مرز کوله بری شوشمی ، قابلیت ترانزیت کالا را ندارد/ خبر باز شدن مرز شوشمی بدون بررسی ،اطلاع رسانی شده است

سرویس: اجتماعیکد خبر: 297415|02:02 - 1397/02/12
نسخه چاپی
مرز کوله بری شوشمی ، قابلیت ترانزیت کالا را ندارد/ خبر باز شدن مرز شوشمی بدون بررسی ،اطلاع رسانی شده است
در سیستم گمرک، مرز شوشمی بعنوان یکی از مقاصد ترانزیتی تعریف نشده لذا امکان ترانزیت و ترخیص کالا در شوشمی وجود ندارد .

به گزارشهزار ماسوله، یکی از فعالان اقتصادی درمورد خبر منتشر شده توسط فرماندار پاوه مبنی بر باز شدن مرز کوله بری شوشمی پاوه در گفتگویی با خبرنگار ما اظهار کرد: پس از انتشار خبر فوق ، از چند بندر کشور اقدام به ترانزیت کالا به گمرک شوشمی نمودم. اما پس از مدتی متوجه شدم با توجه به اینکه هنوز زیرساختهای لازم مهیا نگردیده و در سیستم گمرک، مرز شوشمی بعنوان یکی از مقاصد ترانزیتی تعریف نشده لذا امکان ترانزیت و ترخیص کالا در شوشمی وجود ندارد واین امر باعث ایجاد مشکلات عدیده ای برای صاحبان کالا و ترخیص کاران شده است.

 

وی که نخواست نامش فاش شود افزود:در نتیجه متاسفانه خبر باز شدن مرز شوشمی صحت نداشته و بدون بررسی اعلام و اطلاع رسانی شده است.

 

اگر مشکلات موجود رفع و امکان ارسال کالا فراهم گردد چند مطلب را در مورد کوله بری ضروری می دانم که به اطلاع برسانم.

 

الف - گمرک پاوه جایگزین شوشمی با توجه به موقعیت شهر پاوه و اینکه در طرح جدید کالا باید از دیگر مرزهای کشور به شوشمی ترانزیت شود چرا مسئولین گمرک پاوه را جایگزین گمرک شوشمی نکردند .که نتیجه آن حداقل سه جنبه مثبت دارد 1- کاهش هزینه حمل کالا. 2- کاهش حوادث رانندگی در مسیر پاوه شوشمی . 3- جلوگیری از دپوی کانتینرها در مرز شوشمی که فضای آن پاسخگوی این حجم از کالا را ندارد.

 

ب- در طرح جدید صاحب اصلی کالا نادیده گرفته شده و فقطدارندگان کارت مرز نشینی ملاک جهت ترخیص کالامی باشند و همچنین به این نکته باید توجه داشت که بیشتر افراد دارای کارت مرز نشینی به هیچ عنوان صاحب کالا نبوده و عمدتا افراد مسنی هستند که جهت استفاده از این فرصت مرزنشینی اقدام به دریافت کارت نموده اند. لذا می بایست جهت رفع این معضل تمهیدی برای استفاده از کارت مرز نشینی توسط صاحب کالا دیده شود.(بطور مثال صاحب کالا با ارائه کارت مرزنشینی و وکالت قادر به ترخیص کالا باشد).

 

پ - درحال حاضر در گمرک خرمشهر و بوشهر ترخیص کاران گمرکی کالای تاجران تهرانی و سایر شهرستانها را با ۲۰درصد تخفیف و حتی با روش های غیر قانونی مانند کم اظهاری، فرار مالیاتی وترفندهای دیگر گمرکی باقیمتهای خیلی پایین تر حتی تا 50 درصد تخفیف به صاحبان کالا تحویل می نمایند. اما در طرح جدید فعلا هیچگونه تخفیفی اعمال نگردیده و اگر قرار باشد تخفیفی کمتر از ۵۰درصد داشته باشد طرح عملا شکست خورده و قیمتها در مرز شوشمی از بازار تهران بالاتر خواهد بود.

 

ج- حذف قانون برند ضروری می باشد به این دلیل که عملا ترخیص کالاهای مانند لباس شویی، یخچال، ال سی دی، پوشاک و .. که بیشتر مسافرها بدلیل خرید این نوع کالا ها به شهر های مرزی سفر می کنند ممنوع می باشد.

 

چ- چرا نباید ازکشور عراق واردات مجاز باشد. خیلی از مغازه داران توان خرید کانتینری را ندارند ولی می توانند در قیاس کمتر و قیمت مناسبتر مقدار لازم را از کردستان عراق خریداری نموده و ترخیص نمایند.

 

ح- حمل کالای ترخیص شده به روش جدید به استانهای مجاور باید قانونی باشد. تا بتوان کالای مغازه داران در آنجا نیز ترخیص گردد. بازار پاوه ظرفیت و پاسخگوی ۱۰۰۰۰ کارت نمی باشد. مگر در یک برنامه چند ماهه بتوان رونق اقتصادی را به این شهر برگرداند و نمونه ای مانند شهر بانه شود.

 

خ – دریافت بعضی ازمجوزها برای کالاهای که در حجم پایین وارد می شوند الزامی نباشد بطور مثال اجباری بودن استاندار برای ۵۰ عدد جارو برقی.

 

با تشکر

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد