در ايام عيد از جاذبه ها و مكانهاي تاريخي گردشگري پاوه ديدن كنيد

سرویس: فرهنگ و هنرکد خبر: 297283|11:25 - 1396/12/19
نسخه چاپی
در ايام عيد از جاذبه ها و مكانهاي تاريخي گردشگري پاوه ديدن كنيد
مقبره كوسه هجيج، نامش سيد عبیدالله است فرزند امام موسی‏ کاظم برادر امام هشتم حضرت علی بن موسی الرضا می‏باشد.

به گزارشهزار ماسوله، مرکز این شهرستان شهر پاوه است که در َ21 ْ46 طول جغرافیایی و َ03 ْ35 عرض جغرافیایی و ارتفاع 1540 متری از سطح دریا واقع شده است. براساس سرشماری سراسری سال 1391 جمعیت این شهرستان 57000نفر برآورد شده است. پاوه مرکز شهرستان پاوه در 124 کیلومتری راه کرمانشاه – پاوه قرار دارد و در45 کیلومتری تا نقطه صفر مرزی واقع است.


شهر زيباي پاوه با سابقهء تاريخي بيش از 3هزار سال در شمال غربي استان کرمانشاه با فاصله حدود112 کيلومتر از مــرکز استان و 45 کيلومتر فاصله زميني تا آخرين نقطه مرزي به عنوان مرکز شهرستان پــــــاوه واورامانات از سال 1338 تاکنون واقع شده است.قبل ازآن جزو استان کردستان بوده است.ايـــــــن شهرستان تا سال 1368 حدود 4120 کيلومتر مربع وسعت داشت وشامل بخشهاي نوسود، مرکزي، باينگان، جوانرود، روانسر و ثلاث باباجاني بود و دومين شهرستان استان کرمانشاه  محسوب ميشد.اما در سال 1368 به کوشش مسئولين و نمــاينده مجلس آن وقت شهرستان جوانرود از آن مجزا و بخش هاي ثلاث باباجـــــاني و روانسر شامل آن گرديد.اکنون وسعت شهرستان پاوه حدود1260کيلومتر مربع و ارتفاع متوسط آن 1550متر از سطح دريـــــاست.از شمال به شهرستان مريوان و استان کردستان و از مشرق و جنوب به شهرستان جوانرود و از غرب به طول 96 کيلومتر با کشور عراق هم مرز است.اين شهرستان در رشته کوه بزرگ  زاگرس واقع شده است و کوه شاهکوه که يکي از عظيم ترين کوه هاي اين رشته کوه مي باشد و بلندترين قله آن(زاوه لي)با ارتفاع 3400 متر ازسطح دريا که در شمال شرقي شهر پاوه همچون ستوني محکم سر به آسمان کشيده و نظاره گر مناظر  زيباي پاوه و اورامان است اين منطقه داراي آب وهواي معتدل کوهستاني است چشمه هاي فراوان و آبـــــهاي روان زيادي همراه با  جنگلها،مراتع و باغات سرسبز جلوه و زيبائي خاصي به آن بخشيده است سازه‌ها و منازل مسکونی در این شهر به گونه‌ای طراحی شده است که در بیش‌تر موارد پشت‌بام خانه‌ای که در ارتفاع کم‌تری از دامنه کوه ساخته شده است حیاط منزلی است که چند متر بالاتر ساخته شده است. به همین دلیل پاوه را شهر "هزار ماسوله" می‌نامند.

 

شهرستان پاوه و منطقه اورامانات به دلیل داشتن جاذبه‌های فراوان طبیعی و تاریخی، قابلیت جذب گردشگران داخلی و خارجی بسیاری را داشته و از پتانسیل‌های خوبی در این زمینه برخوردار می‌باشد.

 

از مكانهاي تاريخي اين شهرستان مي توان به باستانی نظیر باقی‌مانده دومین آتشکده‌ی ایران (کوه آتشگاه) در دوره پیامبر زردشت که 750 سال قبل از اسلام فعال بوده است ، آرمگاه سید عبیدالله برادر امام رضا (ع) واقع در روستای هجیج، قلعه های پاسگه واقع در بین راه پاوه به دشه، قلعه دژ یا (قه لا دزی)متعلق به دورة ساسانی، مسجد جامع پاوه، آتشگاه که ویرانه های آتشکده ای زرتشتی بر بالای کوه آتشگاه و مقبره امامزاده سیدمحمود اصفهانی متعلق به دورة صفویه واقع در جاده سراب هولی اشاره كرد.

 

 

در اينجا ما اگر بخواهيم مكان تاريخي مقبره كوسه هجيج را اشاره كنيم ، نامش سيد عبیدالله است فرزند امام موسی‏ کاظم برادر امام هشتم حضرت علی بن موسی الرضا می‏باشد که پس از شهادت پدربزرگوارش در زمان هارون الرشید (193-170ق.) با یکی از برادرنش به نام امامزاده اسماعیل از پنج سالگی به این منطقه پناه آورده که بعدها برادرش به «اسپریس» رفت که اینک یکی از روستاهای اطراف پاوه است. عبیدالله در همین روستای «هجیج» ماندگار شد و اندک اندک یارانی گرد او جمع شدند، و در آن انزوا که محلی سنگلاخی و دارای درختان جنگلی، شور و حال مریدی و مرادی به راه انداختند. وقتی مریدان وی به هفت تن رسیدند ایشان درگذشت.

 

امامزاده را می­گویند کوسه بود و از پریشانی اوضاعش میل تأهل نداشت و یاران تا وقتی او زنده بود ازدواج نکردند تا حرمتش را پاس دارند.

 

مردم منطقه به امامزاده کوسه «سلطان عبیدالله» و «سیّد عبیدالله» نیز می‏گویند و کشف و کرامات و خوارق عاداتی برای او نقل می­کنند

 

اهل این قریه، لباس، عمامه و کلاه مخصوص دارند که در تمام دنیا به وسیلۀ آن شناخته می­شوند.

 

بنای امامزاده، در کنار یک مسجد و گورستان کوچکی قرار دارد. مسجد را مسجد حاجت و امامزاده را «امامزاده موسی»،

 مي نامند. مرقد امامزاده در زیر گنبد نسبتاً بزرگی واقع شده که اكنون نيز پس از آبگيري سد داريان، آن را توسعه داده اند.

گفتني است همه ساله اين مكان به سبب مكان تاريخي و مذهبي و همچنين موقعيت جغرافيايي محل بازديد مسافران و گردشگران داخلي و خارجي بوده است.

 

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد