سیاست خارجی دولت جدید برای برون رفت از شرایط موجود

کد خبر: 26489|10:08 - 1392/04/04
نسخه چاپی
سیاست خارجی دولت جدید برای برون رفت از شرایط موجود
دکتر فلاحت پیشه در گفتگو با کُردپرس
سیاست خارجی دولت جدید برای برون رفت از شرایط موجود
 عضو سابق کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، گفت: رئیس دولت آینده در سه سطح روابط با همسایگان، سیاست های منطقه ای و بین المللی رویکردهای مناسبی را برای برون رفت از شرایط موجود مطرح می نماید.
دکتر حشمت الله فلاحت پیشه در گفتگو با خبرنگار کُردپرس در مورد رویکرد دولت دکتر حسن روحانی در سیاست خارجی، اظهار داشت: دکتر روحانی در کنفرانس مطبوعاتی خود سیاست خارجی دولت آینده را در سه سطح تعامل با همسایگان، همکاری های منطقه ای و تنش زدایی بین المللی مطرح کردند که می تواند برای برون رفت از شرایط موجود و شکستن تحریم ها بسیار راه گشا باشد.
وی با اشاره به برنامه دکتر روحانی برای تعامل با کشورهای همسایه، گفت: ایشان در سطح نخست همکاری و تعامل با 15 کشور همسایه را در دستور کار دولت خود قرار داده اند که امری کاملاً طبیعی است. ایران کشوریست که پس از انتخابات یک شرایط مساعد بین المللی برای آن به وجود آمده است، اما برخی فشارهای جدی برای ادامه تحریم ها همچنان ادامه دارد.
فلاحت پیشه تاکید کرد: لازمه مقابله با تحریم ها همکاری با 15 کشور همسایه است و اگر دولت برای این کار برنامه مشخصی داشته باشد و سفارت خانه ها را به همراه میز های تخصصی در وزارت خارجه مسئول این کار کند، این مساله می تواند منجر به آزاد سازی ظرفیت های مرزی شود و کشور را از خطر ادامه تحریم ها مصون نماید.
وی خاطرنشان کرد: تعامل با کشورهای همسایه در عین حال محوریت جمهوری اسلامی ایران را که الان در شرایط ژئوپلتیک قرار دارد به حوزه ژئو اکونومیک یا جغرافیای اقتصادی نیز منتقل می نماید.
این استاد دانشگاه سطح دوم سیاست خارجی دولت دکتر روحانی را سطح منطقه ای دانست و گفت: ایشان در کنفرانس خبری خود سعی نمود تا پیام های ملایمی را در قبال بازیگران اصلی منطقه مثل عربستان ارسال نماید و نیز در موضوعات اصلی منطقه مثل سوریه پیامی مبتنی بر آرامش را بیان کند.
وی تصریح کرد: با توجه به اینکه پس از انتخابات تحولات ایران به سمت مثبت شدن در حرکت است و همزمان تحولات ترکیه که نشان از شرایط خاص سیاسی این کشور دارد به سمت سیر منفی پیش می رود و ازسوی دیگر شرایط خنثی و نگران کشورهای عربی یک صفحه شطرنج پاتی را درست کرده است که در چنین صفحه ای این امکان فراهم است که مجموعه کشورهای عربی، ترکیه و ایران بر سر بحرانهای منطقه همچون سوریه در غالب مسالمت آمیز به یک توافق اساسی دست پیدا کنند.
فلاحت پیشه ادامه داد: سطح سومی که در سیاست خارجی دولت آینده مشهود است عرصه بین المللی است که به نظر من در این رابطه نیز جناب روحانی برنامه های خوبی را در راستای تنش زدایی مدنظر دارند."
وی با اشاره به اینکه ایران باید به مذاکره با 5 + 1 ادامه دهد، گفت: در آن سمت نیز با توجه به رصدی که از رسانه های خارجی وجود دارد نشان می دهد که آنها نیز به این نتیجه رسیده اند که جمهوری اسلامی ایران بعد از این انتخابات دیگر قابل تحریم نیست و حتی باید شاهد سیر قهقرای تحریم ها بود.
نماینده سابق اسلام آبادغرب ادامه داد: الان اگر ارگانهای مختلف اخبار سیاسی آمریکا از نیویورک تایمز دموکرات تا واشنگتن پست جمهوری خواه را مشاهده کنید، خواهید دید که فضای کلی بر این است که تحریم در قبال ملتی با این مشارکت بالای سیاسی و دولت جدید ایران عملاً امکان پذیر نیست و آمریکایی ها باید سیاست تحریم زدایی و راه تعامل با ایران را در پیش بگیرند.
 وی خاطرنشان کرد:" به عقیده من فضا در عرصه بین المللی در حال فراهم شدن است و اگر آقای روحانی بتواند یک اجماع نخبگان را در داخل ایجاد نماید و در عین حال در عرصه بین المللی نیز از فرصت های به وجود آمده نهایت استفاده را ببرد حتماً می تواند مسیر موفقیت را در پیش بگیرد.
وی در خاتمه یادآور شد: کنفرانس مطبوعاتی جناب روحانی نوعی اعلام برنامه برای سیاست خارجی دولت ایشان بود که اگر این برنامه ها بتواند عملیاتی و اجرایی شود و در این سه سطح سیاست خارجی مشکلات جمهوری اسلامی ایران حل شود، علاوه بر تنش زدایی بین المللی در زمینه تعامل با کشورهای همسایه و همکاری های منطقه ای نیز می تواند راه گشا باشد.

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد