قدیمی ترین پستاندار جهان

سرویس: تازه های خبریکد خبر: 19995|09:31 - 1392/03/18
نسخه چاپی
هزارماسوله:همشهری آنلاین: دانشمندان قدیمی‌ترین پستاندار جهان را که روی یک کف دست جا می‌شود و سن آن به 55 میلیون سال پیش باز می‌گردد در مرکز چین کشف کردند
  این پستاندار کوجک که نام آن " Archicebus Achilles" انتخاب شده، از کوچک‌ترین پستاندار زنده جهان یعنی لیمر موشی پیگمی (گونه‌ای از میمون‌ها) کوچک‌تر است.

بقایای قدیمی‌ترین پستاندار شناخته شده نزدیک رودخانه یانگ تسه در مرکز چین کشف شده است.

با اینکه وزن این حیوان کمتر از 30 گرم بوده است اما یک حلقه مفقوده در تکامل پستانداران محسوب می‌شود. کشف این پستاندار نشانه‌های اسکلتی در یک لحظه اساسی را در چرخه زندگی کامل می‌کند، درست زمانی که این چرخه منشعب شده و به میمون‌های مدرن می‌رسد.

محققان اظهار داشتند که این اسکلت جدید از نظریات اخیر که آسیا را مبداء پستانداران معرفی می‌کند، پشتیبانی خواهد کرد.

کاسه چشم بزرگ نشان می‌دهد که این حیوان در طول روز فعال بوده است.

دکتر شیجون نی، دیرین شناسی که این تحقیقات را هدایت می‌کند، گفت: در اوایل دوره ائوسن این منطقه دارای دریاچه‌های بزرگی بوده است که جنگل‌های استوایی پر درختی آن را احاطه کرده بودند.

دوره ائوسن بخشی از دوره زمین شناسی است که متعلق به 54.8 تا 33.7 میلیون سال پیش است و نام آن برگرفته از دو واژه یونانی به معنای سپیده دم و جدید است.

وی اضافه کرد: تحلیل‌های ما نشان می‌دهد که این پستاندار جدید بسیار کوچک بوده و وزن آن به کمتر از 30 گرم می‌رسیده است.
فسیل قدیمی‌ترین پستاندار جهان با 55 میلیون سال قدمت

دکتر کریستوفر بیرد از موزه تاریخ طبیعی کارنیج در پیتزبورگ اظهار داشت: Archicebus با سایر پستانداران، زنده یا فسیل که تاکنون علم آنها را شناسایی کرده متفاوت است.

به نظر می‌رسد که این موجود یک هیبرید عجیب با پاهای یک میمون کوچک بازوها و دندان‌های پستانداران اولیه و یک جمجمه ابتدایی بوده که چشمان بسیارکوچکی روی آن قرار می‌گرفت.

کشف آن موجب می‌شود که تمام نظریاتی که تاکنون درباره تکامل میمون‌ها نوشته شده مورد بازنویسی قرار گیرد.