سید عدنان حسینی

مصاحبه با سازنده برنامه قرآنی تسکین

کد خبر: 12536|13:03 - 1392/02/29
نسخه چاپی
مصاحبه با سازنده برنامه قرآنی تسکین
ساخت نرم افزار تقریبا از سال 87 تاکنون طول كشيده است.
ضمن عرض سلام و ادب و احترام خدمت شما دوست ارجمند و گران مایه. از اینکه وقت تان را در اختیار وب سایت پینوس قرار دادید سپاس گزاریم. لطفا بیوگرافی مختصری از خودتان به عمل آورید و همینطور کارتان را معرفی کنید 

     با عرض سلام و خسته نباشید به تمام دوستان و برادران عزیزم و بازدید کنندگان محترم سید عدنان حسینی متولد سال 1368 از اهالی روستای شمشیر از توابع شهرستان پاوه هستم. دوره ابتدایی و راهنمایی رو در روستای شمشیر به اتمام رساندم و دوره دبیرستان رو در شهر پاوه گذراندم. مهر 87 بود که در کنکور سراسری  قبول شدم و در اولین اولویت در رشته کامپیوتر دانشگاه تربیت دبیر فنی مهندسی، در استان گیلان پذیرفته شدم. ترم آخر دوره کاردانی در آزمون کاردانی به کارشناسی در دانشگاه کاشان) اصفهان( قبول شدم که به دلایلی از جمله مشغله زیاد کاری در شهر رشت نتوانستم در دانشگاه ثبت نام کنم. مهر امسال دوباره در دانشگاه کرمانشاه  پذیرفته شدم  و چون در بخش مرکز رشد و پارک علم و فناوری دانشگاه کردستان به خاطر ارائه چند طرح نرم افزاری مشغول به کار شدم به ناچار دوره کارشناسی رو به شهر سنندج انتقال دادم.
: از چه زمانی فعالیت هایتان را در این زمینه شروع کردید؟
تقریبا از مهر 87  ترم اول دانشگاه، مطالعات خودم رو در این زمینه شروع کردم در اوایل ترم تا نزدیک یک سال و نیم فقط  در بخش ساخت اطلاعات، دیتابیس  و کارشناسی مذهبی نرم افزار کار نمودم که در این بخش چون پژوهش مربوطه به دلایلی در تخصص اینجانب نبود پژوهشی طولانی در علوم اسلامی و چند البته پر خیر برای اینجانب بود.
 
 آیا فعالیتتان فردی بوده یا تیمی؟ (اگر تیمی بیوگرافی از دوستانتان را هم مطرح کنید) و برای انجام این کار از چه کسانی کمک گرفتید؟
همانطوری که در اول برایتون توضیح دادم من از مهر 87 شروع به فعالیت نمودم و در واقع در طراحی نرم افزارهای اسلامی جدا از طراحی تمامی نرم افزار کاربردی ، آموزشی و ... بسیار وقت گیر و دارای حساسیت خاصی  است که نیاز به برنامه نویسی ماهر، گرافیستی با روحیه مذهبی، چندین کارشناس اسلامی ، محققی پویا و اسپانسری قوی دارد .
اینجانب متأسفانه به دلایلی هم چون دوری از دوستان در زمینه برنامه نویسی و در دسترس نبودن کارشناسان علوم دینی و عدم اعتماد شخصیت های اسلامی برای حمایت های همه جانبه از این پروژه مجبور برآن شدم که در تمام زمینه ها،  خودم به تنهایی کار ها رو انجام بدهم  در شهریور سال 90 بعد از تأییدیه فنی نرم افزار و پذیرفته شدن در مرکز رشد دانشگاه کردستان که مرکزی کاملا علمی و تخصصی برای حمایت از مخترعان، و نوآوران در تمامی زمینه های فنی و مهندسی است  و پس از چندین مرحله داوری اعضایی هیئت علمی دانشگاه از جمله :
- دکتر رزاقی مدرس برق و الکترونیک دانشگاه کردستان ریاست مرکز رشد
- دکتر ارکات مدیر گروه صنایع
- دکتر میرزای ریاست بنیاد نخبگان
- پروفسور سلیمی معاون علمی پژوهشی دانشگاه
- دکتر افسری مدیر گروه فقه و حقوق
- دکتر رسول نژاد عضو هیئت علمی ادبیات عرب  و غیره ...
با پیشنهاد اساتید مربوطه برآن شدم که برای پختگی و ویراستاری کامل طرح از دوستانم کمک بگیرم .
که در زمینه برنامه نویسی از دوست عزیزم مهندس سعید امینی از رشت و مهندس سعید ابراهیم زاده از بوکان کمک گرفتم و در زمینه گرافیک از خانم جمیله مجید زاده دانشجوی مهندسی شهرسازی دانشگاه کردستان و در زمینه کارشناسی اسلامی نرم افزار از جناب آقای دکتر سالم افسری مدیر گروه فقه و حقوق دانشگاه کردستان و در قسمت ویرایش صدا از مهندس عرفان وطن پرست و در قسمت کاربری زبان کوردی از آقای صلاح الدین دبیری از مریوان و مهدی قادری و در قسمت کاربری زبان انگلیسی از دکتر هوشیار علیزاده و آقای علیرضا غفاری و در قسمت کاربری زبان عربی از جناب آقای دکتر عبدالله رسول نژاد و آقای مهدی قادری و در زمینه تألیف ، آموزش ، و ویراستاری بخش تجوید از دکتر اسماعیل یوسفی مدرس حوزه و دانشگاه کمک گرفتم.
 آیا فعالیت دیگری در این زمینه یا زمینه های دیگر انجام داده اید ؟
بله – تقریبا کارهایی انجام داده ایم که بنا به دلایلی فعلا از اسم بردنشان معذوریم و إن شاء الله در آینده نه چندان دور به اطلاع دوستان می رسانیم
علت نام گذاری تسکین برای این نرم افزار چه بود ؟
همانطور که می دانید در ابتدا نام تسنیم قرآنی (( تسنیم یکی از کلمات قرآنی و نام چشمه ای در بهشت است و در سوره مبارکه مطففین آیه 32 آمده است. )) را برای نرم افزار انتخاب کرده بودیم اما به دلایلی و با مشورت دوستان این نام را تغییر داده و از کلمه تسکین استفاده نمودیم.
تسکین مصدر باب تفعیل از ((سَکَنَ))  و به معنی آرامش دهنده، آرامش بخش و مرهم است و از کلمه سکینه که در قرآن آمده، الهام گرفته شده و البته می تواند مفهوم ضمنی آیه أَلَا بِذِكْرِ اللَّهِ تَطْمَئِنُّ الْقُلُوبُ را در بر داشته باشد.
ساخت نرم افزار تسکین چه مدت زمان برد؟
ساخت نرم افزار تقریبا از سال 87 تاکنون
 برای ساخت نرم افزار از چه برنامه های کامپیوتری استفاده کرده اید.؟
1 - برنامه نویسی سی شارپ
2 - برنامه نویسی ویژوال بیسیک
3 - برنامه نویسی  Lingo - Director MX
4 - نرم افزار Flash  برای تولید فایل های swf
5 - 3Dmax
6 - Microsoft SQL Server 2005 -  Database
7 - Photoshop CS5 Me Lite
و ...

قصد دارید در آینده نرم افزار تسکین را آپدیت کنید و قابلیت های جدیدی به آن اضافه کنید ؟
بله – حتما به امید خدا سعی داریم که هر سال نسخه جدیدتر و با قابلیت بیشتری برای نرم افزار اعمال کنیم

 با توجه به اینکه در نرم افزار بخش آموزش تجوید گذاشته اید ، نظرتان در مورد آموزش مجازی چیست ؟ و آیا این شیوه ی آموزش می تواند موفق واقع شود ؟ 
البته  طرح بسیار جالب و مبتکرانه ای است و نیاز به چندین مدرس متخصص دارد که در دنیای مجازی هم دارای اطلاعات عمومی اینترنت باشند اما چنین شرایطی نیاز به زمان، هزینه و امکانات دارد که باید با همت دوستان و کسانی که در این راستا توانایی دارند به آن رسید. البته دوست و استاد عزیز ما کاک اسماعیل یوسفی در این زمینه واقعا شخصیتی توانا و متواضعی می باشند -  من آدرس ایمیل ایشان رو درج می نماییم  و دوستان عزیز می توانند تا راه اندازی چنین طرحی بصورت کامل حداقل از توانایی کاک اسماعیل بهرمند باشند.
Esmaeil0515@yahoo.com

آیا این نرم افزار در مدارس ودانشگاه ها کاربردی دارد ؟
نرم افزار ما در تمامی مقاطع تحصیلی  و تمامی سنین قابل استفاده می باشد و مدارس و دانشگاه هم از این قاعده مستثنی نمی باشند – مثلا بخش ترجمه شامل 42 عنوان ترجمه قرآن به 34 زبان زنده دنیا،10 عنوان تفسیر عربی و 5 عنوان تفسیر فارسی، ترجمه گویایی قرآن به سه زبان انگلیسی، کوردی، فارسی، سرچ قوی نرم افزار، آموزش تجوید و ... می تواند در محیط دانشگاه جهت نوشتن مقالات کمک شایانی به محققان نماید.

 برنامه ی شما برای آینده چه می باشد ؟
به امید خدا ما شرکتی رو با نام عنوان شرکت تسنیم سافت دنیای مجازی تأسیس نموده ایم، که به نوعی در تولید نرم افزار اولین شرکت تولیدی نرم افزارهای بین المللی در مناطق کرُدنشین و اهل سنت ایران بشمار می رود که اینجانب مدیرعامل شرکت و آقای مهدی قادری رئیس هیئت مدیره شرکت می باشند. که در واقع در نظر داریم محصولاتمان را که دارای قابلیت جهانی می باشند در سطح کشور و بین الملل گسترش دهیم و در میان برادران ایمانی افرادی را که دارای توانایی بالا در مسائل مختلف کامپیوتر از جمله ((برنامه نویسی ، اسکریپت نویسی (ملتی مدیا)، گرافیک ، طراحی سایت و ... )) می باشند . جذب نموده و در این راستا باهم همکاری بنماییم.

پینچه عامل یا عواملی باعث شد به فکر طراحی این نرم افزار بیافتید؟
احساس خلأ صد در صد در طراحی نرم افزار و انیمیشن در مناطق کردنشین و اهل سنت

چه مشکلاتی پیش روی این فعالیت شما بوده؟
مطمئنا هر کسی بخواهد کار و هدفی را پیگیری نمایید و به انجام برساند. به اندازه بزرگی و کوچکی کار ، دچار مشکلات خاصی می شود. تا حال حاضر به امید خدای متعال توانسته ایم تا حدودی این مشکلات رو برطرف بنماییم و برای برطرف نمودن بقیه مشکلات از تمامی دوستان خواهشمندیم در اقامه نمازهایشان با خلوص دل برایمان دعاء کنند

 احساس می کنید به هدف خود رسیده اید؟
تاحدودی بله

هدف شما از ساخت این نرم افزار چیست؟
همانطوری که در بالا توضیح دادم پر نمودن خلأ بزرگ در طراحی نرم افزار و انیمشن در مناطق کردنشین و اهل سنت و نوعی اداء دین به نسبت دین

آیا شخصیت های دینی و مذهبی مطرح در انجام این کار به شما کمک نموده اند؟
من مسافرت های زیادی رفته و با شخصیت های اسلامی زیادی در این زمینه ملاقات داشته ام که دارای تحصیلات دانشگاهی در گرایش های اسلامی بوده و شهرتی خاص در بین عموم مردم داشته اند. که از راهنمایی ها و مشاوره ی همه ی این عزیزان بهره کافی را برده ام. البته دعای خیر این عزیزان همیشه به صورت ملموس در پیشبرد هدفم مرا یاری داده است.

 چند مدت دیگر نرم افزار قرآنی تسکین وارد بازار می شود؟
إن شاء الله حداکثر تا 45 روز دیگه وارد بازار میشود.


آدرس وب سایت شرکت تسنیم سافت :       http://tasnimsoft.ne
 
 
باتشكر از دوستان خوبم و اقاي قادري عزيز كه اين مصاحبه را تهيه و تنظيم نمودند.
 

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد