اینجا مصرف دخانیات تعطیل است؛

بانه وره، شهر بدون سیگار ایران

سرویس: فرهنگ و هنرکد خبر: 298198|09:03 - 1398/11/14
نسخه چاپی
بانه وره، شهر بدون سیگار ایران
مردم شهر بانه وره نه تنها استعمال دخانیات ندارند، بلکه فروشگاههای آنها نیز سیگار نمی فروشند به طوری که حتی یک نخ سیگار را نمی توان در این شهر تهیه کرد.

به گزارشهزار ماسوله،  هرگاه سخن از استعمال دخانیات در هر جامعه ای شود، اکثر قریب به اتفاق مردم آرزوی شهری عاری از استعمال دخانیات و کشیدن سیگار و قلیان را دارند، اما هرساله شاهد افزایش شمار افرادی هستیم که به سمت این کار جلب می شوند.

 

حتی اگر تعداد انجمن های پیشگیری از اعتیاد در جامعه را افزایش دهید، شاید بتوانید در کاهش استفاده از دخانیات تاثیر گذار باشید، اما به طور قطع نمی توان گفت که به طور کامل شهری را عاری از استعمال سیگار و قلیان کنید.

 

هر بدون سیگار و  استعمال دخانیات شاید در ابتدا شعاری نمادین بوده و همه در تکاپوی یافتن راه های دستیابی به این شعار زیبا بودند، اما به واقع شهر بانه وره عاری از هر گونه فروش و استعمال دخانیات آن توسط مردم است.

 

بانه وره، شهری است که مردم آن حق شهروندی افراد را محترم شمرده و برای جلوگیری از استنشاق دود، حقوق مردم را در عدم استعمال دخانیات به سبب تدین و دین داری شهروندان خود رعایت کرده‌اند و مصرف دخانیات را نه تنها در مکان های عمومی بلکه در مکانهای شخصی نیز منع کرده اند.

 

با ورود به این شهر خواهید دید که کسی سیگار به دست ندارد، هیچ فروشگاهی نیز سیگار نمی فروشد و اصلا دخانیات تعطیل است، به نوعی، شهری بدون دخانیات و شهری رویایی و آرمانی را به وجود آورده است.

 

در بانه وره سیگارفروشی هم نداریم

 

هادی زامیاد، بخشدار باینگان در گفتگویی با خبرنگار ما اظهار داشت: شهر بانه وره ، یکی از پنج شهر شهرستان پاوه و در استان کرمانشاه با جمعیت نزديك به 4 هزار نفر در بخش باينگان واقع است.

 

وی افزود: اهالی این شهر، از مجموعه 22 روستای نوار مرزی شهرستان پاوه تشكيل شده است كه در زمان جنگ، در این منطقه گرد هم‌ آمدند و بيش از 45 شهيد را هم تقديم انقلاب كرده اند.

 

وی ضمن تاييد خبر فوق تصريح كرد: با نمود اعتقادات مذهبی و دينی مردم اين شهر، شاهد عدم استعمال دخانيات در بانه وره هستیم، به طوری كه در سطح شهر ما سيگار فروش نمی بينيم.

 

زامياد گفت: گرچه به صورت محدود و انگشت شمار آن هم در بين افراد سالمند و به روشهای سنتی، سيگاری وجود دارد، اما بدليل اعتقادات مذهبی و دينی اين مردم، استعمال دخانيات در افراد جوان ديده نمی شود.

 

ورزش سرلوحه کارهای شهروندان بانه وره است

 

یوسفی،شهردار شهر بانه وره نیز در سخنانی به خبرنگار ما گفت: شهر بانه وره با توجه به خصوصیت دینداری آنها عاری از فروش سیگار در مغازه های آن است، اما به ندرت و به صورت محدود و انگشت شمار برخی از مردان سالمند ما سیگار می کشند.

 

یوسفی افزود: فروش سیگار در این شهر مطلقا وجود ندارد و در دسترس جوانان نیست  اما به ندرت و انگشت شمار سیگاری در این شهر وجود دارد.

 

وی گفت: مسائل اعتقادی و دینداری مردم این شهر باعث شده است که نه تنها به استعمال دخانیات روی نیاورند بلکه ورزش را سرلوحه برنامه های خود دارند.

 

بانه وره چگونه شهر بدون سیگار شد؟

 

نظر دبیر موسسه ژیانه وره پیشگری از اعتیاد شهرستان پاوه نیز جویا شدیم که به خبرنگار ما گفت: ما در چند سال گذشته در یک تحقیقات محلی در رابطه با فروش سیگار در شهر پاوه به این نتیجه رسیدیم که حدود ۲۵ درصد از مغازه داران شهر اصلا سیگار را عرضه نمی کردند.

 

سپنجی افزود: از دیگر مغازه داران هم خواستار این بودیم که سیگار با به افراد زیر ۱۸ سال به فروش نرسانند که در این زمینه هم همکاریهای لازم را با ما به عمل آوردند.

 

وی گفت: در رابطه با شهر بانه وره هم دو عامل به عنوان موفقیت های این شهر محسوب می شود که دینداری و اعتقاد مردم به عنوان عامل بازدارنده و عدم عرضه سیگار در مغازه های این شهر باعث شده است که به عنوان شهری بدون سیگار قلمداد شود.

 

وی ادامه داد: یکی از عوامل استعمال دخانیات دسترسی آسان به آن است که خوشبختانه در این شهر هیچ گونه دخانیاتی توسط مغازه فروشان و با وحدت همه جانبه عرضه نمی شود.

 

وی گفت: عامل سوم دیگری است که می تواند بر این موضوع تاثیر گذار باشد تربیت صحیح فرزندان توسط والدین در این شهر است که باعث می شود جوانان به استعمال دخانیات روی نیاورند.

 

بر اساس این گزارش،  افزایش مصرف دخانیات در جامعه و کاهش سن مصرف این مواد می طلبد که شهرهای دیگر از تجربه بانه وره نمونه موفق شهر بدون دخانیات الگوبرداری کرده و دغدغه شهروندان را تا حدی کاهش دهند.

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد