دكتر حاتمي خبر داد:

بیماری ویروسی "وی اچ اس" مشاهده شده در مزارع پرورش ماهی پاوه غيرقابل انتقال به انسان است

کد خبر: 230069|23:31 - 1393/04/31
نسخه چاپی
بیماری ویروسی "وی اچ اس" مشاهده شده در مزارع پرورش ماهی پاوه غيرقابل انتقال به انسان است
رئيس شبكه دامپزشكي شهرستان پاوه در گفتگويي با خبرنگار هزار ماسوله اظهار داشت: بیماری "وی اچ اس"يا بيماري "سپتي سني خونريزي دهنده" ، از بيماريهايي است كه مختص ماهي مي باشد و غير قابل انتقال به انسان است كه در مزارع پرورش ماهي شهرستان پاوه مشاهد شده است.
رئيس شبكه دامپزشكي شهرستان پاوهدر گفتگويي با خبرنگارهزار ماسولهاظهار داشت: بیماری "وی اچ اس"يا بيماري "سپتي سني خونريزي دهنده" ، از بيماريهايي است كه مختص ماهي مي باشد و غير قابل انتقال به انسان است.
دكتر ارسلان حاتميافزود:اين بيماري ويروسي در آبهاي سرد پايينتر از 14 درجه سانتگيراد ، فعال و شروع به رشد مي كند و در آبهاي گرم بالاتر از 14 درجه غير فعال مي شود كه در فصل زمستان و پاييز در سطح مزارع آلوده خسارتهاي اقتصادي را براي توليد كننده به دنبال دارد.
وي گفت:از علايم اين بيماري مي توان خونريزيهاي سطح بدن ماهي و دستگاههاي داخلي بدن ماهي و همچنين بيرون زدگي چشم هاي ماهي يا "اگزر پتالي" اشاره كرد كه نهايتا به مرگ ماهي مي انجامد.
دكتر حاتميبا اشاره به غير قابل درمان بودن اين بيماري تصريح داشت: تنها راه كنترل و پيشگيري از اين بيماري حذف تمامي ماهي هاي موثر موجود در استخرها و ضد عفوني كردن مناسب مزارع اطراف استخرهاست.
وي افزود:در حال حاضر شهرستان پاوه از شهرستان هاي آلوده يا مبتلا در سطح استان است كه با همكاري و كارهاي عملي شبكه دامپزشكي و ساير دستگاههاي ذيربط ، قصد بر تخليه و خالي نمودن استخرهاي مسير پاوه رود و روستاي داريان را ، جهت عايش يا ضد عفوني و تخليه نمودن به مدت يك ماه را دارد.
دكتر حاتميادامه داد: با استفاده از اين روش علمي در ضد عفوني در مسيرهاي داراي ويروس "وي اچ اس" امكان زنده ماندن در سطح استخرها و مزارع اطراف كاهش و مي تواند باعث كنترل بيماري شود.
وي گفت:لازم به ذكر است مزارعي كه اين بيماري در آنها مشاهده شده است استفاده و مصرف ساير ماهي هاي غير تلف شده يا مانده در استخرها كه قابليت عرضه در بازار را با وزن بالا دارند براي انسان قابل استفاده و هيچ گونه مشكلي را ايجاد نخواهد كرد و ماهي هايي را كه با وزن كم ، در بازار قابل عرضه نمي باشند بايد حذف و معدوم گردند.
وي در پايانبا اشاره به وجود اين بيماري در مسير رودخانه پاوه رود، هيرويي و روستاي داريان گفت: توصيه كارشناسان دامپزشكي اين است كه توليد كنندگان بدون هماهنگي با شبكه دامپزشكي و صدور گواهي سلامت براي ماهي ها، از جابجايي و انتقال هرگونه بچه ماهي از هرنقطه شهرستان به ساير شهرها و يا از ديگر شهرها به داخل پاوه خودداري نمايند.

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد