سال جاري تحصيلي در حوزه آموزش چه كارهايي انجام گرفته و چه طرحهايي در دست اجرا ميباشد..؟
-  اجراي طرحهاي آموزشي – داناب (استفاده بهينه از منابع آب) – طرح تعالي مديريت
-  احراز رتبه برتر و هدايت دانش‌آموزان تارك تحصيل
- برگزاري كارگاههاي ارزشيابي توصيفي و رفع اشكال پايه ششم
-  اجراي طرح آموزشي آداب و مهارتهاي زندگي اسلامي (طرح كرامت)
- اجراي طرح در محضر قرآن
- اجراي طرح هم‌يار معلم – طرح پيشرفت تحصيلي
- پي‌گيري و نظارت بر اجراي مصوبات شوراي دبيران و آموزگاران
- نياز سنجي و برآورد نيروي انساني –  فضا جهت سال آينده 94-93 با توجه به داير شدن پايه نهم – و عدم وجود سال اول متوسطه دوم در شهرستان
- بررسي و برنامه‌ريزي دقيق جهت ايجاد توازن بين رشته‌اي و توسعه متوازن
- احياء‌ مهارتهاي خارج از آموزشگاه – در هنرستانهاي فني و كاردانش
- تمهيد مقدمات اجراي طرح دبيرخانه بدون كاغذ جهت مكاتبات اداري  مدارس با مديريت آموزش و پرورش

 با توجه به جايگاه دايره گروههاي آموزشي در كمك به يادگيري بهتر چه كارهايي انجام گرفته است..؟
-  يكي از ابتكارات اين دايره بررسي تجهيرات و وسايل كارگاهي و آزمايشگاهي مدارس و نيازسنجي مدارس  و تقسيم ملزومات و تجهيزات مازاد بين مدارس و نياز سنجي مدارس و تقسيم ملزومات و تجهيزات مازاد نيازمند با توجه به كمبود اعتبارات
-  برگزاري 4 كارگاه تخصصي براي دبيران كار و فن‌آوري (حرفه‌وفن سابق)
- هماهنگ شهرستاني نمودن سؤالات چند عنوان درسي در متوسطه اول و دوم جهت آمادگي بيشتر و بهتر دانش‌آموزان در آزمونهاي اجرايي
- برگزاري كارگاه آشنايي با تجهيزات هوشمند جهت مديران ابتدايي
-  داير نمودن مركز مشاوره خانواده براي شهرسان در محل سالن تكثير جنب فروشگاه فرهنگيان كه در آينده رسماً نزديك شروع بكار خواهد نمود.

شرايط اعطاي طبقه تشويقي به کارکنان آموزش و پرورش چگونه است..؟
 براساس قوانين و مقررات موجود همكاراني كه 5 سال متوالي نمره ارزشيابي آنها كمتر از 85  نباشد و هيچگونه فاصله‌اي در اين ميان حاصل نشده باشد از تاريخ 1/12/91 به بعد يك طبقه تشويقي اعطا ميگردد كه براين اساس تاكنون به 196 نفر از همكاران اعطاء گرديده است.

 نسبت توزيع دانش‌آموزان در شاخه و رشته‌هاي تحصيلي به چه صورت است..؟
-    فني و حرفه‌‌اي   85/14%
-    كاردانش              06/15%
-    علوم انساني         41/12%
-    علوم تجربي       51/46 %
-    رياضي فيزيك       15/11%
كه توزيع دانش‌آموزان بصورت موجود تا وضعيت مطلوب داراي فاصله زيادي مي‌باشد.

وضعيت كمك‌هاهي رفاهي از جمله وام‌هاي قرض‌الحسنه به کارکنان به چه صورت ميباشد..؟
مديريت آموزش و پرورش شهرستان پاوه به 4 صورت به همكاران وام پرداخت مينمايد:
1- از طريق صندوق اعتبار و به صورت قرض‌‌الحسنه طي سال تحصيلي گذشته تاكنون مبلغ 1616276000 به عبارت يك ميليارد و ششصد و شانزده ميليون و دويست و هفتاد و شش هزار تومان به 281 نفر از همكاران عضو پرداخت نموده است كه مبلغ قابل توجهي مي‌باشد.
پرداخت وام قرض الحسنه از طريق صندوق وام ضروري كه از تاريخ 1/1/93 لغايت 30/8/93 مبلغ 493769000 به عبارت چهارصد و نود و سه ميليون و هفتصد و شصت و نه هزار تومان ميانگين بين 50 نفر معادل هر نفر مبلغ -9800000 تومان پرداخت نموده است.
3- پرداخت وام از طريق معرفي به بانك‌ها از جمله صندوق قرض‌الحسنه روستاي خانقاه
4- امور خيريه كه مبالغ بسيار اندك و در حد 4 میلیون تومان بوده است.


 در حال حاضر كمبودهاي  آموزش و پرورش در چه زمينه‌هايي ميباشد..؟
1- كمبود تجهيزات لازم جهت آموزش در هنرستانهاي فني و حرفه‌اي و كاردانش
2- اختصاص اعتبار لازم جهت توسعه هوشمند سازي مدارس
3- كمبود سرانه ها جهت انجام امورات  جاري مدارس

 با توجه به ترافيك درخواستهاي انتقال نيروها ، آيا با مشكل نيرو در سطح مقاطع تحصيلي مختلف شهرستان روبرو نيستيد..؟
خوشبختانه اين شهرستان در كليه رشته‌هاي درسي داراي نيروي كافي بوده و حتي در برخي رشته‌ها با مازاد نيرو روبرو مي‌باشد.

براي مسئولين و مردم چه پيامي داريد..؟
تقدير و تشكر از : امام جمعه محترم  – فرماندار محترم – نماينده محترم مجلس- مدير كل محترم – اولياء‌دانش‌آموزان – همكاران معلم ، مديران مدارس ، اعضاء‌ستادي مديريت آموزش و پرورش – انجمن هاي اولياء و مربيان – اعضاي شوراي آموزش و پرورش – بسيج سپاه ناحيه پاوه – ادارات محترم ؛ شهرداري ، گاز ، آب ، برق كه پيوسته اين مديريت را ياري نموده‌اند.
سايت‌هاي خبري هزارماسوله - پاوه پرس – سلام پاوه كه در خصوص انعكاس اخبار همكاري صميمانه داشته‌اند.

پيام به مسئولين و مردم
ضمن تقدير و تشكر از كليه مسئولين عزيز كه به نوعي اولياء دانش‌آموزان نيز ميباشند انتظار ميرود آموزش و پرورش را به عنوان يك نهاد مردمي ببينند زيرا تعامل بيشتر با آموزش و پرورش باعث فراهم شدن زمينه هاي مناسب تعليم و تربيت فرزندان آنها خواهد بود. متقابلاً  آموزش و پرورش نيز آماده همكاري با همه نهادهاي فرهنگي جهت نهادينه نمودن قوانين و فرهنگ سازي در حوزه‌هاي مختلف از جمله : تربيت بدني و سلامت – محيط زيست – تبليغات اسلامي – ارشاد اسلامي – اداره اوقاف – نيروي انتظامي – راهنمايي و رانندگي  و .. ميباشد.
از مردم فهيم و فرهنگ دوست شهرستان نيز انتظار مشاركت در تمامي زمينه‌هاي مادي و معنوي را داشته تا انشاء الله .. زمينه‌هاي رشد و پيشرفت فرزندان عزيز و آينده سازان ميهن اسلامي را فراهم نمائيم.

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد