شکار کل و بز در اورامانات و نابودی این گونه جانوری زیبا در کوهستان ها

سرویس: صرفا جهت اطلاعکد خبر: 298986|09:49 - 1399/09/02
نسخه چاپی
شکار کل و بز در اورامانات و نابودی این گونه جانوری زیبا در کوهستان ها
این گونه جانوری کل و بز به غیر از ماه جفت گیری در هرگونه اقدامی هرچند کوچک توسط عوامل بشر، با زیرکی متوجه آن اقدام شده ولی در فصل جفت گیری که این حیوان کاملا به اطراف خود بی توجه بوده ، متجاوزین به طبیعت از این فرصت جهت نابودی آن اقدام می کنند.

به گزارشهزار ماسوله، تنوع گونه های گیاهی و جانوری در مناطق کوههای شهرستان پاوه زیستگاه با ارزشی است که گونه هایی چون کبک کوهی، خرس قهوه ای، پلنگ، سیاه گوش، کل و بز، کرکس، هما، عقاب طلائی در آن زیست می کنند.

 

 ارتفاعات این شهرستان که زیستگاه جانوران و حیوانات کوهی چون کل و بز است این روزها و به دور از چشم محیط بانان جولانگاه شکارچیان و برخی از افراد سود جو شده است.

 

با فرارسیدن آذرماه فصل جفت گیری این حیوان زیبا آغاز می شود و گفته می شود در برخی مناطق گاها این فصل جفت گیری تا اواخر این ماه به طول می انجامد .

 

این حیوان زیبا در این فصل مدهوش شده و نسبت به اطراف خود بی توجه شده و همین عامل هم بهانه ای برای شکار کل وبز توسط شکارچیان خواهد شد.

 

این گونه جانوری کل و بز به غیر از ماه جفت گیری در هرگونه اقدامی هرچند کوچک توسط عوامل بشر، با زیرکی متوجه آن اقدام شده ولی در فصل جفت گیری که این حیوان کاملا به اطراف خود بی توجه بوده ، متجاوزین به طبیعت از این فرصت جهت نابودی آن اقدام می کنند.

 

رئیس اداره محیط زیست شهرستان پاوه در این باره در گفتگویی با خبرنگار ما اظهار داشت: رازهای عجیب کل مستی و جفت گیری این گونه زیبا که با پیروزی و غلبه کل های با تجربه و نیرومند و تصاحب و انتخاب گله ای مشخص و غافل از همه خطرات و کمین ها در مستی عمیقی همراه است.

 

محمد اخگر زاده افزود: گونه های کل و بز وحشی در این فصل خاص حسب غریزه ذاتی و طبیعی خود به محیط اطراف و پیرامون خود بی توجه شده و سرعت عکس العمل آنها نسبت به سایر فصول سال بسیار کندتر می شود و از این رو این گونه ها  مورد تهدید شکارچیان غیر مجاز و افراد فرصت طلب و سود جو  قرار گرفته و بطور جدی در این فصل آسیب پذیر و در معرض خطر قرار می گیرند.

 

وی گفت: هر ساله در کوهستان های مناطق مختلف استان بخصوص پاوه و اورامانات شاهد زجه های مرگبار و شکار این گونه های جانوری در اوج سرمستی و شادی به دست انسان ها می باشیم و علی رغم توصیه ها و درخواست علاقمندان و فعالان و دوستداران محیط زیست در فصل کل مستی متاسفانه شاهد حضور شکارچیان غیر مجاز در منطقه و تعرض و دست درازی به حیات وحش منطقه هستیم .

 

اخگر زاده افزود: این شکارچیان غیرمجاز و افراد منفعت طلب که با ترفند ها و شیوه های مختلف به حریم خصوصی، زیستگاهها و محدوده های جفت گیری موجودات زنده ای که آنها هم حق حیات را از خداوند متعال گرفته اند تجاوز کرده و در اوج بی انصافی باعث خسارات سنگین و جبران ناپذیر و انقراض گونه های ژنتیکی و طبیعی منطقه می شوند .

 

رئیس اداره محیط زیست پاوه اضافه کرد: هر چند علاوه بر تهدیدات انسانی ، عواملی دیگر از جمله آتش سوزی، خشکسالی و انواع بیماریهای مزمن و قابل انتقال در حیات وحش نیز منجر به خسارت جدی به طبیعت و حیات وحش میگردند. اما عامل اصلی که باعث ورود لطمات جدی و در سطح وسیع تر می شود همان عامل انسانی و دخالت های انسان در طبیعت، تخریبها و استفاده از امکانات و تجهیزات به روز که تنها به دلیل تکرار عادات و رفتارهای اشتباه و یا منفعت های شخصی بوده اما در نهایت منابع تجدید ناپذیر و ذخایر ژنتیکی و طبیعی ملت را هدف قرار داده اند ‌.

 

مهندس اخگرزاده رئیس اداره حفاظت محیط زیست خطاب به تخریب گران محیط زیست و طبیعت منطقه گفت : این افراد باید بدانند که تجاوز آنها به طبیعت و منابع ملی در واقع خیانت در انفال و اموال عمومی مردم بوده و در حقیقت جرمی سنگین و جبران آن نیز در بسیاری از موارد غیر ممکن می باشد .

 

وی گفت: پس ضروریست حسب وظیفه شرعی ،قانونی و اخلاقی و بنابه اعتقادات دینی و مذهبی در راستای کمک به حفظ و بقاء این میراث طبیعی و ملی منطقه و به جهت حفظ این امانت الهی بیش از پیش به تفکر فرو رفته و شکارچیانی که در فکر چنین اقدامی در این فصل ممنوعه شکار هستند در افکار خود در این زمینه ها  تجدید نظر جدی بنمایند .

یکی از شکارچیان شهرستان پاوه نیزکه اکنون این اقدام را ترک کرده است در این باره به خبرنگار ما گفت: شکار همواره در فرهنگ و دین ما رواج بوده است ولی شکار بی رویه که منجر به انقراض گونه جانوری خواهد شد معقول نخواهد بود.

 

وی که نخواست نامش فاش شود گفت: در گذشته این گونه های جانوری به وفور در ارتفاعات این شهرستان مشاهده می شد ولی اکنون متاسفانه این گونه جانوری زیبا با شکارهای بی رویه در کوههای شهرستان؛ در حال انقراض هستند، بنده که وضعیت نابودی این حیوانات را با ناآگاهی های برخی از شکارچیان در کشتن تنها بز کوهی که می توانست سال آینده دو راس کل و بز را به این منطقه زیاد کند مشاهده کردم ، نه تنها خود این اقدام را کنار گذاشتم بلکه به سایر مردم و علاقه مندان به شکار در منطقه نیز در منع شکار حیوانات توصیه های به جد نمودم.

 

وی افزود: زیبایی این طبیعت تنها با وجود همین گونه های جانوری است که اگر در این منطقه با شکارهای بی رویه مردم نابود گردند محیط زیست نیز نابود می گردد.

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد