با همت موسسه نسیم فرهنگ هورامان:

اصحاب رسانه پاوه تجلیل شدند

سرویس: اجتماعیکد خبر: 297746|00:15 - 1398/05/24
نسخه چاپی
اصحاب رسانه پاوه تجلیل شدند
با همت موسسه فرهنگی هنری نسیم فرهنگ هورامان پاوه و با همکاری اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی در یک نشست ویژه و با حضور صاحبان قلم ، نویسندگان ، شاعران و فرهنگیان و… از اصحاب رسانه پاوه به مناسبت روز خبرنگار تجلیل شد.

به گزارشهزار ماسوله،  با اجرایی متفاوت و قابل تقدیر و با همت موسسه فرهنگی هنری نسیم فرهنگ هورامان پاوه و با همکاری اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی در یک نشست ویژه و با حضور صاحبان قلم ، نویسندگان ، شاعران و فرهنگیان و… به پاس تلاشهای اصحاب رسانه شهرستان به مناسبت روز خبرنگار از این قشر تجلیل شد. 

 

سالِ تجلیل از خبرنگاران امسال در شهرستان پاوه متفاوت از سال‌های پیشین بود. ورود انجمن‌ها و موسسات مردم‌نهاد جهت ارج نهادن از مقام خبرنگاران در نوع خود کم‌نظیر بود. شهرستان پاوه به دلیل توپوگرافی و موقعیت خاص فرهنگی و اجتماعی‌اش، متمایز و خاص است و یکی از دلایل خاص بودنش وجودِ انجمن‌ها، موسسات و فعالان اجتماعی در زمینه‌های مختلف محیط‌زیست، سلامت،هنر،  فرهنگ و ادبیات و ... می‌باشد که  مستمرا در حال فعالیت هستند. موسسه نسیم فرهنگ هورامان بیست و سوم مرداد امسال را به برگزاری عصر شعری با حضور فرهیختگان شهرستان اختصاص داد که از مقام خبرنگاران و فعالان عرصه خبر پاوه قدردانی کند.

 

این موسسه دومین ارگان مردم‌نهاد پاوه بود که از خبرنگاران شهرستان تجلیل کرد و پیش از این انجمن موسیقی پاوه به سرپرستی رئیس دفتر انجمن؛ پیمان حسن‌زاده در شانزدهم مرداد ماه به مقام خبرنگاران و اصحاب رسانه ادای احترام کرد.

 

حضور بیش از دو هزار نفر در اولین مراسم تجلیل از خبرنگاران که در قالب جُنگ شادی برگزار شد و آمدنِ صاحبان قلم، نویسندگان، شاعران، فرهیختگان و… در دومین تجلیل مردمی از صاحبان رسانه وخبرنگاران، خبر از جایگاه والای رسانه در شهرستان پاوه دارد.

 

هزارماسوله در  بخش اول گزارش خود به انعکاس دیدگاه گردانندگان مراسم روز ۲۳ ام مرداد در تجلیل از خبرنگاران و رخدادهای این نشست می‌پردازد:


 
اولین فرهیخته‌ای که در مراسم موسسه نسیم فرهنگ هورامان به ایراد سخن پرداخت "محمد رشید امینی" شاعر شهرستان بود.وی ضمن تبریک این روز به خبرنگاران پاوه گفت: خبرنگاری بخشی از مسائل فرهنگی منطقه و مردم شده است و شیوه نوشتن خبرنگاران نیز از فرهنگ آن مردم عاریه گرفته شده است.


 
امینی با اشاره به کاستی‌هایی که در هر شغلی ممکن است وجود داشته باشد اظهار داشت:با نگاهی به عملکرد سایتهای شهرستان پاوه به واقع باید بگوئیم که نزدیک به ۹۰ درصد این سایتها بدون عیب است و ان شاالله با همین شیوه ادامه دهند و مناطق بیشتری از اورامانات را در سیطره خود قرار دهند.


 
شاعر و محقق توانمند پاوه با ورود به مباحث روز گفت: صداقت خبرنگاری و راستی و دور از شایعه از مواردای مهمی است که نیاز است خبرنگار بدنبال آنها برود و دنباله رو جریانات و حمایتهای شخصی با توجه به نزدیک شدن به انتخابات نباشد.


 
دومین سخنران نشست مردمی تجلیل از خبرنگاران مدیر موسسه نسیم فرهنگ هورامان بود. ابراهیم شمس در ابتدای سخنانش گفت:ما در حال تقدیر از مجموعه‌ای هستیم که هیچوقت به حق واقعی خود نرسیده اند. مجموعه ای که بحق باید آنها را رکن چهارم دمکراسی نامید.


 
وی جایگاه خبرنگار را با اهمیت دانست و اظهار داشت: خبرنگار پیگیر مشکلات و معضلات جامعه است، واقعیت های تلخ را می‌یابد و برای حل مشکلات جامعه و پیگیری آنها خود را مسئول میداند. آنان رابط بین مردم و مسئولین هستند و نمیتواند نسبت به این مسائل بی‌تفاوت باشند.

 
ابراهیم شمس برنامه های برگزار شده توسط این موسسه را تشریح کرد و گفت: برنامه تجلیل از خبرنگاران  بیست و پنجمین برنامه موسسه نسیم فرهنگ هورامان است که در شهر پاوه برگزار می‌گردد.وی اضافه کرد: رسانه‌های شهرستان نقش بی بدیلی در انعکاس فعالیتهای ما را در فضای مجازی داشته‌اند.


 
شمس در ادامه به ارتباط خود با همه خبرنگاران شهر گریز زد و  تشریح کرد: اولین سایت فرهنگی ، ادبی و خبری شهر پاوه درسال ۱۳۸۷ فعالیت خود را آغاز کرد. شاید اولین فردی باشم که از تصمیم باخبر شدم چون در زمینه ولابگ نویسی همکاری و ارتباط خاصی با آقای خالدی زاد داشتم. کومکال بعنوان مرکز نشر آثار هنرمندان و ادیبان و قلم به دستان هورامان تبدیل شده بود بدون تعارف میتوانم بگویم کویمکال خلا‌ نبود روزنامه را حدود چهارسال در شهرستان پاوه جبران کرد. متاسفانه با مشکلات و چالشهای که برایش بوجود آمد و شاهد بودیم یک روز در کمال ناباوری کویمکال تعطیل شد.


 
وی سپس به نقش سایر رسانه ها مجازی پاوه پرداخت و اظهار داشت: خوشبختانه تاسیس و راه‌اندازی سایتهای هزارماسوله، سلام پاوه، پاوه پرس و ده‌نگی نوریاو ادامه راه کومکال بود. آنها با قدرت به عرصه خبر وارد شدند که با جرات میتوانم بگویم در طول این پنج یا شش سال گذشته در استان کرمانشاه و غرب کشور حرف‌ها برای گفتن داشتند.


 
ابراهیم شمس درخصوص سایت هزارماسوله اینگونه گفت: یاور ازکات جوانی محجوب و با اخلاقی است.وی با انتشار اخبار فرهنگی، هنری و سیاسی منطقه پا به پای بقیه سایتها خدمتی بزرگ به شهر و آب و خاک خود کرده و همچنان خدماتش را ادامه می‌دهد. شجاعت و نترسی که بنده از یاور ازکات دیده‌ام کمتر جایی دیده یا شنیده‌ام . یکی از ویژگیهای مهم و برتر سایت هزارماسوله فعالیت خانم کوثر فخری می باشد که به راستی باعث افتخار می باشد که یک بانو فعالیت مستمر خبری دارد.

 

 وی سپس درباره تک سایت‌های فعال شهرستان پاوه و ویژگی خبرنگاران آنها به ایراد سخن پرداخت و از آنان و تلاش‌هایشان قدردانی کرد.

 

ابراهیم شمس از پاوه پرس گفت : کاک فاروق گرامی استاد قلم ، موسسه نسیم قلم هورامان یک دنیا مدیون قلم و دست به قلم شماست .که با انتشار و وصف موسسه  نسیم فرهنگ هورامان عظمت و قدرت این موسسه را به دنیا معرفی میکند.  کاک فاروق یوسفی زندگی و سلامت خود را صرف فعالیت در سایت پاوه پرس کرده اند که همچنان شاهد بودیم پارسال دچار عارضه قلبی شدند و ادامه رسالت پاوه پرس به دست پسر گرامی و هنرمندش کاک میلاد یوسفی افتاد .

 

وی به سلام پاوه اشاره کرد و گفت : فرهاد صالحی عزیز و کاک صهیب زربان که چرا نباید بنده سر تعظیم برای این دو جوان شایسه فرود نیاورم که بجای اینکه دنبال تفریح و خوشی های خود بروند مشغول خدمت شبانه روزی به مردم اند . سالها است با فعالیتشان شب و روز را بر کم کارها تنگ کرده اند. شاید من اولین کسی بودم که با تاسیس سایت سلام پاوه کنار فرهاد صالحی و صهیب زربان بوده ام . هیچوقت فراموش نخواهم کرد که روزی فرهاد صالحی میخواست که وبلاگ سلام پاوه را به سایت تبدیل کند با بنده مشورت کردند که میخواهم بر اساس قانون به جنگ نا عدالتی ها بروم به ایشان یادآور شدم به دنبال زندگیت برو این کاری که شما میخواهی انجام بدهی دردسرهای خودش را دارد ولی کاک فرهاد با شجاعت تمام وارد عرصه میدان خبر شدند و به نقد ریز و درشت مسئولین شهر پاوه پرداخت که چندین بار ازخود بنده نیز نقد کردند امروز اگر از زندگی عقب افتاده اند اما با سربلندی زندگی کرده اند و کاک کیهان محمدی که امروز هم زحمت ضبط و فیلمبرداری مراسم برعهده اوست .بعنوان ، خبرنگار، عکاس و تدوینگردر کنار بقیه اعضای سلام پاوه مشغول به فعالیت هستند که جا دارد تشکر و خسته نباشید ویژه ای به ایشان گفته باشیم .

 

مدیر موسسه نسیم فرهنگ هورامان به دنگی نوریاو پرداخت و گفت : کاک مظفر ولدبیگی مدیر سایت ده نگ نوریاو و کانال اموات پاوه ،میدانم خیلی خیلی خسته هستی .سالهاست یک روز به خود استراحت نداده ای و بزرگترین آرشیو فرهنگی ،هنری و خبری منطقه هورامان را جمع آوری کرده ای و سالهاست با انجام مصاحبه با افراد مختلف نگذاشته اید این افراد گنجینه های خود را به زیر خاک ببرند.

 
در ادامه مراسم سیدآزاد حسینی از فعالان اجتماعی و عضو موسسه نسیم فرهنگ هورامان خوش‌آمد و تبریک روز خبرنگار گفت: خبرنگاران شهرستان بدون چشمداشت و بدون منت و با وجود نا ملایمتی‌ها، تهدیدات و تمام سختی هایی که در سرراه خود دارند شرایطی را برای ما فراهم کردند که ما راحت بتوانیم بدون هیچ مشکلی در خانه های خود یا در محل کار  با باز کردن گوشی های خود هرآنچه را که در کنار خود میگذرد را به راحتی ببینیم و از اخبار به روز بهره‌مند شویم.

 

وی در ادامه از اهداف برگزاری مراسم سخن راند و گفت:  انجمن بدون هیج وابستگی به نهاد و شخصی به پاس اینکه اصحاب رسانه همیشه یار و یاور انجمن بوده اند و نقش مهمی در زندگی روزمره شهروندان دارند، تصمیم گرفت از این عزیزان تجلیل بعمل آورد.


 
حسینی در ادامه از تفاوت برگزاری مراسم اینچنین گفت : مراسم امروز متفاوت تر از مراسماتی هست که قبلا در این سالن برگزار شده است. اگر پیشتر اصحاب رسانه تریبون را در اختیار مردم گذاشته و مشکلات آنها را انعکاس داده‌اند‌،ما امروز تریبون را در خدمت اصحاب رسانه قرار می‌دهیم شاید مشکلات این عزیزان  را به گوش مسئولین برسانیم.

 

سیدآزاد حسینی در پایان توصیه‌هایی به اصحاب رسانه کرد و گفت: ان‌شالله همچنان در مسیر حقیقت گام بردارید و با قدرت و پشتکار به فعالیت حرفه ای خویش ادامه دهید.

 

در ادامه این مراسم سه ساعته شاعران نامدار شهرستان اشعار خود را در زمینه‌های مختلف خواندند. از نکات قابل توجه در این نشست صمیمانه اشاره سخنرانان مراسم به زحمات جوانان و انجمن‌های محیط زیستی شهرستان بود که در ماه‌های اخیر نقشی بسیار موثر در اطفا حریق کوهستان‌ها و مراتع شهرستان داشته‌اند.

 

در ادامه در یک برنامه بسیار خوب مدیران رسانه های پاوه پرس ، دنگی نوریاو ، هزار ماسوله ، سلام پاوه و دو هفته نامه کومه کال در نشستی رو درو با حاضران در سالن به بیان تاریخچه فعالیت این رسانه ها ، خوشی ها و سختی ها ، رویکردها و توقعات و مسائل مختلف اشاره کردند.

 

در این نشست همچین معاون فرماندار پاوه نیز  با تبریک روز خبرنگار گفت :تشکر و قدردانی را از موسسه نسیم فرهنگ هورامان بخاطر برگزاری این مراسم و بقیه مراسماتی که برای برگزاری آن زحمات زیادی متحمل میشوند را دارم. حقیقتا فرصتی مناسب مثل امروز پیدا نخواهد شد که ما بعنوان مسئول درد دلهایی داریم که بازگو و به گوش مخاطبین این سایت ها برسد .

 

هوشیار عبدالله زاده افزود : بدون شک هیچکس منکر نقش و تاثیر خبرنگار در جامعه نیست در سایت ها و کانالهای مختلف زحمات و تلاشهای رنگین این عزیزان به خوبی نمایان است. درحالی که هیچکس احساس نیاز نمیکرد ولی امروزه نبود آنها بزرگترین خلا‌ در جامعه است یعنی اگر خبرنگار و خبر نباشد احساس می کنیم یک چیز مهم گم کرده ایم . به زبان عامیانه عرض کنم که میگویند هر آنچه از دل برآید بردل نشیند و قطعا درد دلهای خبرنگاران نیز همین گونه است.

 

وی  به فرهنگ قدردانی در شهرستان پاوه اشاره کرد و گفت : اینطور نیست که مردم ما قدرشناس نباشد قطعا مردم پاوه قدرشناس زحمات همه عزیزان می باشند در مناطق کرد نشین یک عادت داریم که کمتر قدرشناسی را بر زبان می آوریم .ولی اخیرا شاهد تقدیر از نخبگان و مشاهیری هستیم که درقید حیات هستند که اقدامی مثبت و بجا می باشد که این امر در این شهرستان توسط موسسه نسیم فرهنگ هورامان صورت گرفته است.

 

معاون برنامه ریزی فرماندار پاوه ادامه داد و افزود : شکی نیست که رسانه های محترم بر همه مسائل جامعه به صورت پنهان و غیر محسوس نظارت دارند که منظور بنده بخشهای اداری ، دولتی و کارمندی می باشد و دلیل بر آن نیست که نظارت شما باعث شده است کسی در جایی تخلفی انجام ندهد ولی قطعا بدون تاثیر نیست واقعا اگر نظارت شما نباشد یک مسئول در خیلی از موارد مواظب حوزه کاری خود نیست.

 

عبدالله زاده در خصوص نقد رسانه ها گفت : خیلی زیباست که به واقع نقدهای ما سازنده باشد و تخریبگر و مینا شکن نباشند اگر قرار است از فردی یا مسئولی نقد کنیم اول ریشه یابی آان را انجام دهیم و عجولانه رفتار نکنیم .

 

وی گفت : متاسفانه در جامعه ما مردم خود را از مسئولین جدا میدانند و یک دیوار بی اعتمادی بوجوده آمده است .چرا باید این بی اعتمادی بوجود آید مگر من مسئول از بطن همین جامعه نیستم من مسئول با آموزش و راهنمایی معلمین و بزرگان این جامعه به این پست رسیده ام . شما هم باید کم کاری و ضعف های من را بگوییدچون به اصطلاح “همه چیز را همگان دادند” من مسئول هم باید آستانه و ظرفیت تحملم را بالا ببرم.

 

عبدالله زاده افزود : عذر خواهی میکنم از اصحاب رسانه که به راستی در اکثر مواقع مدیران عزیز آستانه تحمل آنها خیلی پایین است بنده زمانی که به سمت بخشدار مرکزی منصوب شدم به دوستان رسانه بخصوص سلام پاوه عرض کردم دوست دارم هر مطلبی درحوزه بخش مرکزی و حوزه کاری بنده است اول به خودم گفته شود و پاسخ بنده را هم بشنوید بعد اگر قانع نشدید به خودتان بستگی دارد که در سایت یا کانال منتشر کنید یا نکنید.

 

وی به نقدهای موجود در جامعه نسبت به مسئولان اشاره داشت و گفت :حقیقتا انتظار میرود که مدیر پشت میز نشین باشد و از ماشین دولت استفاده شخصی کند یا فقط یک میز را اشغال کند که این میز ارث پدری هیچکس نیست اگر لیاقت و شایستگی خدمت به مردم را اگر داری بفرمایید به مردم خدمت کنید و اگر نه میزخدمت را ترک کنید و بزارید یک نفر دیگر که شایستگی خدمت به مردم را دارد جای شما را بگیرد. هیچ تعارفی نداریم چون مردم امروز خدمت میخواهند.

 

هوشیار عبدالله زاده پاوه را به یک درخت کهن سال تشبیه کرد و گفت : این جمله را در خدمت فرماندار مطرح کردم و گفتم که فرصت آن نیست یک مسئول در پست خود به آزمایش و خطا بپردازد . پاوه جای آزمون و خطا نیست بلکه این درخت کهن نیاز به مراقبت و خدمت دارد که خشک نشود. بنده از دوستان رسانه انتظار دارم که رسانه ها ارتباط خود را با ما قطع نکنند. برای بنده سعادتی پیش آمده که در پست معاون برنامه ریزی فرماندار میتوانم تمام نشستها و ارتباط مردم با مسئولین را فراهم کنم اینجا قول میدهم هرقشری در هر زمانی با هر مدیر و مسئولی کار داشته باشد در مکان فرمانداری با افتخار در هرساعت شبانه روز این ارتباط را فراهم کنم که میتوانید این موضوع را رسانه ای و به اطلاع مردم برسانید انتظار دارم که فقط نقد نکنیم بلکه به دنبال راهکار و حل آن مشکل باشید.

 

معاون فرمانداری پاوه گفت : همه ما و رسانه های باید بازوی اجرای باشیم برای حل مشکلات شهر، واقعیت امر و سند توسعه این شهرستان بر مبنای گردشگری تنظیم شده است . اگر برای توسعه این سند نخبگان و اهل قلم کنار ما نباشند تنها من مسئول نمیتوانم هیج کاری انجام بدهم .

 


همچنین  بخشدار باینگان و دکتر برهان ولدبیگی به سخنرانی درباره نقش و جایگاه خبرنگاران و سایت‌ها پرداختند.


پایان نشست با اهدا لوح و تقدیر از تمام خبرنگاران و فعالان عرصه خبر در شهرستان پاوه اختصاص داده شد.


 آنچه برای خبرنگاران این سایت حائز اهمیت بوده و می‌باشد حضور فرهیختگان و  افرادی است که بدون دعوتنامه و تنها با اعلام در کانال‌های تلگرامی به این نشست مردمی آمدند و تا انتهای مراسم سالن را به احترام خبر و رسانه ترک نکردند. آنچه تمایز میان اینگونه مراسمات با سایر آئین‌ها و تجلیل‌هاست، همین قدردانی‌های مردمی است. زیرا با وجود همه ناملایمتی‌ها و سختی‌های کار، اصحاب رسانه شهرستان همچنان دلگرم به حمایت‌ها و قدردانی‌های مردم هستند و به دلیل حس تعلق به این دیار و مردمانش و احساس مسئولیت و دین به کشور و مردم به ارائه گزارش، نقد و یا خبر می‌پردازند به امید نیل به توسعه و رسیدن به سرزمینی آبادتر و توسعه یافته تر...

 

از نکات زیبا و دیدنی این برنامه اهدای یک شاخه گل زیبا از سوی آقای فاروق زواره از فعالان فرهنگی و اجتماعی پاوه به اصحاب رسانه بود . وی که مدتی نیز دچار کسالت است با این اقدام زیبای خود از زحمات چندین ساله جامعه خبر و رسانه پاوه تجلیل کرد.

 

تهیه و نگارش، خانم کوثر فخری خبرنگار هزارماسوله و یاور اسکات و بخشی هم برگرفته از سایت سلام پاوه

 

 
 

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد