فرماندار پاوه:

احیای روستای یانه دره پاوه در دستور کار قرار دارد/ نودشه و گیلان غرب نماد مقاومت ملت ایران هستند

سرویس: اجتماعیکد خبر: 298762|21:55 - 1399/07/01
نسخه چاپی
احیای روستای یانه دره پاوه در دستور کار قرار دارد/ نودشه و گیلان غرب نماد مقاومت ملت ایران هستند
وی ادانمه داد: با سازمان برنامه و بودجه در خصوص روستای یانه دره از طریق ماده 15 تقسیمات کشوری مکاتبه خواهد شد و انشاالله پس از سرشماری جداگانه ی روستای یانه دره در سال آتی در سرشماری عمومی نفوس و مسکن روستای یانه دره دارای کد مجدد روستا را اخذ نموده که پس از آن و تعیین شورا و دهیار روستا بصورت کامل این روستا دارای مدرسه ، مرکز بهداشت و سایر امکانات مربوط به روستاها می شود .

به گزارشهزار ماسوله، فرماندار پاوه به همراه مسئولین دستگاههای اجرایی پاوه ، نوسود و نودشه از روستای یانه دره در پنج کیلومتری شهر نودشه بازدید نمودند ساکنین این روستا به دلیل کم توجهی پس از پایان جنگ تحمیلی از این روستا به نودشه و سایر نقاط به ویژه مریوان مهاجرت نمودند که در چند سال گذشته بیش از 22 خانوار از ساکنین این روستا به کاشانه ی پدری خود باز گشته اند و ضمن بازسازی منازل خود به دامداری و باغداری مشغول هستند.

 

آقایان امیر امینی و فواد جمیلی به عنوان نمایندگان مردم روستای یانه دره ضمن عرض خیر مقدم  به ایده پور و هیات همراه گفتند : برخی از ساکنین کنونی این روستا از مریوان و پاوه به روستا بازگشته اند . به گفته ی نمایندگان روستا این روستا دارای کد بوده و تا پایان جنگ تحمیلی دارای مدرسه بوده اند که متاسفانه به دلیل کم توجهی مسئولین وقت ساکنین این روستا بعد از جنگ به نقاط مختلف از جمله نودشه ، پاوه و مریوان مهاجرت می نمایند این روستا هم اکنون 22 خانوار می باشد که در صورت ترمیم  جاده ی دسترس و آسفالت آن در آتی ، احداث مخزن آب و ایجاد شبکه ی آب شرب و با توجه به اینکه روستا دارای شبکه ی برق می باشد همه ی خانوارهای روستا که هم اکنون بالغ بر 60 تا 70 خانوار می باشن تمایل کامل دارند که به روستا بازگشته و روستای خود را با توجه به مراتع مناسب به یکی از روستاهای تامین کننده پروتنئین شهرستان پاوه تبدیل نمایند.

 

در این بازدید کردبهمن رئیس شورای شهر نودشه نیز ضمن خیر مقدم و سپاسگزاری از حضور فرماندار و هیات همراه به روستای یانه دره گفت : روستای یانه دره از قدیم الایام تامین کننده ی مواد پروتئینی و لبنی نودشه بوده است.

 

وی در ادامه افزود: مردم روستای یانه دره مردمان سخت کوشی هستند که در صورت مساعدت دولت می توانند روستای خود را علاوه بر اینکه به قطب تامین مواد گوشتی و لبنی نمایند می توانند بعنوان یک روستای هدف گردشگری با توجه به پتانسیلهای آن تبدیل نمایند.

 

فرماندار پاوه نیز در دیدار صمیمی با مردم روستای یانه دره اظهار داشت: به گواهی تاریخ یکی از پایتخت های فرهنگی ایران زمین نسبت به جمعیت، نودشه بوده است .

 

ایده پرو افزود: تاریخ جنگ تحمیلی در منطقه ی نودشه تاریخ کل جنگ است و نودشه نمادی از ایثار در تمامی دقایق جنگ تحمیلی است .
وی گفت: گیلانغرب و نودشه در ایران، ایرانیترین نقاط کشور و نماد مقاومت ملت ایران هستند .

 

وی ادامه داد: مردم نودشه و روستاهای اطراف و به ویژه روستای یانه دره حق بزرگی به گردن نظام دارند .

 

فرماندار پاوه ادامه داد: نمایندگان روستای یانه دره مطالبات خود را بصورت  منطقی ارائه نمودند نحوه ارائه ی خواسته ، مطالبه و نوع آن برای ما اهمیت دارد  و ما هم وظیفه داریم این مطالبات را به تدریجی عملی نماییم.

 

وی گفت: در مورد یانه دره اطلاعات درستی تا کنون ارائه نگردیده و از آن بر روی نقشه های ارائه شده بعنوان مکان و مزرعه اسم برده شده این در حالی است که این روستا قبلاً داری کد بوده و ریخت و منظر آن کاملاً روستایی است .

 

ایده پور اضافه کرد: مردم روستای یانه دره دوست  دارند ضمن احیای روستا فعالیت اجداد و پدران خود را که دامداری و باغداری بوده است احیاء نمایند.

 

وی با بیان اینکه دامداری در این برهه ی تاریخی یک راهبرد و یکی از مولفه های حفظ استقلال کشور است گفت: کارخانه ی تولید مواد گوشتی و لبنی جزء تخصص اجداد ما بوده است .

 

وی افزود: در صورتی که ما بتوانیم دامداری را در نودشه و روستاهای اطراف آن احیاء و گسترش دهیم می توانیم 5 شهرستان را  از حیث مواد مربوطه تامین نماییم مردم این منطقه هم همت آن را دارند و هم منابع طبیعیشان ظرفیت آن را دارد.

 

فرماندار پاوه خاطر نشان کرد: به هیچ عنوان پسندیده نیست با داشتن مردمان سختکوشی مانند مردم شهرستان پاوه و به ویژه مردم این منطقه منابع مواد پروتئینی و لبنی از کرمانشاه به این منطقه بیاید و ما باید صادر کننده دام به سایر مناطق استان باشیم .

 

وی ادانمه داد: با سازمان برنامه و بودجه در خصوص روستای یانه دره  از طریق ماده 15 تقسیمات کشوری مکاتبه خواهد شد و انشاالله پس از سرشماری جداگانه ی روستای یانه دره در سال آتی در سرشماری عمومی نفوس و مسکن روستای یانه دره دارای کد مجدد روستا را اخذ نموده  که پس از آن و تعیین شورا و دهیار روستا بصورت کامل این روستا دارای مدرسه ، مرکز بهداشت و سایر امکانات مربوط به روستاها می شود .

 

وی در پایان گفت: در این مدت باید مدیر راهداری در 40 روز آینده نسبت به تعریض جاده ی دسترسی و سامان دهی آن اقدام نماید مدیر آبفای شهرستان سریعاً اقدام به مطالعه ی احداث مخزن آب مناسب برای روستا نماید مدیر گاز شهرستان جهت رفاه حال ساکنین این روستا در اسرع وقت کار مطالعه ی گاز رسانی به روستای یانه دره را آغاز نماید و مدیر جهاد کشاورزی و نماینده فنی ایشان  بصورت مستمر به روستا مراجعه و کار ایجاد واحدهای دامی را در روستا از طریق پرداخت تسهیلات ویژه این امر آغاز نمایند.

 

همچنین  جهانبانی بخشدار نوسود از مردم روستا خواست جهت پیگیری مطالبات خود سه نفر را بعنوان شورای مشورتی و پیگیری انتخاب نمایند تا روند پیگیری و حصول به نتیجه با سرعت مناسبی پیش رود که مورد استقبال ساکنین روستا قرار گرفت و مقرر گردید از این تاریخ به بعد امر پیگیری از طریق این شورا انجام پذیرد .

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد