به نفع هیچ کس عقب نشینی نمی کنم

کد خبر: 15175|08:28 - 1392/03/06
نسخه چاپی
به نفع هیچ کس عقب نشینی نمی کنم
 علی اکبر ولایتی کاندیدای انتخابات یازدهمین دوره ریاست جمهوری در اولین برنامه انتخاباتی اش در تلویزیون مهمان برنامه گفت و گوی ویژه خبری از شبکه دوم سیما شد.

وی در پاسخ به این سئوال مجری که چرا وارد انتخابات شدید و آیا قرار است مانند 8 سال پیش از صحنه انتخابات کنار بکشید گفت: این بار هم به عنوان کاندیدا وارد شدم و تا آخر هستم و بنا ندارم به نفع کسی عقب نشینی کنم و تا آخر در صحنه خواهم ماند.

وی همچنین در خصوص اقتصاد و برنامه های اقتصادی خود در حوزه های تورم، پول ملی و تولید خاطرنشان کرد: دوره ریاست جمهوری 4 سال است و تقریباً می شود گفت 14 تا 100 روز و بنده نیز بنا دارم هر 100 روز یک بار گزارش این دوران به ملت شریف ایران بدهم.

عضو ائتلاف پیشرفت با تأکید بر اینکه گزارش 100 روز اول به مردم تعیین کننده است، گفت: امروز ملت ما با مشکلات جدی روبرو هستند و نمی شود صبر کنند که ظرف یک سال یا دو سال آینده کار معیشتشان درست شود چرا که توقع دارند سریع این وضعیت معالجه شود و معالجه نیز برای مشکلات فوری آنان است.

ولایتی با بیان اینکه گرانی و تورم روز افزون گفت: معمولاً درآمد مردم با هزینه هایشان تعادل ندارد و کاهش ارزش پول ملی نیز یک مشکل اساسی است و باید برای برگرداندن این شرایط به یک حالت عادی، فکر اساسی کرد.

وی به تخصص خود یعنی پزشکی اشاره و تصریح کرد: من یک پزشکم وقتی تب یک مریض بالا می رود و شرایط حادی بر وی حاکم می شود حتماً باید قبل از علل بیماری، سریع تب را پائین آورد و تشنج را کنترل کرد و بعد دنبال درمان های اساسی رفت بنابر این امروز نیز لازم است یک کار فوری صورت بگیرد.

این کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری معتقد است که باید اعتماد مردم به دولت بازسازی شود چرا که به گفته وی مردم امروزه وقتی بخشنامه هایی را از بانک مرکزی در خصوص قیمت ارز و سکه می شنوند دقیقاً برعکس آن عمل می کنند که این خیلی بد است.

ولایتی با بیان اینکه بازگردانی اعتماد بین مردم و دولت کار طولانی نیست، گفت: بنا داریم در دولتی که تشکیل می دهیم هرآنچه قول داده ایم عمل یا به تعبیر دیگر طبق قانون رفتار کنیم.

وی ادامه داد: باید با اجرای قانون، اعتماد ملت را جلب کنیم و با این کار به نتیجه برسیم.

این کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری تنظیم بازار را با توجه به تولید، عملی دانست و اظهار داشت: متأسفانه الآن کالا در بازار به اندازه کافی موجود نیست چرا که نقدینگی زیاد است. یعنی از سال 85 که نقدینگی 90 هزار میلیارد تومان بود امروز این نقدینگی به 500 هزار میلیارد تومان افزایش یافته است و عدم وجود کالا سبب افزایش تورم می شود.

ولایتی در ادامه راهکاری برای ازسرگیری برخی کارخانه های تعطیل شده ارائه کرد و گفت: باید یک معافیت مالیاتی 6 ماهه به شرکت های تولیدی و کارخانه ها بدهیم و آنها بعد از 6 ماه پرداخت های خود را به دولت برگردانند.

وی ادامه داد: باید یک لایحه فوریتی به مجلس بدهیم که طبق آن کارگاه ها و کارخانه ها شش ماه از پرداخت مالیات معاف شوند مشروط بر اینکه کار تولیدی خود را از سر بگیرند که با این الگو آنان بعد از فروش محصولات بازار را از کالا اشباع می کنند و کارگران اخراج شده هم بر سر کار برمی گردند.

ولایتی در ادامه به طرح موجود اصلاح بازار در مجلس اشاره کرد و گفت: اگر بنده رای آوردم با لایحه دو فوریتی در این زمینه اقدام خواهم کرد چرا که معتقدم بدون همکاری دولت و مجلس امکان اداره کشور نیست.

وی با اشاره به افراد انتخاب شده در ستادش عنوان کرد: برای اینکه تعامل خود را با مجلس نشان دهم افرادی چون آقای بروجردی رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی ، نهاوندیان رئیس اتاق بازرگانی و انتظامی به عنوان فردی که 5 نوبت از سوی مطبوعات انتخاب شده است را در تیم کاری خود بکار گرفتم. این برآمدگان از صنوف مختلف جامعه حکایت از چشم اندازی می کند که رابطه خوبی بین مردم و دولت برقرار خواهد شد.

ولایتی در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه شما علاوه بر برنامه های کوتاه مدت از برنامه های بلند مدت و میان مدت نیز صحبت کردید، برنامه های اقتصادی شما به چه شکلی است و آیا تدوین شده یا نه، گفت: برنامه های بنده تدوین شده است و در هفته آینده طی مصاحبه های مطبوعاتی ارائه خواهد شد.

این نامزد ریاست جمهوری یازدهم اضافه کرد: البته اصل این برنامه به صورت دفترچه 70 صفحه ای تدوین شده و در اختیار عموم مردم قرار خواهد گرفت چرا که مردم علاوه بر شخصیت منتخبشان باید برنامه های او را نیز بشناسند.

وی با تاکید بر اینکه اقتصاد بیش از اینکه در کشور ما تولیدمحور باشد، توزیع محور است، افزود: یعنی اقتصاد مصرفی و توزیعی است.

ولایتی به فرمایش مقام معظم رهبری مبنی بر اقتصاد مقاومتی و بدون نفت اشاره و اضافه کرد: در این زمینه دو اصل مهم وجود دارد که می شود اقتصاد تولید محور داشت.

این نامزد ریاست جمهوری یازدهم بر همین اساس به حمایت از تولید و مردمی کردن آن اشاره کرد و اظهار داشت: اصل 44 که توسط مقام معظم رهبری سیاست های آن ابلاغ شده است و قانون در مجلس به تصویب رسیده، آن طور که باید اجرا نمی شود. باید کارگروه ها و کارخانه ها به مردم واگذار شود.

وی با بیان اینکه بنده از ابتدا عضو مجمع تشخیص نظام بوده ام و در جریان مسیر سیاست های کلی نظام هستم، افزود: مقدمات چشم انداز 20 ساله در مجمع شکل گرفت و به رهبری ارائه شد و ایشان آن را ابلاغ کردند و در واقع اصل 44 نیز ابلاغ شده است اما متاسفانه آن گونه که باید اجرا نمی شود.

ولایتی در عین حال به حمایت از تولید و مردمی کردن آن اشاره کرد و بر این مسئله که دولت باید از کارهای تصدی گری دست بردارد، تاکید کرد.

این نامزد ریاست جمهوری یازدهم در ادامه سخنان خود موضوع دیگری را که می تواند به اقتصاد کشور کمک کند، احیای جاده ابریشم دانست و در ادامه یادآور شد: کشور ما به لحاظ موقعیت جغرافیای سیاسی بی نظیر است و می تواند محل ترانزیت کالا از آسیای شرقی و اروپا باشد.

وی ادامه داد: همچنین صادرات گاز به همسایگانی که گاز ندارند و واردات گاز از کشورهایی که دارای گاز هستند مثل شمال افغانستان در واقع به اقتصاد کشور بسیار کمک می کند، چرا که ما اگر حلقه های لوله گاز در گرداگرد کشور داشته باشیم از همین ترانزیت گاز سود بسیاری نصیب ما می شود.

ولایتی در ادامه با اشاره به طرح خود برای اجرای مسیر کریدور ارتباطی بین هندوستان تا شمال اروپا گفت: ایجاد این مسیر می تواند سبب کاهش 40 درصدی در میزان وقت و کاهش 30 درصدی در میزان هزینه ها شود و آقای سلطان خورشید وزیر امور خارجه هندوستان برای حضور در این طرح اعلام آمادگی کرد.

وی درباره بهبود وضعیت اقتصادی کشور نیز افزود: هم اکنون شما می بینید که قیمت دلار در کشور سه برابر شده است که بنا به دلایلی از جمله تحریم بودن بانک ها امکان ورود دلار به کشور فراهم نیست در حالیکه ما دهها میلیارد دلار ارز از کشورهایی همچون چین، هند و ژاپن طلبکاریم.

این کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در پاسخ به این سؤال که چگونه امکان بهبود این مسئله وجود دارد، گفت: ایجاد اعتماد در روابط خارجی و بازسازی آن یکی از مهمترین اهداف من است. در طول 16 سالی که من وزیر امور خارجه بودم وزرای کشورهای اروپایی برای حضور در تهران صف می کشیدند ما در آن دوره با زعمای آن روز دنیا رابطه ای نزدیک برقرار کردیم و حتی آقای میتران رئیس جمهور فرانسه از من می خواست زمانی که به اروپا سفر می کنم و یا قصد حرکت به سمت نیویورک را دارم وارد پاریس شده و درباره پیشرفت روابط ایران و فرانسه گزارش بدهم.

وی در ادامه سخنان خود با اشاره به اینکه ما می توانیم دلارهای حبس شده در خارج کشور را به داخل کشور باز گردانیم، گفت: با بازسازی روابط خارجی در کوتاه مدت بسیاری از این مسائل حل خواهد شد.

ولایتی در ادامه در پاسخ به سؤالی درباره گسترش عدالت در کشور گفت: به نظر من پیشرفت مستلزم توازن کامل بین پیشرفت اقتصادی و عدالت است. دولت ها باید تمام آحاد ملت را به صورت یکسان در نظر بگیرند و تمام فرصت ها بین مردم به صورت مساوی تقسیم شوند. ما شهروند درجه یک یا درجه دو نداریم.

این کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: همه مردم ایران یکسانند و باید فرصت ها به صورت یکسان در اختیار همه قرار بگیرد تا باعث پیشرفت و عدالت شود.

ولایتی در پاسخ به این سؤال در خصوص اینکه موضوع هسته ای مشکلات فوق را چگونه حل خواهد کرد، گفت: من 16 سال وزیر امور خارجه بودم و پرونده هایی سخت تر از پرونده هسته ای را به لطف خداوند و راهبری امام راحل و مقام معظم رهبری به نتیجه رساندم.

وی با اشاره به تصویب قطعنامه 598 گفت: در شرایطی که صدا پیش از آغاز جنگ موافقتنامه 1975 را پاره کرده بود، ما توانستیم با تلاش رزمندگان و عموم مردم و همچنین رهبری پیامبرگونه حضرت امام راحل در بحث نظامی جواب صدام را دادیم.

این کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در ادامه سخنان خود با اشاره به اینکه من یک سال پس از آغاز جنگ مسئولیت وزارت امور خارجه را در دست گرفتم و به مدت 7 سال سیاست جنگ را اداره می کردم، گفت: همچنین من به مدت دو سال یک مذاکره سخت را با صدام برای مذاکرات مرتبط با قطعنامه 598 داشتم و ما توانستیم در آن مذاکرات به هدف خود برسیم و در نهایت صدام مجبور شد تا در نامه ای به آیت الله هاشمی رفسنجانی رئیس جمهور وقت تمام شرایط ما را قبول کند.

وی در پاسخ به این سؤال که آیا در دوران ریاست جمهوری خود انتقادهای گوناگون را می پذیرید یا نه گفت: در طول 16 سال وزارت امور خارجه یکی از انتقادات مهم به من این بود که چرا همه سلایق در مجموعه وزارتخانه وجود دارد. به نظر من ما باید از تمام اصولگرایان در تمام طیف ها استفاده کنیم البته از نظر من هر کس نظام، قانون اساسی و ولایت فقیه را در قول و عمل قبول دارد، اصولگراست.

ولایتی در پاسخ به این سؤال که آیا به قانون تمکین خواهید کرد و یا نه، گفت: اصلاً قانون و پایبندی به آن جزو یکی از مهمترین وظایف دولت است، به نظر من بهترین راه و روش برای پیشرفت کشور همکاری جدی بین قوای سه گانه است و مردم ما از این مسئله ناراحت هستند که چرا گاهی مواقع مشکلاتی در بین قوا ایجاد می شود.

وی همچنین بر ضرورت توجه به قانون در اداره کشور تأکید کرد.

ولایتی در ادامه با اشاره به نامگذاری دولت خود مبنی بر دولت متمم، گفت: میم اول به معنی متدین است چرا که شخصی که متدین باشد، خدا ترس است و فساد نمی کند.

وی ادامه داد: حرف «ت» در نام دولت من به معنی تجربه است چرا که نمی شود از آدم هایی استفاده کرد که سیاه مشق بنویسند. ما دیگر فرصت آزمون و خطا نداریم.

این نامزد ریاست جمهوری یازدهم با تاکید بر اینکه باید از افراد باتجربه استفاده کرد، خاطرنشان کرد: باید از متخصصان نیز استفاده و جوانان متخصص را به کار گرفت تا تجربه جوانان و گردش قدرت بین نخبگان استمرار یابد.

ولایتی معتقد است که نباید از افرادی که در کاری تخصص دارند، بازنشسته و از بین بروند، چرا که به گفته وی این افراد باید تجربه های خود را به جوانان انتقال دهند و جوانان در کنار افراد باتجربه کار را بیاموزند.

وی با تاکید بر اینکه باید به اعتدال بازگشت، گفت که مشکل ما افراطی گری است و باید از این خصلت پرهیز کرد. چرا که افراطی گری آفت پیشرفت و آرامش است.

این نامزد ریاست جمهوری یازدهم مشورت پذیری را از دیگر برنامه های خود دانست و گفت: چرا باید افرادی که تخصص دارند، خانه نشین شوند و از آنها استفاده نشود، من معتقدم مهمترین سرمایه ما برای توسعه نیروی کارآمد است که باید از تجربه و مشورت آنان استفاده کنیم.

ولایتی در پاسخ به این پرسش که منظور شما از فرهنگ خودی چیست، گفت: اقبال لاهوری فلسفه ای دارد با نام خودی و بی خودی که بی خودی یعنی غریبه، فرهنگ خودی هم به معنای این است که ارزش های دینی مان احیا شود چرا که اگر این اتفاق بیفتد تعیین کننده است و موجب استقلال ما می شود.

وی اضافه کرد: ناتو و شبیخون فرهنگی که مقام معظم رهبری به آن اشاره دارند، به این معنی است که ما برای مقابله با تهاجم فرهنگی، فرهنگ خودی را ترویج دهیم چرا که استقلال، آزادگی و احیای تمدن اسلامی به دنبال آن شکل خواهد گرفت.

عضو ائتلاف پیشرفت در خصوص موضوع مطرح شده درمان رایگان که در برخی سخنرانی ها از آن نام برده بود، نیز گفت: درمان رایگان جزو کارهای بلند مدت بنده است و در انتهای برنامه پنجم نیز آمده پولی که از جیب مردم برای درمان صرف می شود باید 30 درصد باشد در حالی که الان 70 درصد است.

ولایتی با بیان اینکه دفترچه های بیمه فقط 30 درصد از هزینه درمان را متقبل می شوند، گفت: این به معنی ناقص بودن بیمه هاست. درحالی که در برنامه پنجم پیش بینی شده که بیمه یکپارچه ایرانیان تاسیس و بیمه ناقص جمع و یک بیمه کارآمد و جامع اجرا شود.

وی اضافه کرد: وقتی که در انتهای برنامه پنجم آمده هزینه درمان 30 درصد باشد، در برنامه بعد هزینه درمان به صفر می رسد که این با عمل کردن به قانون، عملی است.

این نامزد ریاست جمهوری یازدهم در پایان در خصوص اشتغال زایی و چگونگی تحقق بخشیدن به آن تاکید کرد: اگر از تولید حمایت کنیم و کارگاه های کوچک بخصوص کارخانه ها را رونق ببخشیم، با حمایت از آن اشتغال زایی جزء نتایج قوی این برنامه خواهد بود. (فارس - مهر)

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد