لزوم بررسی مسئولین در خصوص صدور مجوز معادن؛

سایه سیاه یک معدن بر مشاغل و زندگی اهالی یک روستا در جوانرود

سرویس: فرهنگ و هنرکد خبر: 298758|11:28 - 1399/07/01
نسخه چاپی
 سایه سیاه یک معدن بر مشاغل و زندگی اهالی یک روستا در جوانرود
اهالی یک روستا در جوانرود نسبت به ایجاد یک معدن در روستای خود اعتراض دارند.

به گزارشهزار ماسوله، در روزهای گذشته خبرهایی از اعتراض اهالی یک روستا در جوانرود منتشر شد که نسبت به ایجاد یک معدن در روستای خود اعتراض داشتند. اهالی روستای کولسه به این موضوع اعتراض و انتقاد داشتند که معدن مذکور برای زندگی آن ها مشکل ایجاد می کند و باعث آلودگی می شود. 

 

روستای کولسه در ۷ کیلومتری شهر جوانرود واقع شده است و حدود ۹۰ خانوار جمعیت دارد و مردم آن به دامداری، کشاورزی و باغداری مشغول هستند. 

در همین خصوص خبرنگار ما به سراغ مسئولین و اهالی روستا رفت تا از مشکلات اهالی روستا آگاه شود.

شهرستان ها هیچ دخالتی در اعطای مجوز معادن ندارند

رییس اداره صمت شهرستان جوانرود در گفتگو با خبرنگار هزارماسوله درخصوص ایجاد معدن در روستای کولسه اظهار داشت: البته باید گفت که موضوع محل بحث معدن نیست بلکه پروانه اکتشاف است به صورتی که مجوز برای آن صادر کرده اند تا کارهای اکتشاف معدنی انجام دهد و کل امورات مجوز معادن نیز در استان انجام می شود و شهرستان ها هیچ دخالتی در آن ندارند.

رحمانی با بیان اینکه هنوز مجوز نهایی این معدن صادر نشده است، افزود: در مرحله اول کارشناس و یا مسئول فنی نظام مهندسی معدن کرمانشاه زیر نظر صنعت و معدن کرمانشاه امورات را انجام می دهد و درخواست را برای سازمان صنعت و معدن ارسال می کند. در مراحل عملیات معدن نیز، مهندس اکتشاف و کارشناس حضور دارند و این مراحل اولیه این معدن را یک نفر انجام داده است و ما هم اصلا اطلاعی نداشتیم و تا زمانی که پیگیر مشکل شدند خبر دار شدیم  درحالی که باید برای صدور پروانه بهره برداری رونوشتی را برای ما مبنی بر شروع کار ارسال می کردند. 

رحمانی خاطر نشان کرد: به طور کلی مجوز معدن در منابع ملی و طبیعی صادر خواهد شد و هیچ وقت زمین های کشاورزی را مشمول طرح قرار نمی دهند و طبق قانون هم آن محدوده که ثبت شده است شخص می تواند مراحل اکتشاف را در آن محدوده انجام دهد و در این مجوز هم قید شده است که  چارچوب تخریب و زیست محیطی را رعایت کند و پس از اتمام کار به بازسازی محیط اقدام نماید.

وی با بیان اینکه اکنون هم به صورت موقت دادستان شهرستان دستور توقف عملیات را در پی اعتراض مردم روستا صادر کرده است، گفت: در برخی موارد بعضی امورات در قانون پیش بینی نشده اند مثلا تا یک سال اخیر برای جواز صنعتی با دامپزشکی نیاز به مکاتبه نبود اما این مورد در سال جدید اصلاح شده است.

رحمانی گفت: استعلام مجوز این معدن را نگاه کرده ام و از نظر قانونی خود استعلام مشکلی ندارد اما ظاهرا یکی از اعضای شورا بدون هماهنگی، مهر دفتر رییس شورا را بر برگه های استعلام ممهور کرده اند.

وی اضافه کرد: درخواست مجوز این معدن نیز در ابتدا توسط یک نفر اهل روانسر ثبت شده و پس از آن به دیگری به فروش رسیده است.

مردم روستا مخالف عملیات معدن هستند

دهیار روستای کولسه نیز در گفتگو با خبرنگار  هزارماسوله، در این باره اظهار داشت: این روستا در ۷ کیلومتری جوانرود است که در حدود ۶ ماه گذشته فردی معدنی را در مراتع روستا ثبت کرده که اداره منابع طبیعی نیز برای این مراتع استعلامی را برای یکی از اعضای شورای روستا ارسال کرده است و آن فرد شورا نیز بدون اطلاع همکاران شورا و دهیاری و بدون اطلاع دادن به مردم روستا و بخشداری، استعلام را ممهور به مهر شورا کرده و آنها نیز براساس آن مهر، تاییدیه آغاز عملیات اکتشاف را صادر کرده اند.

صلاح الدین سلیمی افزود: این معدن در اطراف ۷ روستای کولسه الیاقو، خان آوا، کانی سفید، بازان، بازان میرکی و کانی گوهر واقع است که در اطراف آن نزدیک ۲۰ باغ شناسنامه دار و ۷ چشمه آب موجود است که آب شرب روستای کولسه نیز در ۲۰۰ متری آن تامین می شود.

وی با بیان اینکه مردم این روستاها به شغل دامداری، کشاورزی و باغداری مشغول هستند، گفت: استخراج این معدن باعث از بین رفتن معیشت آنها خواهد شد که مردم روستا مخالف عملیات معدن هستند.

دهیار روستای کولسه ادامه داد: در پی نارضایتی اهالی روستا، مسولین شهرستان در این آبادی تشکیل جلسه دادند و اکنون دستور موقت تعطیلی معدن را صادر کرده اند و تا زمانی که تکلیف آن مشخص نشده باشد عملیات معدن متوقف خواهد بود.

وی افزود: این معدن توسط یک نفر ثبت شده و به شخص دیگری فروخته شده است و اکنون این فرد هم مجوزهای لازم را گرفته است و ما نیز از طریق قانون و با همکاری مسولین نمی گذاریم حق این مردم ضایع شود.

سلیمی خاطر نشان کرد: استخراج این معدن باعث می شود که بقیه مراتع این روستاها بدون استفاده و بدون سود باقی بمانند چون راه دیگری برای دسترسی به آنها نخواهد ماند.

وی در پایان گفت: از مسولین که برای این موضوع زحمت کشیدند مخصوصا فرمانداری، سپاه ناحیه جوانرود، بخشدار مرکزی و دیگر مسئولین تقدیر و تشکر داریم و خواهش داریم که پیگیری کنند که این موضوع به اتمام برسد.

به گزارش هزارماسوله، به نظر می رسد با توجه به انتقادات مطرح شده از سوی اهالی این روستا، مسئولین قبل از اعطای مجوزهای معادن در مناطق مختلف کشور نسبت به بررسی رضایت اهالی منطقه اقدام نمایند.

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد