یک یادگاری خوراکی از نیاکان برای امروز در پاوه/ لزوم برندسازی رب انار اورامانات + تصاویر

سرویس: صرفا جهت اطلاعکد خبر: 297078|10:27 - 1396/10/25
نسخه چاپی
یک یادگاری خوراکی از نیاکان برای امروز در پاوه/ لزوم برندسازی رب انار اورامانات + تصاویر
رب انار در منطقه اورامانات استان کرمانشاه محصولی خوراکی است که از قرن ها پیش تا به امروز تهیه می شود.

به گزارشهزار ماسوله،  در سالهای اخير باغات انار اورامانات به لحاظ كمي و كيفي رشد قابل ملاحضه اي داشته است چرا که انار این منطقه باكيفيت و آبدار و در ايران كم نظير است؛ هر سال از نيمه مهر تا اواسط آبان در باغات رنگين پائيزي پاوه، نودشه، نوسود و باینگان آئين كهن انار چيني و تهیه رب جوشاني جريان دارد.

 

تهيه رب انار در این منطقه فعاليتي خانوادگي و كهن است كه  يكي از نمودهاي بكر فرهنگ و مردم شناسي اورامان در پيوند با طبيعت است.

 

هنگام انار چینی انارهای ترکیده یا انارهایی که ترش و یا پوست آنها ترک عمیق برداشته و دانه های آن عیان شده است را از انار سالم یا اناری که پوست آن ترک کمی برداشته اما دانه آن معلوم نیست و در واقع ترک آن عمیق نمی باشد، جدا نموده و برای خوراک روزانه و مصارفی مانند آب انار و از همه مهم تر تهیه رب انار استفاده می نمایند.

 

در گذشته برای پخت رب انار عموما در همان باغ رب تهیه می شد اما در حال حاضر به برکت وسیله نقلیه و گاز شهری در منازل برای تهیه رب انار اقدام می نمایند اما هنوز تهیه رب انار به روش های سنتی که در باغات انار پاوه درست می شود، وجود دارد.

 

باغات انار شهر نوسود پاوه که هرساله رب انار در آن به روش های سنتی تهیه می شود از مکانهایی است که رب انار با مرغوبیت بالا در آن تهیه و به شهرستان های اطراف و یا کشور همسایه ارسال می شود.

 

یکی از باغداران در خصوص روش تهیه رب انار در گفتگویی به خبرنگار هزارماسوله گفت: انارهای آماده پس از چینش، برای رب با کمی آب برای برطرف شدن گرد و خاک آن شسته می شوند و بعد با چوبی کوتاه یا گوشت کوب بر پوست انار کوبیده می شود و دانه های انار با این ضربات پی در پی از پوست جدا شده و داخل ظرفی که معمولا تشت یا دیگ است و در زیر دست قرار دارد، ریخته می شود.

 

رفعت ابراهیمی که سالیان سال به این کار اقدام کرده است، افزود: حالا دانه های انار آماده پخت است و همراه مقدار کمی آب داخل دیگ یا قابلمه بزرگ ریخته می شود و روی اجاق یا به گفته امروزی ها روی شعله قرار داده می شود.

 

وی گفت: پس از آن دیگ روی اجاق که با چوب شعله ور است، قرار داده می شود و بعد از مدتی انار حالت پختگی پیدا کرده که در این حالت آب انار به راحتی از هسته انار جدا می شود.

 

وی ادامه داد: بعد از جدا کردن آب انار، آبکش دیگ یا قابلمه که حاوی آب انار خالص است، مجددا روی اجاق گذاشته می شود تا مدت زیادی بجوشد و در این مرحله باید به طور مستمر آب انار با کفگیر همزده شود که ته نگیرد و آب اضافی آن کاملا تبخیر و آب انار غلیظ یا آنچه این همه برایش زحمت کشیده شده است یعنی رب انار، بدست آید.

 

ابراهیمی گفت: معمولا برای تهیه رب انار از انارهای ترش استفاده می کنیم که مرغوبیت بالای رب را داشته باشند و انارهای شیرین را نیز برای مصارف شخصی استفاده و یا به فروش می رسانیم.

 

وی در پایان با بیان اینکه تهیه رب انار در این منطقه همواره وجود داشته است، گفت: تجربه این کار را از نیاکانم بدست آورده ام و امروز هم همین کار را به فرزندانم انتقال داده ام و تمامی اعضای خانواده امروز در تهیه این محصول نقش دارند.

 

یکی دیگر از باغداران این منطقه نیز به خبرنگار هزارماسوله گفت: در روش سنتی تهیه رب انار، در داخل همان باغات شروع به تکاندن دانه های انار از انار چیده شده می کنند و سپس این دانه ها را در داخل گونی های بزرگ ریخته و درب آن را می بندند و سپس با پا برروی این گونی ها می روند تا کاملا کوبیده شود و آب آن گرفته شود. سپس دانه های انار را جدا می کنند و بر روی گونی ها بر روی پشت بام جلوی نور آفتاب پهن می کنند تا برای مصارف دیگر خشک شود.

 

نعمت ابراهیمی افزود: سپس آب انار را در داخل دیگ های بزرگ می ریزند و به روش طبیعی آتش در زیر این دیگ ها روشن می کنند و آن را کاملا می جوشاند و در حین جوشیدن هم می زنند تا کاملا غلیظ شود.

 

وی گفت: در نهایت این محصول تولیدی مرغوب برای مصرف در شهرستان و حتی به شهرستان های اطراف و کشور همسایه نیز صادر می شود و همان روش اجداد و بزرگان ما در این منطقه به نسل های بعدی انتقال یافته است.

 

به گزارش هزارماسوله، رب انار پاوه، بدون هیچ افزودنی و نگهدارنده ای تهیه و آب انار خالص در آن به کار می رود و پوست و حتی هسته های انار هم جایی در رب انار پاوه ندارند. خود انار پاوه نیز یک محصول کاملاً ارگانیک است و در به ثمر رسیدن آن، سموم و کودهای شیمیایی کاربردی ندارند.

 

انار نه تنها فرصتي براي اقتصاد اورامانات بشمار مي رود بلكه در تندرستي جامعه نقشي ويژه دارد؛ خون را تصفيه و سموم مضر بدن را دفع مي كند.

 

با توجه به اینکه تهیه رب انار در منطقه اورامانات سابقه ای طولانی دارد و محصول این منطقه از بهترین نمونه های آن در کشور است، نیاز است که برای برندسازی این محصول اقدام شود. 

 

در بازار امروز تنها محصولاتی دیده می شود که برند آن ها در میان صدها برند دیگر نیز معرفی شوند. به همین دلیل هم بایستی برای برندسازی رب انار اورامانات در کرمانشاه اقدامی جدی صورت بگیرد.

 
 
 

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد