جای خالی صنایع تبدیلی برای یاقوت سرخ پاوه/ وقتی سود انار کاملا به جیب کشاورزان نمی رود

سرویس: صرفا جهت اطلاعکد خبر: 298909|12:47 - 1399/08/15
نسخه چاپی
جای خالی صنایع تبدیلی برای یاقوت سرخ پاوه/ وقتی سود انار کاملا به جیب کشاورزان نمی رود
در شهرستان پاوه هیچ گونه صنایع تبدیلی برای این محصول از قبیل تولید رب انار تولید لواشک انار و یا تهیه آب انار موجود نیست و با ارسال به دیگر شهرستان های استان و مراکز استان کشاورزان تنها زحمت به بار رساندن محصولات را در پاوه بر دوش می‌کشند .

به گزارشهزار ماسوله،  انار ميوه اختصاصي مناطق نيمه گرمسيري است زيرا گرماي زياد باعث سوختگي و سرماي زياد سبب تركيدگي آن گشته و از لطافت پوست و مرغوبيت ميوه مي‌كاهد.

 

انار یکی از محصولات با کیفیت شهرستان پاوه می باشد و اکثریت مردم این شهرستان از این محصول امرار معاش می کنند.

 

انار پاوه از مرغوب ترین و شناخته شده ترین انارهای ایران و از مهمترین محصولات باغی استان کرمانشاه است که در فصل پاییز برداشت و سطح باغات این محصول در شهرستان حدود ۶۰۰ هکتار است که از این میزان بیش از ۵۱۰ هکتار آن بارور است و بقیه آن نهال است و به‌عنوان یکی از قطب‌های تولید انار در استان محسوب می شود.

 

اما متأسفانه به دلیل نبود صنایع تبدیلی و واحد‌های بسته‌بندی، این محصول توسط باغداران در زمان برداشت به واسطه واگذار و یا حتی درحاشیه جاده به فروش می‌رسد و در این میان هیچ گونه صنایع تبدیلی برای این محصول از قبیل تولید رب انار تولید لواشک انار و یا تهیه آب انار موجود نیست و با ارسال به دیگر شهرستان های استان و مراکز استان کشاورزان تنها زحمت به بار رساندن محصولات را در پاوه بر دوش می‌کشند .

 

در این باره رییس جهاد کشاورزی شهرستان پاوه در گفتگویی با خبرنگار ما اظهار داشت: موضوع صنایع تبدیلی انار در شهرستان پیش از این در سازمان جهاد کشاورزی پاوه مورد بررسی قرار گرفته است و از این صنایع تبدیلی استقبال خواهد کرد.

 

مهندس اردشیر صفیعی افزود: شرایط برای صنایع تبدیلی این محصول در بخش خصوصی مهیا است و باید بخش خصوصی با سرمایه گذاری به این موضوع ورود پیدا کند.

 

وی با بیان اینکه این موضوع از طریق بخش دولتی انجام نمی شود گفت: با ورود به این عرصه مجوزهای لازم از طرف جهاد کشاورزی به بخش خصوصی نیز داده خواهد شد .

 

صفیعی در پایان با اشاره به اینکه شهرستان پاوه ظرفیت راه اندازی صنایع تبدیلی محصولات باغی را دارد گفت: علاوه بر این با توسعه صنایع تبدیلی می‌توانیم محصولات متنوعی از کشمش نیز در شهرستان تولید کرد که سود بیشتری را عاید باغداران شهرستان خواهد کرد .

 

وی افزود: بخش خصوصی می تواند در این دو محصول ورود پیدا کند و هیچ گونه محدودیتی نیز ندارند.

یکی از باغداران شهرستان پاوه نیز در این باره به خبرنگار ما گفت: محصول انار پاوه در زمان برداشت به واسطه ها واگذار و وارد بازار خواهد شد و هیچ گونه صنایع تبدیلی در پاوه وجود ندارد.

 

حسنی افزود: برخی از انارهای ترش و ترک خورده نیز به روشهای سنتی توسط باغداران به رب انار تبدیل می شود که نیاز است صنایع تبدیلی در شهرستان راه اندازی شود.

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد