گزارش/كوثر فخري

سفر به بحران

سرویس: فرهنگ و هنرکد خبر: 296961|16:58 - 1396/09/23
نسخه چاپی
سفر به بحران
زمین رقصید و زمان ایستاد، شاید برای دقایقی چند- زمین مشکوک بود که برقصد یا نه-اما یادش آمد این سرزمین، دیارِ مهربانی‌هاست،یادش آمد که مردمانش دست همدیگر را خواهند گرفت.

به گزارشهزار ماسوله،  سری گزارش هایی از امدادرسان های زلزله استان کرمانشاه

 

بخش اول: مصاحبه با مدیر «آشپزخانه مهربانی پاوه» در شهر تازه‌آباد

 

زمین رقصید و زمان ایستاد، شاید برای دقایقی چند- زمین مشکوک بود که برقصد یا نه-اما یادش آمد این سرزمین، دیارِ مهربانی‌هاست،یادش آمد که مردمانش دست همدیگر را خواهند گرفت. یادش آمد این خطه مردمانی مهرپرور دارد...  زمین رقصید و رقصید و بارها رقصید، طبیعت او رقصیدن است_ هر زمان در مکانی، اما این بار تلاش کرد عاشقان کمتری را به آغوشش بکشاند. زیرا می‌دانست اینجا دیار خوبی‌هاست...

 

بیش از یک ماه از وقوع حادثه تلخ زلزله استان کرمانشاه می‌گذرد. زمین با قدرت 3/7 درجه در مقیاس ریشتر لرزید و متاسفانه بیش از500 نفر از هموطنانمان کشته و 70 هزار نفر نیز آواره شدند. بزرگی بحران به اندازه ای بود که روز پس از حادثه، مردم و مسئولین سردرگم بودند. اما این میان بودند کسانی که همان شب و روز بعد از روی دادن زلزله خود را به بحران رساندند و دست هموطنان بهت زده را گرفتند و یاریشان دادند. اهمیت امداد رسانی این افراد به این دلیل است که خود نیز ساکن مناطق زلزله زده استان بودند که شهرستانشان نسبتاً آسیب کمتری دیده بود. افراد و گروه‌های متعددی از شهرستان‌های پاوه، جوانرود، روانسر، کرمانشاه و ... عازم این مناطق آسیب دیده شدند. برخی از این گروه‌ها و افراد بیش از یک ماه است که همچنان در این مناطق در حال امدادرسانی و کمک به هم‌استانی های آسیب دیده و در بحرانمان هستند...

در اولین سری از دومین سلسله گزارش هایم از این مناطق، به آشپزخانه مهربانی پاوه، واقع در شهر تازه‌آباد ثلاث‌باباجانی سری زدم. آشپزخانه‌ای که شالوده فعالیتش را از همین فضای مجازی شروع کرد و آنچنان پروبال گرفت و حمایت شد که توانست 25 روز بصورت مداوم فعالیت کند و بیش از 27 هزار پرس غذا در بین زلزله‌زدگان هم‌استانی توزیع کند. اما یکی از رمزهای موفقیت این آشپزخانه به مدیریت خوب فردی برمی‌گردد که خود یکی از مدیران موفق شهرستان پاوه است. این گفتگو گزیده‌ای از گفت و شنیدهایی است که در یکی از چادرهای اردوگاه موقت شهر تازه‌آباد با آقای «بهروز شفیعی» انجام دادم. وی مدیر اصناف شهرستان پاوه است و از روز اول بعد از وقوع زلزله در محل حضور داشته است...

 

وقتی وارد چادری شدیم که محل اسکان اعضای «آشپزخانه مهربانی پاوه» بود، آقای شفیعی در حال نماز خواندن بود. آن روز هوای شهر بسیار سرد بود و تقریبا در همه شهرهای منطقه برف می‌بارید، اما نسبتاً شهر تازه‌آباد برف کمتری باریده بود. کنار هیتر برقی داخل چادر نشستم. انتظار نداشتم داخل چادرها اینقدر گرم باشد. هنگامی که مصاحبه را شروع کردیم، مهمان‌هایی از مشهد، کرج، جوانرود و پاوه به جمع ما اضافه شدند. همه برای کمک آمده بودند. از آقای شفیعی درخصوص اولین روزهای پس از حادثه پرسیدم، می گفت: اولین روز پس از زلزله نانوایی‌های سطح شهرستان پاوه را ساماندهی کردیم که تعطیل نشوند، آرد مورد نیاز را سفارش دادیم و حدود ساعت ده صبح یعنی تقریبا 12 ساعت بعد از وقوع زلزله، همراه با مقداری اجناس و کالایی که اتاق اصناف جمع‌آوری کرده بود،  به طرف شهرستان ثلاث‌ و سرپل ذهاب حرکت کردیم. زمانی که به شهر تازه‌آباد رسیدیم، نیروهای هلال احمر شهرستان پاوه را دیدیم که به ما سفارش کردند مستقیماً اجناس را به شهر ازگله که کانون بحران و زلزله بود، برسانیم. همراه با اسکورت نیروهای امنیتی به طرف ازگله حرکت کردیم. زمانی که به ازگله رسیدیم اطلاع دادند که دو ساعت پیش حاج ماموستا قادر قادری، امام جمعه شهرستان پاوه در شهر ازگله بوده‌اند. اما همان ساعت آقای نادری، نماینده اورامانات در مجلس شورای اسلامی، وزیر بهداشت، استاندار کرمانشاه و وزیر کشور در شهر ازگله حضور داشتند. با شهردار شهر ازگله یعنی آقای بارانی هماهنگ کردیم و اجناس را در محل شهرداری شهر ازگله توزیع کردیم.

 

از آقای شفیعی درخصوص  مجموع کمک ها و امدادرسانی های اتاق اصناف پاوه پرسیدم،گفت: مجموع سه شبانه روز جمع آوری هدایا و زحمات کارکنان، بازاریان و اصناف شهرستان پاوه 112 بار وسایل و کالا در چهار روز بعد از حادثه بود. البته آمار سایر کمک های خودجوش و مردمی و سایر نهادها را نداریم و این 112 بار تنها زحمات اصناف و بازاریان شهرستان پاوه بود.

 

از مسئول اصناف شهرستان پاوه در ارتباط با ایده شکل‌گیری «آشپزخانه مهربانی پاوه» پرسیدم. بهروز شفیعی با اشاره به فضای مجازی و تاثیر مثبت آن در حادثه اخیر زلزله استان کرمانشاه گفت: بعد از ارسال کمک ها و هدایا به این مناطق، در منزل با همسرم مشورت کردم که چه کمکی می تواند در این روزها بهترین کمک به مناطق زلزله زده باشد؟به پیشنهاد همسرم و همفکری با او به این نتیجه رسیدیم که دایر کردن آشپزخانه ای در شهرستان ثلاث و در شهر تازه‌آباد در این موقعیت می‌تواند کمک خوبی برای هموطنانمان باشد.

 

از آقای شفیعی پرسیدم چه کسانی شما را در ابتدای راه یاری کردند، وی با اشاره به اینکه ممکن است کسی یا کسانی را از قلم بیاندازد گفت: از رستوران پردیس،سمساری محمودی،حسینیه خیرات الحسین کرمانشاه وسایل مورد نیاز آشپزخانه را امانت گرفتیم و افراد زیادی بصورت ثابت و شبانه روزی ما را در برپایی این آشپزخانه همراهی کردند که شاید بردن همه اسامی در این مقال نگنجد و ممکن است کسی را از قلم بیاندازم.

 

 اما با این وجود نمی توانم از این افراد نام نبرم؛ کاک آرمان محمدی، جهانبخش حاتمی،فواد علیزاده،ماموستا ناصر سبحانی(آلومینیوم کار)، سوران لهونی، آزاد نادری، عبدالله ضیایی، آقایان محمودی و میرزایی از جوانرود، فاروق یوسفی از اتاق بازرگانی استان، ناجی کریمی، آقای ویسی از روانسر، مهرداد سلیمی، خانم آقامجیدی،آقای شهاب حسینی از بهزیستی کرمانشاه و خیلی های دیگری که ما را در این راه همراهی کردند. بوسیله ادارات، شخصیت ها، ارگان ها  و نهادها و از کمک های مردمی توانستیم آشپزخانه را 25 روز سرپا نگه داریم و الحمدلله این امر با کمک همه عزیزان محقق شد.علاوه بر نهاری که توزیع می شد، گاهی شلغم و اقلام دیگری نیز بین مردم توزیع می شد.

 

اختتامیه آشپزخانه مهربانی روز جمعه 17 آذرماه 1396 بود، از اهداف «آشپزخانه مهربانی پاوه» واقع در تازه‌آباد ثلاث پرسیدم، بهروز شفیعی در پاسخ گفت:بشخصه نمی توانستم زجر و ناراحتی مردم را تحمل کنم. دنبال راهی بودم که بتوانم قدمی هرچندکوچک برای هموطنانم بردارم. فکر می کنم اتحاد و انسجامی خوب بین مردم شهرستان های اورامانات پدید آمد و هموطنان زلزله زده با تمام وجود این همدلی ها را دیدند و پذیرفتند.  امیدوارم اگر مشغله های کاری و درسی اجازه دهد، بتوانم تا آخرین لحظات رد شدن این بحران به هموطنان آسیب دیده در این حادثه یاری برسانم و جا دارد در پایان از همه عزیزانی که به هر نحو ما را در این امر یاری رساندند تشکر کنم و تشکر ویژه ای داشته باشم از اصحاب رسانه و فعالین فضای مجازی که ما را همراهی کردند.

 

گزارش: کوثر فخری
منتظر گزارش های بعدی «سفر به بحران» باشید

 

 

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد