تشنگی شهر هزارماسوله/ آب کی به پاوه می رسد؟

سرویس: اجتماعیکد خبر: 299195|08:46 - 1399/11/01
نسخه چاپی
 تشنگی شهر هزارماسوله/ آب کی به پاوه می رسد؟
طرح انتقال آب "هانی کوان" به شهر پاوه پس از گذشت یک دهه تاکنون به سرانجام نرسیده است.

به گزارشهزار ماسوله، مطالعات پروژه انتقال آب هانی کوان به شهر پاوه از سال ۸۸ آغاز و در سال ۸۹ کلنگ زنی شد تا روستاها و محلات این شهرستان از نعمت آب سالم بهره مند شوند.

 

 این طرح خط انتقال آب به طول ۱۴ کیلومتر است که گرچه در یک ماه اخیر پایان عملیات این پروژه در رسانه ها اعلام شد اما در واقع  پس از گذشت بیش از یک دهه تاکنون هم به سرانجام نرسیده است!

 

برای این پروژه ۴ ایستگاه پمپاژ آب و یک تصفیه خانه جهت رفع آلودگی در نظر گرفته اند اما اکنون در این شرایط بحرانی که مردم پاوه قطعی های ۹ ساعته آب را در نتیجه کمبود آب های زیر زمینی دارند در تلاش هستند در زمانی قبل از اتمام عملیات پروژه آب را به مدار شبکه آبرسانی پاوه وارد کنند.

 

فرماندار پاوه از خلف وعده مسئولین آب منطقه ایی استان انتقاد کرد

پیش از این و در یک ماه اخیر فرماندار شهرستان پاوه در بازدید از پروژه در حال احداث مخزن سه هزار متر مکعبی آب شرب پاوه در محل "هولی" از عدم اتمام این پروژه از آب منطقه ای استان انتقاد کرد.

 ایده پور همچنین از خلف وعده مسئولین آب منطقه ایی استان کرمانشاه در خصوص انتقال آب "هانی کوان" به پاوه نیز انتقاد نمود.

وی افزود: قرار بر این بود که آب هانی کوان دو هفته ی پیش وارد مدار مصرف شهر پاوه شود که تاکنون این وعده عملی نشده، انتظار این است که عملیات مربوط به شستشو و تعمیرات مربوطه هرچه زودتر مرتفع و آب وارد مدار شود.

پروژه آب هانی کوان از سال ۸۸ تاکنون به سرانجام نرسیده است

نماینده مردم پاوه و اورامانات در مجلس نیز در نشست شورای اداری شهرستان پاوه با انتقاد از عدم بهره برداری پروژه آب هانی کوان به پاوه گفت: آب منطقه ای در پروژه آبرسانی هانی کوان به پاوه خیلی کوتاهی کرده است چرا که از سال ۸۸ تاکنون به سرانجام نرسیده است و باید آب با کیفیت را وارد مخازن کنند.

مدیرعامل آب منطقه ای استان از مردم پاوه عذر خواهی کرد

در پی آن مدیرعامل آب منطقه ای کرمانشاه نیز در بازدید از پروژه انتقال آب هانی کوان به پاوه در سخنانی اظهار داشت: از امام جمعه محترم، فرماندار محترم، دادستان، خانواده های معظم شهداء و همه مردم عزیز شهر پاوه به دلیل خلف وعده آب منطقه ایی و عدم انتقال آب در زمان وعده داده شده عذرخواهی می کنم.

تا سلامت آب برای ما محرز نشود ما نمی توانیم آب را به مدار آبرسانی شهر پاوه وصل کنیم

در این میان مدیر آبفای شهری پاوه نیز در گفتگویی با خبرنگار هزارماسوله اظهار داشت: موضوع پاکی و سالم بودن آب هانی کوان مهم است از استان و بهداشت شهرستان پاوه به همراه دکتر پیر صاحب که طراح پروژه است؛ نمونه های لازم برای سالم بودن آب گرفته شده است که بهداشت ضامن سلامت این پروژه خواهد بود.

مرادی اضافه کرد: ما منتظر اعلام سالم بودن آب از طرف اداره بهداشت هستیم تا آب را به منبع "سراب هولی" و نهایتاً مدار آبرسانی پاوه وارد کنیم و تا سلامت آب برای ما محرز نشود ما نمی توانیم آب را به مدار آبرسانی شهر پاوه وصل کنیم.

برای اتمام انتقال آب هانی کوان تا سراب هولی حدود ۴۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز است

اما آنچه قابل تأمل است را در سخنان طراح پروژه تصفیه خانه می بینیم که در گفتگویی اظهار داشت: این سیستم هنوز به طور کامل اجرا نشده است و حداقل برای اتمام انتقال آب هانی کوان تا سراب هولی حدود ۴۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز است و این پروژه هنوز نیمه کاره است و برای انتقال آب در یک ماه اخیر اقدامات زود هنگامی را انجام دادند.

دکتر پیر صاحب افزود: این پروژه در طول این ده سال در حال انجام بوده ولی متاسفانه اعتبارات لازم به صورت قطره ای وارد پروژه شده است و همین کمبود اعتبارات باعث شده که این پروژه به عقب بیفتد.

وی گفت: این پروژه دارای ۴ ایستگاه پمپاژ و یک تصفیه خانه است که حتماً باید در حدود ۲ الی ۳ ماه آب در تصفیه خانه و به اصطلاح در مرحله استارتاب و پس از آمادگی مورد بهره برداری قرار بگیرید که این موضوع هم انجام نشده است.

وی ادامه داد: در زمانی که عملیات استارتاب انجام نشده و همچنین پاوه با کمبود آب مواجه شده است، پیگیر شدند که آب در مدار قرار بگیرد در حالی که باید در تیرماه یا مرداد ماه کمبود آب پیش بینی می شد تا عمل استارتاب انجام می شد و این کار می توانست آب مورد نیاز پاوه را در آذرماه تامین کند.

طراح پروژه افزود: در این تصفیه خانه هیچ گونه ماده شیمیایی استفاده نمی کنیم و هیچ برق مصرفی هم ندارد و کاری که انجام می شود نوعی فیلتر در آن مورد استفاده قرار می گیرد که بر روی این فیلترها میکروب هایی رشد می کنند که بیماری زا نبوده و هرگونه میکروب های خطرناک و باکتری را از بین خواهند برد اما برای رشد این میکروب ها نیاز به گرمی هوا است که هم اکنون در این فصل سرد سال امکان پذیر نیست.

پیر صاحب با بیان اینکه این تصفیه خانه با ایستگاه های پمپاژ از لحاظ تجهیزاتی که در آن بکار رفته است یکی از بزرگترین پروژه ها از نظر تعداد عناصر به کار رفته در آن در کشور می باشد، گفت: در زمانی که باید استارتاب شود پیمانکار و طراح و مشاور باید از ۱۲ ماه تا ۱۸ ماه برای رفع هرگونه مشکل حضور داشته باشند که پس از آن آب را تحویل آبفای شهری دهند.

وی افزود: در زمانی که من وارد پروژه شدم اعلام کردم که پاوه در طول سالیان متمادی بدون آب بوده است و اکنون هم که قصد در مدار قراردادن آب شرب را دارند باید اولاً استارتاب داده شود و پیمانکار به مدت ۱۸ ماه جهت رفع نواقص و مشکلات حضور یابد.

 

وی ادامه داد: اما چون این روند زمان بر و طولانی می باشد راه حل موقتی را مبنی بر جریان داشتن مرتب آب در تصفیه خانه ارائه دادم تا در نهایت آب شرب به صورت موقت و برای رفع کم آبی در مدار سیستم آبرسانی قرار بگیرد.

 

پیر صاحب خاطر نشان کرد: ۴ پمپاژ آب برای انتقال آب از هانی کوان تا محل تصفیه خانه وجود دارند که برق مورد نیاز را از پست “چو رژی” تامین کرده اند اما این برق هنوز وصل نشده است و هم اکنون برق را از دکل های شهر نودشه گرفته اند که عملا نمی توان برق مورد نیاز را نیز از این دکل ها دریافت کنند چون موجب قطعی برق شهر نودشه می شود و در نتیجه این پمپاژ ها هم دچار قطعی می شوند و از طرف دیگر این سیستم هم باید مرتبا فعالیت داشته باشد تا آب در تصفیه خانه قرار بگیرد.

 

وی تصریح کرد: متاسفانه با این شرایط هر دو روز آب در جریان تصفیه خانه قرار می گیرد و پس از آن قطع می شود.

 

وی اظهار داشت: آب هانی کوان به طور کلی دارای آلودگی می باشد حتی اگر آلوده نباشد با وجود فاضلاب های "دره پاوه" و "شمشیر" تا "خانقاه" و "گلال "دچار آلودگی می شود و این تصفیه خانه هم به جهت رفع آلودگی آب احداث شده است.

 

پیر صاحب گفت: هم اکنون هم با اندازه گیری آب این تصفیه خانه حدود ۸۵ الی ۹۰ درصد بدون رشد میکروب را نشان می دهد اما اجازه ندادیم که وارد شبکه آبرسانی پاوه قرار بگیرد چرا که این پروژه به طور کامل به اتمام نرسیده است و نیاز است نماینده آب منطقه ای به دنبال اعتبارات برای کل سامانه انتقال باشد.

 

طراح پروژه:می توانم با این شرایط کمبود آب شرب پاوه را تا هفته آینده رفع کنم 

 

وی در پایان گفت: من می توانم با این شرایط کمبود آب شرب پاوه را تا هفته آینده رفع کنم اما به شرطی که آب مرتباً در تصفیه خانه جریان داشته باشد تا مشکل کمبود آب شهر پاوه مرتفع و در جریان مدار قرار بگیرد اما ان شاالله با پر شدن سفره های زیر زمینی در سراب هولی در فصل بهار آب تصفیه خانه هانی کوان نیز قطع می شود تا ادامه عملیات پروژه انجام شود.

 

آبفای شهری خواستار رفع آلودگی با ایجاد جلبک ها در تصفیه خانه است

همچنین پیش از این معاون فرماندار پاوه به خبرنگار هزارماسوله گفت: بر اساس آخرین گزارشات بهداشت برای سالم بودن آب شرب باید خود این تصفیه خانه تولید جلبک کند یعنی برای مدتی در خود تصفیه خانه آب شرب ماندگاری داشته باشد تا  اگر آلودگی خاصی داشته باشد آن را رفع نمایند.

 

وی گفت: با کلر زنی اقدامات لازم برای رفع آلودگی آب شرب هانی کوان در تصفیه خانه انجام شده است اما آبفای شهری با این موضوع مخالفت کرده و خواستار رفع آلودگی به صورت طبیعی و با ایجاد جلبک ها در تصفیه خانه است.

 

وی با اشاره به اینکه این سیکل هم زمان بر بوده گفت: طراح آب منطقه ای باید ساز و کار مناسبی را تعیین کند که در خروجی تصفیه خانه بدون کلرزنی برای رفع آلودگی آب اقدام شود.

 

عبدالله زاده ادامه داد: این تصفیه خانه در واقع باید دو یا سه ماه قبل شستشوی لازم را انجام می دادند و با ذخیره آب در آن و با گرما و حرارت باعث ایجاد جلبک در اطراف آن می شد چراکه با این حالت آب موجود را تصفیه و نیاز کلرزنی هم نبود.

 

به گزارشهزار ماسولهمردم شهرستان پاوه در طول بیش از یک دهه وعده های بسیاری را در بهره برداری این پروژه دیده اند اما این وعده ها تاکنون به سرانجام نرسیده و امروز نیز شاهد قطعی ۹ ساعته آب در شبانه روز برای کل مشترکین شهر پاوه با جمعیت بیش از ۳۰ هزار نفری هستیم.

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد