گزارشی از وضعیت و نیازهای مناطق زلزله زده تا تاریخ اول آذر

سرویس: اجتماعیکد خبر: 296869|11:53 - 1396/09/01
نسخه چاپی
گزارشی از وضعیت و  نیازهای مناطق زلزله زده تا تاریخ اول آذر
نیازهای خوراکی مردم مناطق زلزله زده شامل برنج، روغن، قند و حبوبات و ... است. زیرا گاز و امکانات پخت و پز برای مردم فراهم است و زلزله زدگان خود می توانند از نظر غذایی و خوراک در چادرها پخت و پز کنند به شرطی که مواد اولیه را در اختیار داشته باشند.

به گزارشهزار ماسوله، فاجعه در منطقه زلزله زده استان کرمانشاه به گونه ای است که به ساعت ودقیقه نیازها عوض می شوند. بنابراین با استفاده از اطلاعات به دست آمده از نیروهای مردمی و گزارشاتی که از کانال ها و شبکه های مختلف تا تاریخ سی ام آبان دریافت شده این گزارش را تنظیم کرده ایم. بنا بر آنچه که در گزارشات و مصاحبه های تلویزیونی منتشر شده و بر طبق گفته شاهدانی که در منطقه حضور دارند؛ نیازهای اولیه گرمایشی شامل چادر، پتو و چراغ های نفتی رفع شده و اکنون نیازها و اولویت های دیگری وجود دارند که به اختصار به آنها اشاره می شود.

 

مراقبت های بهداشتی و پزشکی هنوز نیز در اولویت سایر نیازهاست.روزنامه شهروند و کانال اصلی هلال احمر خبر مربوط به شیوع وبا را در منطقه تکذیب کردند، اما متاسفانه گزارش های دریافتی از نیروهای امدادی مستقر در منطقه حاکی از انتقال سه نفر بیمار مشکوک به وبا به بیمارستان های استان است،هنوز بیماری این افراد تایید نشده است. تایید یا تکذیب این خبر، این ضرورت را نمایان می سازد که  به همین سبب انتشار این اخبار و به دلیل برودت هوا نیاز به حضور مستمر پزشکان در این مناطق بیشتر احساس می شود.

 

کانکس های سرویس بهداشتی و حمام از ضروریاتی است که باید در اولویت باشد. اگر قصد خرید کانکس دارید، پیشنهاد سازمان های مردم نهاد و ارگان های دولتی در گام اول کانکس حمام و دستشویی صحرایی است.بویژه در شهر ازگله و روستاهای اطراف آن. همچنین اقلامی مانند شامپو، صابون مایع، خمیردندان و سایر اقلام بهداشتی نیز از دیگر ضروریات مورد نیاز منطقه است.

 

نکته ای دیگر که برای امدادگران مردمی ملموس است، حضور کمتر نیروهای مردمی در این مناطق و بخصوص در شهرستان ثلاث و روستاهای اطراف است. حضور نیروهای مردمی در قالب ان جی او ها و گروه های منظم از دیگر نیازهای این مناطق است.بعد از گذشت چندین روز از بحران، تعداد نیروهای مردمی کاهش یافته و نیروهای امدادی مردمی و ارگان های امدادی نیز به دلیل حضور مستمر و دائم در منطقه، نیاز به یاری رسانی بیشتر دارند.

 

نیازهای خوراکی مردم مناطق زلزله زده شامل برنج، روغن، قند و حبوبات و ... است. زیرا گاز و امکانات پخت و پز برای مردم فراهم است و زلزله زدگان خود می توانند از نظر غذایی و خوراک در چادرها پخت و پز کنند به شرطی که مواد اولیه را در اختیار داشته باشند، نکته ای که شاید ریز باشد و در عین حال اهمیت زیادی داشته باشد؛ ادویه جات و اقلامی است که در آشپزی به آنها نیاز است و در بسته های غذایی توزیع نشده است، بهتر است امدادگران این نکات ریز را نیز مدنظر داشته باشند.

 

از دیگر نکاتی که در عکس های منتشر شده از مناطق زلزله زده وجود دارد، لباس های دست دومی است که در کنار جاده ها رها شده اند. در وهله اول باید گفت که مردمان ساکن در مناطق زلزله زده عزت نفس بالایی دارند و با اصرار اقلامی که تازه و بسته بندی شده است قبول می کنند و درثانی این لباس ها خود عامل آلودگی و انتقال بیماری هستند، پس بهتر است در صورت امکان لباس های تازه به منطقه فرستاده شود.

 

با تشکر از نیروهای مردمی مستقر در منطقه و کسانی که این اطلاعات را در اختیار ما قرار دادند، بویژه صلاح بهرامي از جوانرود.همچنین یک خسته نباشید ویژه داریم از تمامی نیروهای امدادی ارگان هایی مانند هلال احمر، ارتش و سپاه که حتی برای یک ساعت هم مردم زلزله زده منطقه را تنها نگذاشتند.

 

کوثر فخری

اول آذر ماه 1396

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد