غار ۱۲ کیلومتری قوری قلعه را بیشتر بشناسیم

سرویس: اجتماعیکد خبر: 298788|18:07 - 1399/07/14
نسخه چاپی
غار ۱۲ کیلومتری قوری قلعه را بیشتر بشناسیم
غار قوری قلعه یکی از دیدنی های شهر پاوه واقع در استان کرمانشاه است.

به گزارشهزار ماسوله،  غار قوری قلا یا قوری قلعه،یکی از مکانهایگردشگریاستان کرمانشاه است که بعنوان بزرگ‌ترین غار آبی خاورمیانه با پیشینهٔ ۶۵ میلیون سال شناخته می شود.این با درازای ۱۲ کیلومتر و ژرفای ۳۱۴۰ متر یکی از هفت اثر طبیعی ملی ایران است.

معرفی غار قوری قلعه

غار «قوری قلا» یا «قوری قلعه» در دامنه کوه «شاهو»، در ۲۵ کیلومتری شهر «روانسر»، بر سر راه «پاوه» و در 86 کیلومتری شهر «کرمانشاه» جای دارد. این غار آبی که روستای قوری قلعه در نزدیکی خود را سیراب می کند، در شمار میراث طبیعی ایران جای دارد.

غار قوری قلعه در بخش «زاگرس رورانده» و در سازند آهکی «بیستون» جای گرفته است. این غار که پدید آمدنش به 65 میلیون سال پیش باز می گردد، ۱۲ کیلومتر درازا و ۳۱۴۰ متر ژرفای دارد و در تراز 3000 متری دریا است. راه درون اشکفت از سوی شمال به جنوب گسترده می شود.

در سراسر سال دمای درون غار نزدیک 9 درجه سانتیگراد است. تالارهای «مریم» و «کوهان شتر» در 500 متری و تالارهای «نماز» و «بررخ» و «بلور» در 1000 متری و تالار «عروس» نیز در 1500 متری درون اشکفت قوری قلعه گسترده شده است.

در شماری از این تالارها دریاچه ها و گودال های هست که ژرفای آنها به ۱۴ متر نیز می‌رسد. همچنین هر جا که رطوبت هوا بیشتر و ریزش آب افزون تر بوده است، بلورها و قندیل هایی از رسوبات آهکی نیز پدیده آمده است.

نشانه هایی تاریخی از پایان شاهنشاهی ساسانی از غار قوری قلعه به دست آمده است. از آن میان می توان به 8 بشقاب نقره‌ با نگاره های عقاب و درنا و کبک ساخته شده در اورامان کرمانشاه، خرده هایی از سفالینه ها و 15 سکه از دوران شاهنشاه یزدگرد سوم را نام برد. بر روی بشقاب ها و سکه ها نیز به خط پهلوی واژگانی نوشته شده است.

یافته های باستان‌شناسی نشان می دهند که از نزدیک به ۵۰ هزار سال تا ۱۲ هزار سال پیش، غار قوری قلعه خانه شکارچیان دوران سنگی بوده ‌است.

در غار قوری قلعه یک گونه خفاش کمیاب به نام خفاش «موش گوشی» و همچنین «سمندر خال زرد» زندگی می کنند. همچنین باید از گونه از میان رفته و نایاب «سمندر سفید» یا «پروتئوس» نام برد که از 200 میلیون سال پیش و از دوران دایناسورها زنده مانده بود. این گونه تنها و تنها در شهر «پستیوم» در کشور «اسلونی» بر جای مانده است.

از پوشش پوشش جانوری بیرون غار قوری قلعه می توان از جاندارانی همچون روباه، خرگوش، کل و بز و از میان پوشش گیاهی نیز می توان درختان بلوط، انجیر کوهی، آلبالوی کوهی و بادام وحشی نام برد.

دیدنی های داخل غار قوری قلعه

غار قوری قلعهدو فاز اصلی دارد که بسیار مورد توجه گردشگران قرار می‌گیرند. فاز اول با 500 متر طول، بستر شکل‌گیری دو تالار معروف ازغاربه نام‌های تالار مریم و تالار کوهان شتر است.

فاز دوم غار هم 1000 متر طول دارد و تالارهای عروس، بتهوون و نماز در آن شکل گرفته‌اند.

پس اگر وارد غار شوید، از دهنه ورودی غار به این صحنه برخواهید خورد:

تالار مریم (فاز اول)

تالار مریم یکی از معروف‌ترین دیدنی‌هایی است که در غار قوری قلعه به آن برخواهید خورد. البته باید اضافه کنم که یکی از زیباترین آنها هم خواهد بود.

تالار مریم محوطه‌ای بزرگ و عظیم مانند حوضچه‌ای گسترده است که قندیل‌های زیبایی به آن زینت بخشیده‌اند. یکی از این قندیل‌ها شکلی مانند شمایل حضرت مریم دارد و به همین خاطر اسم این تالار را تالار مریم گذاشته‌اند.

تالار کوهان شتر (فاز اول)

کنار تالار مریم، تالار شگفت‌انگیز دیگری به نام تالار کوهان شتر قرار گرفته است. شکل قندیل‌های این تالار به نحو اعجاب‌آوری شبیه به اشکال مختلف است. کشتی، شیر، ساختمان‌های مختلف و… از جمله اشکالی است که دست هنرمند طبیعت با قندیل‌های تالار کوهان شتر ساخته است.

تالار عروس (فاز دوم)

در فاز دوم غار قوری‌ قلعه، تالار عروس یکی از دیدنی‌ترین قسمت‌هاست. در این تالار، کریستال‌های براق و سفیدرنگی وجود دارند که به حدی زیبا و بدون لک هستند که با راه رفتن روی آنها می‌توانید ردپای خودتان را ببینید.

قندیل‌های زیبایی به طول 12 متر از سقف تالار عروس آویزان هستند. قندیل‌هایی که شبیه چلچراغ‌هایی باشکوه به تالار زینت بخشیده‌اند.

تالار بتهوون (فاز سوم)

یکی از تالارهای اعجاب‌انگیز فاز دوم غار قوری قلعه، تالار بتهوون است. فکر می‌کنید علت نامگذاری این تالار چه باشد؟ احتمالا حدس زده‌اید که باید ربطی به موسیقی و آهنگ داشته باشد. بله. حدس شما درست است. قندیل‌های درون این تالار، به طرز اعجاب انگیزی صداهایی متفاوت می‌دهند.

یعنی چه؟ یعنی اینکه اگر به هرکدام از قندیل‌های تالار بتهوون دست بزنید، طنینی متفاوت از قندیل‌های دیگر تولید خواهد کرد. به همین علت اسم این تالار را تالار بتهوون گذاشته‌اند.

در تالار بتهوون حوضچه‌های کم‌نظیر و زیبایی قرار دارند که باورتان نمی‌شود جای آنها در غار باشد.

تالار نماز (فاز دوم)

یکی از تالارهای دیگر فاز دوم غار قوری قلعه، تالار نماز نام دارد. این تالار به تونلی تاریک ختم می‌شود که به تونل برزخ مشهور است. تونل برزخ 220 متر طول و 3 متر عرض دارد. نیمی از تونل برزخ را آب گرفته است.

دیدنی های خارج از غار قوری قلعه

در کنار جاده‌ ورودی غار، جاده‌ی باریکی دیده می‌شود که محلی‌ها آن‌ را بلدند. این جاده شما را به دل طبیعت می‌برد. اگر زمان کافی دارید، رفتن به اینجا را از دست ندهید در اینجا گلبابونه‌های زیادی وجود دارد.

در فاصله‌ ۳۰ دقیقه‌ای از غار قوری قلعه، بهگور دخمه‌ روانسر می‌رسید. این دخمه‌ ورودی مستطیل‌شکلی داردکه کارشناسان می‌گویند اتاق داخلش گور دخمه بوده. نقش‌هایی روی دیوار آن دیده می‌شود که از گذشت زمان آسیب دیده‌اند.

اگر اهل خرید هستید، می‌توانید در فاصله‌‌ ۴۵ دقیقه‌ای به بازار مرزی جوانرود بروید. در این بازارچه غرفه‌های زیادی وجود دارد که لباس و خوراکی و وسایل برقی به قیمت مناسب می‌فروشند.

امکانات غار قوری قلعه

به منظور راحتی حال مسافرانی که به سمت این غار سفر می کنند، امکانات رفاهی مناسبی هم وجود دارد که شرایط را برایتان راحتر می کند.

در طول مدتی که می خواهید از این غار دیدنی که بزرگترین غار خاورمیانه به شمار می رود، بازدید کنید می توانید برای بازگرداندن انرژی از دست رفته ی خودتان یکی از رستوران های محمدی، میلاد، کبابی خسرو و رستوران فردوسی را انتخاب کنید.

اگر هم خواستید در این منطقه چند روز بمانید و از زیبایی های لذب ببرید هتل هایی در اطراف این منطقه وجود دارد که اقامت را برایتان راحت می کنند. این هتل ها عبارت از هتل ارم، هتل آزادگان، هتل سینا، هتل رسالت می باشد.

به منظور دسترسی به این غار در دامنه جنوبی کوه شاهو که زیر مجموعه از رشته کوه های زاگرس است با ابتدا به سمتکرمانشاهسفر کنید، پس از آن حدود  ۲۵ کیلومتر شهرستان پاوه را ادامه دهید تا به شهر روانسر در کرمانشاه برسید. بعد از آن با خواندن تابلوهای موجود در سطح شهر می توانید به راحتی به روستای قوری قلعه و همچنین غار ویژه ای که در آن وجود دارد دسترسی پیدا کنید؛ روستای قوری قلعه در سمت چپ جاده و غار در سمت راست جاده قرار دارد. کل مسیر دسترسی آسفالت است.

گردآورنده: فرحان مرادی

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد