دردسرهای این پرنده‌های خودنما کار دستشان داد؛

کمین شکارچیان برای مهمان پرسروصدای باغ‌های اورامانات

سرویس: صرفا جهت اطلاعکد خبر: 298560|01:28 - 1399/04/02
نسخه چاپی
 کمین شکارچیان برای مهمان پرسروصدای باغ‌های اورامانات
دردسری که سارها این پرندگان زیبا برای باغات گیلاس و توت منطقه اورامانات داشته موجب شده تا افراد به شکار آنها اقدام کنند.

به گزارشهزار ماسوله، این روزها سارها مهمان ناخوانده باغ‌های اورامانات شده‌اند؛ پرندگانی خودنما که به شدت اجتماعی و پر سر و صدا هستند.

 

این پرنده زیبا که از خانواده ساریان بوده، پرنده ای مهاجر است که معمولا هرساله در این فصل مهمان نقاط کوهستانی و مرتفع شهرستان پاوه است.

 

این مهمانان زیبا که با حضورشان منافعی بسیار در راستای کنترل آفات و مبارزات بیولوژیکی دارند، اما دردسرهایی را برای اهالی منطقه به ویژه باغداران توت و گیلاس داشته‌اند و همین موضوع موجب شده تا عده‌ای برای شکار آنها کمین کنند.

 

این پرنده که چند صباحی است مهمان کوهستانهای پاوه به خصوص منطقه زیبا و دیدنی ویمیر است، پرنده ای مفید و زیبا است که در اصطلاح محلی به آن «عالمن» می گویند.

 

گلایه باغداران از مهمان ناخوانده

 

برخی از باغداران سطح پاوه‌ای می‌گویند که هرساله این پرنده مهاجر در فصل بهار و اوایل تابستان به این منطقه عازم می شوند و از آنجایی که بیشتر از حشره ها و میوه ها تغذیه می‌کند گاها مفید و گاها هم مضر هستند.

 

آنها می‌گویند که هرساله ملخ های زیادی در مراتع و کوهستان های شهرستان وجود دارد که وجود این پرنده ها عاملی برای نابودی ملخ ها خواهد بود، اما در مقابل هم میوه هایی همچون توت سفید و یا گیلاس در منطقه را نابود می کند و این خود باعث نارضایتی باغداران منطقه شده است.

 

محیط زیست: با شکارچیان سار برخورد قاطع می‌کنیم

 

رییس اداره محیط زیست شهرستان پاوه در گفتگو با خبرنگار مرصاد اظهار داشت: سار پرنده ای اجتماعی و پر سروصدا است که پرواز سریع داشته و گونه های نر و ماده تقریبا هم شکل هستند پرهای سیاه و براق و رنگ پاهای صورتی دارند و نوکشان در زمستان سیاه و در تابستان زرد می شود .

 

محمد اخگر زاده افزود: این پرنده دو بار در بهار و تابستان تخمگذاری کرده و هر بار ۵ الی۷ تخم آبی رنگ و پس از ۳ هفته جوجه ها قادر به پرواز می شوند . از راسته گنجشک سانان و خانواده ساریان و پراکنش آنها در قسمت‌هایی از غرب، شمال غربی و شمال شرقی کشور است .

 

وی گفت: این پرنده از حشراتی چون ملخ، سنجاقک، کرمها، بندپایان و نرم تنان تغذیه می‌کند. این پرنده مهاجر و با ارزش امسال نیز ارتفاعات بیدمیری، شاهو و کریسان پاوه را  انتخاب کرده و با حضور گروهی و دست جمعی خود و قدرت خوب آنها در تعادل اکولوژیکی مهار و کنترل آفات موجود در طبیعت و زمین های زراعی و مرتعی نقش ویژه خود را برای طبیعت و انسانها اجرا کرده است. 

 

اخگر زاده ادامه داد: اما متاسفانه در این میان افرادی به هر دلیلی که برای هیچ کدام از شهروندان و یا احدی قابل توجیه نبوده اقدام به کشتن و یا فراری دادن این پرنده با اهمیت در آن منطقه می‌کنند که این اقدام بسیار ناشایست و غیر قابل بخشش است.

 

 رییس اداره محیط زیست پاوه افزود: در صورت مشاهده، گزارش و یا اخذ کوچکترین مستند در این رابطه بطور قاطع برخورد قضایی با اشخاص متخلف در این زمینه خواهد شد .

 

وی اضافه کرد: در این راستا از عموم علاقمندان به طبیعت و همشهریان گرامی و به ویژه باغداران و مالکین زمین های زراعی و باغی در منطقه بیدمیری و مناطق مذکور تقاضامندیم تا ضمن  توجه به اهمیت و ارزش زیست محیطی موضوع در صورت مشاهده هر گونه آذار و اذیت پرندگان مذکور در این زمینه مراتب را جهت پیگیری به شماره های ذیل اعلام کنند و در خواست مساعدت و همیاری بیش از پیش را داریم .

 

بر اساس این گزارش، هرچند حضور این پرنده دردسرهایی را برای برخی باغداران داشته اما با توجه به اهمیت اکولوژیکی این پرنده بهتر است از کشتن آن برای تعادل اکولوژیکی صرف نظر کنند.

 

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد