جلیلی تاكید كرد:

ادا مه گفتگو ها با ایده های جدید و تعاملات بیشتر

سرویس: تازه های خبریکد خبر: 11718|09:07 - 1392/02/27
نسخه چاپی
ادا مه گفتگو ها با ایده های جدید و تعاملات بیشتر
هزارماسوله:دبیر شورای عالی امنیت ملی با اشاره به مذاكراتش با كاترین اشتون گفت: قرار شد با ایده ای جدید تعاملات بیشتری صورت گیرد و گفتگوها را ادامه دهیم.وی افزود: جمهوری اسلامی ایران بر مبنای منطق مشخص و رفتارهای روشن و با توجه به اقتداری كه به پشتوانه ملی در عرصه منطقه ای و بین المللی دارد چند دوره از گفتگوهای هسته ای را با شش قدرت بزرگ جهانی برگزار كرده است
 سعید جلیلی در نشست خبری در استانبول با تشكر از مسئولان تركیه برای میزبانی این مذاكرات افزود: پس از گفتگوهای مسكو جمهوری اسلامی ایران طرح جامعی ارایه كرد و قرار شد آنها پاسخ بیاورند .

جلیلی ادامه داد: هشت ماه طول كشید تا آنها بتوانند پاسخی برای پیشنهادهای جمهوری اسلامی در مسكو تهیه كنند به همین علت پس از هشت ماه در نشست آلماتی1 پیشنهادهایی ارایه كردند.

وی افزود: درمقابل این پیشنهادها ما اعلام آمادگی كردیم در كمتر از یك ماه پاسخ خود را ارایه كنیم.

دبیر شورای عالی امنیت ملی گفت: در آلماتی2 هم اعلام كردیم جمهوری اسلامی ایران آماده است برای اینكه بر مبنای همان منطق و ابتكار عمل هایی كه دارد و نیز با استفاده از همان اقتدار ملی ، منطقه ای و بین المللی كه حاصل شده است ، هم در زمینه طرحی جامع و هم در زمینه گام های مشخص توافق هایی داشته باشیم.

وی افزود: بعد از دور روز گفتگوهای مشخص در آلماتی2 آنها به این جمع بندی رسیدند كه باید در این باره در پایتخت های خود مشورت و بررسی صورت گیرد و نظر و جمع بندی آن را خانم اشتون ظرف چند روز به من اعلام كنند اما این چند روز طولانی شد و نزدیك 40 روز طول كشید تا این كه خانم اشتون اعلام آمادگی كرد گفتگو كند.

جلیلی اضافه كرد: گفتگوهای دیشب با خانم اشتون مفید بود و قرار شد با ایده های جدید و تعاملات بیشتر گفتگو ها ادامه یابد.


دبیر شورای عالی امنیت ملی به طرف های مقابل ایران در مذاكرات هسته ای توصیه كرد از فرصت ها استفاده كنند زیرا ملت ایران در مسیر پیشرفت خود براساس حقوق قانونی خود متوقف نخواهد شد.

سعید جلیلی در نشست خبری در استانبول ، در پاسخ به سؤال خبرنگاری درباره اینكه آیا مذاكرات به روند قبلی بر می گردد یا خیر ؟ افزود: وزاری خارجه تركیه و برزیل به تهران آمدند گفتگوهایی صورت گرفت و بیانیه تهران در حضور رؤسای سه كشور آماده شد كه فرصتی برای این موضوع بود.

دبیر شورای عالی امنیت ملی اضافه كرد: تمام بحث بیانیه تهران این بود كه چگونه سوخت20 درصد تهران آماده شود ولی آنها به جای استفاده از فرصت بیانیه تهران آن را رد كردند و سراغ قطعنامه 1929 رفتند لیكن  ایران برمبنای حقوق مسلم خو در ان پی تی سوخت 20 درصد تولیدكرد .

جلیلی گفت: در مسكو هم پیشنهادهای جامع برای توافق جامع در همه زمینه ها ارائه دادیم و پیشنهاد آنها در آلماتی این بود كه به جای طرح جامع با یك گام شروع كنیم .

وی افزود: در آلماتی 2 پاسخ دادیم برای آن گام هم می توان حركت هایی شروع كرد ولی باید گام ها متوازن باشد و دیشب نیز صحبت شد كه چگونه می توانیم این گام ها را متوازن كنیم .

دبیر شورای عالی امنیت ملی گفت: همیشه گفته ایم كه گاهی فرصت هایی ایجاد می شود كه اگر استفاده نشود از دست می رود.

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد