به دور از چشم محیط بانان

تراژدی غمبار «کله هرز»/ ترفندی غیرانسانی برای شکار کَل‌های شاهو

سرویس: صرفا جهت اطلاعکد خبر: 298063|10:53 - 1398/10/01
نسخه چاپی
تراژدی غمبار «کله هرز»/ ترفندی غیرانسانی برای شکار کَل‌های شاهو
ارتفاعات این شهرستان که زیستگاه جانوران و حیوانات کوهی چون کل و بز است این روزها و به دور از چشم محیط بانان جولانگاه شکارچیان و برخی از افراد سود جو شده است.

به گزارشهزار ماسوله،  تنوع گونه های گیاهی و جانوری در مناطق کوه های شهرستان پاوه زیستگاه با ارزشی است که گونه هایی چون کبک کوهی، خرس قهوه ای، پلنگ، سیاه گوش، کل و بز، کرکس، هما، عقاب طلائی در آن زیست می کنند.

 

ارتفاعات این شهرستان که زیستگاه جانوران و حیوانات کوهی چون کل و بز است این روزها و به دور از چشم محیط بانان جولانگاه شکارچیان و برخی از افراد سود جو شده است.

 

درچند هفته اخیر و با آغاز فصل جفت گیری (کله هرز)، افرادی متجاوز اقدام به شکار این حیوانات در منطقه کرده و ازاین فرصت که این گونه جانوری در این فصل کاملا به محیط اطراف بی توجه می باشد، سوء استفاده می کنند و به نوعی، طمع شکار در این فصل ازدیاد پیدا کرده است.

 

با وجود نیروهای یگان محیط زیست اما شکارچیان هرساله در این منطقه با شکار این جانوران، زیبایی را از طبیعت ستانده و هر ساله شاهد کاهش آنها در کوههای شاهو هستیم.

 

محمد اخگر زاده رئیس اداره محیط زیست شهرستان پاوه در گفتگو با خبرنگار ما اظهار داشت: این گونه ارزشمند در حیات وحش آسیب پذیری آن در این ماه زیاد می شود و به دلیل تحرکات و تردد بیش از حد جهت انجام غریزه ذاتی و طبیعی خود بیشتر در معرض دید قرار گرفته و افراد سود جو و فرصت طلب صرفا بخاطر اغنای عادات غلط خود اقدام به کشتن این جانور زیبا و مفید برای طبیعت منطقه خواهد شد.

 

وی افزود: در این فصل جانوران وحشی و گونه های طبیعی استان از جمله "کل" و "بز" اقدام به جفت گیری می کنند.

 

رئیس اداره محیط زیست شهرستان پاوه گفت: با توجه به فصل جفت گیری این گونه جانوری در ارتفاعات و تمرکز آنها روی این مقوله ی غریزی برخی افراد سودجو با سوء استفاده از حواس پرتی این حیوانات آنها را شکار می کنند ، که این مدت زمان جفت گیری آنان با توجه به مناطق گرمسیری و سردسیری از 10 آذر ماه به مدت یک ماه به طول می انجامد و در این مدت طبیعت حیات وحش منطقه ما به طور جد توسط افرادی متجاوزین در حال تهدید و آسیب است.

 

وی با بیان اینکه کل و بز در تمام طول سال را به سختی می توان مشاهده کرد افزود: ولی در این فصل این گونه ها حتی تا کنار جاده و محل سکونت انسانها نیز می آیند.

 

اخگر زاده با بیان اینکه این افراد بدون اطلاع و آگاهی از اینکه چه لطمات و خسارات سنگینی به حیات وحش و محیط زیست طبیعی و انسانی وارد می کند، افزود: وجود این گونه های جانوری در طبیعت به لحاظ علمی برای بقا طبیعت امری اثبات شده و ضروری است.

 

وی خاطر نشان کرد: می طلبد همه شهروندان و دوستداران محیط زیست منطقه در جهت حفاظت و صیانت از از طبیعت منطقه با نهادینه کردن فرهنگ و اخلاق زیست محیطی و ترویج و اشاعه و ارتقا فرهنگ احترام به طبیعت و حیات وحش تلاش کرده و قطعا احترام تمامی شهروندان به طبیعت در واقع احترام به خالق این طبیعت بوده و سود و منفعت و زیبایهای آن را برای خود و نسل‌های آتی تضمین می‌کنند.

 

رئیس اداره محیط زیست شهرستان پاوه گفت: در این راستا دست نیاز و همکاری و همراهی همه شهروندان و علاقمندان و دوستداران طبیعت منطقه را انتظار داشته و هر تلاش و کوشش و توجهی در این زمینه یقینا ثمره و نتیجه آن به منفعت تمام شهروندان عزیز و طبیعت دوست منطقه خواهد بود.

 

این مسئول در پایان گفت: در چنین شرایطی که کنترل این منطقه با وسعت زیاد و نیروهای کم اداره محیط زیست همراه است، شرایط سختی است و نیاز به همکاری انجمن های مردمی، فعالان محیط زیست، خبرنگاران و دوستداران به محیط زیست است که به صورت جدی وارد عمل شده و با اقدامات فرهنگی لازم در نهادینه کردن حفظ از محیط زیست هر کدام از انها برای خود محیط بان منطقه باشند.

یکی از دوستداران محیط زیست نیز در این باره به خبرنگار ما گفت: شکار همواره در فرهنگ و دین ما رواج بوده است ولی شکار بی رویه که منجر به انقراض گونه جانوری خواهد شد معقول نخواهد بود.

 

وی افزود: زیبایی این طبیعت تنها با وجود همین گونه های جانوری است که اگر در این منطقه با شکارهای بی رویه مردم نابود گردند محیط زیست نیز نابود می شود. وی ادامه داد: خوشبختانه امروزه به نوعی در بین مردم نیز نهادینه شده است که شکار حیوانات کل و بز به نوعی منع شده است و به همین خاطر هم اکنون شکار حیوانات تنها در تعداد معدودی از افراد مشاهده می شود، و اکثر شکارچیان منطقه از این کار روی می گردانند.

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد