سد داریان و هیرویی مخزنی از اشتغال/ لزوم توجه به پتانسیل پرورش ماهی

سرویس: صرفا جهت اطلاعکد خبر: 298709|23:00 - 1399/06/16
نسخه چاپی
سد داریان و هیرویی مخزنی از اشتغال/ لزوم توجه به پتانسیل پرورش ماهی
سد داریان و هیروی در حال حاضر بلااستفاده باقی مانده است و مردم اورامانات خواستار استفاده از این ظرفیت ها هستند.

به گزارشهزار ماسوله، اردیبهشت سال گذشته بود که سد تنظیمی «هیروی» به ارتفاع ۴۵ متر در ۳۵ کیلومتری شهر پاوه در شمال غرب استان کرمانشاه که آب رودخانه سیروان را به تونل ۵۰ کیلومتری نوسود منتقل می کند به دستور رییس جمهور افتتاح شد.

 

سد «هیروی» که در قالب طرح سامانه گرمسیری غرب کشور تعریف شده و قرار است به کمک تونل نوسود آب را به صورت ثقلی به فاصله ۴۵۰ کیلومتری از شمال غرب کرمانشاه به دهلران و موسیان در استان ایلام برساند.

 

مردم منطقه اورامانات به ویژه پاوه‌ای ها خواستار بهره‌گیری از این سد برای مصارف پرورش ماهی هستند، اما ظاهرا تاکنون صدور مجوز این سدها به نتیجه نرسیده است و اعلام شده چون این آب برای مصرف آب شرب است پرورش ماهی در آن ممنوع است. 

پرویز ایده‌پور، فرماندار پاوه در این خصوص در گفتگو با خبرنگارهزار ماسولهاظهار داشت: طبق اعلام وزارت نیرو، آب سد «هیرویی» که در پایین تر از سد داریان واقع است به عنوان آب شرب و برای مصارف استان ایلام تعیین شده است.

 

وی افزود: البته باید از طریق مسئولان استان ایلام حتما پیگیر شویم تا  ببینیم آیا در برنامه تامین آب این استان به سد هیرویی اشاره شده است؟!

 

فرماندار پاوه گفت: سد «هیرویی» یک سد انحرافی با ۴۲ کیلومتر تونل انحرافی در ارتفاعات نهایتا به شهرستان ثلاث باباجانی و دشت ذهاب با زمین های وسیع می رسد.

 

این مسئول با بیان اینکه دشت ذهاب بی آب نیست، ادامه داد: دشت ذهاب به لحاظ وجود ۷ سراب و چشمه های خروشان یکی از مناطق پر آب کشور هم محسوب می شود و تونل انحرافی به این منطقه تا کنون به بهره برداری نرسیده است .

 

وی اضافه کرد: در این مدت مردم زیادی هم درخواست پرورش ماهی در قفس را برای سد هیرویی داشته اند که پیگیری های لازم از جانب ما انجام شده است، اما نتیجه مطلوب را تا کنون از مسئولین دریافت نکرده ایم .

 

فرماندار پاوه با بیان اینکه معاون اجرایی طرح تونل نوسود هم یک نامه علیه بنده به استانداری ارسال کرده است، بیان داشت: استاندار کرمانشاه با ما هم نظر است و اعلام کرده که نظر فرماندار پاوه مورد تایید است.

 

این مسئول ادامه داد: ما امروز به جایی رسیده ایم که مجوز وزارت نیرو را داریم که پرورش ماهی در قفس را در سد هیرویی برای مردم روستا داشته باشیم، اما  باز اعلام شد که این سد برای آب شرب است و من هم اعلام نمی کنم که حرف این دوستان اشتباه است.

 

فرماندار پاوه تصریح کرد: آب سد هیرویی اکنون در بستر سد هیرویی است و هیچ استفاده ای از آن نمی شود .

 

وی با اشاره به هزینه تمام شده سد هیرویی افزود: این سد با ۲۴۰ میلیارد تومان اعتبارات و پول کشور ساخته شده که امروز نمی توان با بیش از یک هزار میلیارد این سد هیرویی را به مرحله اتمام رساند، اما بلااستفاده مانده است .

 

ایده پور گفت: تنها دلیل ممانعت  از این پروژه این است که می گویند در اطراف قفس کلونی ها ایجاد می شوند که باعث آلودگی آب شرب سد می شود.

 

فرماندار پاوه گفت: این در حالی است که در کردستان قبل از سد داریان مجوز پرورش ماهی در قفس را داده اند و باز این در حالی است که سرچشمه سد داریان هم از استان کردستان است .

 

پرورش ماهی در قفس از برنامه های اصلی شیلات است

 

محسن قادری رییس اداره شیلات شهرستان پاوه نیز در گفتگو با خبرنگارماگفت: بحث سد داریان و هیرویی بیشتر از ۵ سال است که مورد بحث و گفتگو است که از همان موقع پرورش ماهی در قفس به عنوان برنامه های اصلی شیلات قرار گرفت.

 

وی افزود: اکنون مشکلی که در این سدها وجود دارد بحث آب شرب را برای آن در نظر گرفته اند که مسئولین نیز می دانند سد داریان در ابتدا سد نیروگاهی بوده است و پس از دو سال بحث آب شرب را برای آن اضافه کرده اند.

 رییس اداره شیلات شهرستان پاوه گفت: متاسفانه دلایل اصلی آنها در این خصوص مبنی بر آلوده شدن آب شرب دریاچه پس از انتقال به ایلام دلایل قانع کننده ای نیستند و فرماندار و نماینده وقت نیز بر این مسئله تاکید کرده اند که در این صورت به تصفیه آب انتقالی اقدام کنند.

 

این مسئول ادامه داد: سایت های پشت سد داریان از قبیل سایت پرورش ماهی در روستای دیوزناو و جولانده با ظرفیت ۳ هزار تن روستاهای پالنگان از استان سنندج و همچنین پرورش ماهی خود روستای داریان و پاوه رود در مسیر شمشیر تا روستای دشه نیز بر روی همین آب سد داریان و هیرویی است و در این خصوص نیز اگر آب دریاچه ها آلوده شود از سرچشمه آلوده شده است.

 

قادری ادامه داد: از سد داریان آقای لعلی مجوز آبدهی دو مترمکعب آبرسانی به سایت پرورش ماهی پایه یک هزار تن در بالای دریاچه سد هیرویی و در محدوده روستای شرکان گرفته است که اگر شورای شرکان در بحث واگذاری اقدام کنند فاز اجرایی این پرورش ماهی نیز آغاز می شود.

 

وی با اشاره به مزیت های پرورش ماهی در قفس اضافه کرد: در پرورش ماهی بتنی ما به ازای هر 10 نفر یک نفر به صورت مستقیم اشتغالزایی داریم اما در پرورش ماهی در قفس به ازای هر ۵ تن یک نفر اشتغالزایی مستقیم داریم.

 

رییس اداره شیلات پاوه گفت: حداقل تولید ماهی در محدوده دریاچه سد داریان ۵۰۰ تن است که تا ۱۰۰۰ تن قابل افزایش است و با این احتساب ۲۰۰ نفر اشتغالزایی مستقیم دارد.

 

وی افزود: با احتساب مقدار تولید ماهی در پرورش ماهی بتنی در مزارع و باغات سایت روستای داریان این مقدار به بالای ۲۵۰۰ تن افزایش پیدا می کند.

 

این مسئول تصریح کرد: مقدار تولیدی ماهی در کل سایتهای پرورش ماهی در شهرستان حدود ۲۵۳۰ تن است که تنها در پایاب دریاچه سد داریان به تنهایی می تواند این مقدار را تولید و به ۵ هزار تن برسد که می توانیم بگوییم رتبه اکنونی شهرستان از دوم به اول در استان خواهیم رسید.

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد