راه اندازی بخش تخصصي هورامان شناسی درکتابخانه عمومی پاوه/تقاضا از مردم در شناسايي منابع هورامان شناسي

سرویس: فرهنگ و هنرکد خبر: 296681|00:20 - 1396/07/15
نسخه چاپی
راه اندازی بخش تخصصي هورامان شناسی درکتابخانه عمومی پاوه/تقاضا از مردم در شناسايي منابع هورامان شناسي
ساسان نقي زاده گفت: احتمال اينكه كتابهاي ديگري در منطقه و يا اقليم كردستان در بخش هورامان شناسي وجود داشته باشد، زياد است، لذا ما از كليه شهروندان و مردم خواهشمنديم هر نوع كتاب در بخش هورامان را اگر دارند به ما اطلاع دهند، بلكه در تهيه انها و اضافه به ليست فعلي اقدام كنيم.

به گزارشهزار ماسوله، بدون شک از قدیم شهر پاوه بعنوان یک شهر فرهنگی باقدمت طولانی ، حفظ اصالت و فرهنگ و سنت های خاص خود معرفی و شناخته شده است و پس از اقدام شورا و شهرداری پاوه و نصب تابلو ورودی شهر باعنوان “به شهر پاوه مرکز هورامان خوش امدید” چند نفر از فعالين اجتماعي و فرهنگي شهرمان اقداماتي را در اين خصوص و سنخيت داشتن با عنوان تابلو انجام دادند.

 

یکی از اقداماتي که باید در این راستا انجام میگرفت جمع آوری کتابها، مقالات و دست نوشته هایی در زمینه هورامان شناسی و متمرکز کردن آنها در مکانی خاص بود تا به عنوان یک مرجع علمی بزرگ در شهر پاوه در دسترس استفاده کنندگان قرار مي گرفت.

 

ساسان نقي زاده و سيد آزاد حسينياز فعالين اجتماعي شهرستان پاوه در اقدامي فرهنگي و پسنديده منابع مربوط به بخش هورامان را شناسايي و پس از گردآوري در کتابخانه عمومی پاوه و درقفسه جداگانه با تابلو مرتبط، شناسایی وجانمایی كردند.

 

ساسان نقي زاده در اين باره در گفتگويي با خبرنگار ما اظهار كرد: جمع آوري كتابهاي هورامان شناسايي زماني آغاز شد كه شورا و شهرداري پاوه تابلوي ورودي شهر را با عنوان “به شهر پاوه مرکز هورامان خوش امدید” نصب كردند.

وي افزود: به همراه چند نفر از دوستان به این فکر افتادیم تا درخصوص این مهم فعالیت های بیشتری را انجام دهيم بلكه اين شهر كه به عنوان مركز هورامان معرفي مي شود، بستر آن در شهرستان بايد فراهم شده باشد تا اكنون به عنوان مركز هورامان معرفي شود.

 

وي با بيان اينكه در اين راستا بايد موارد سنخيت بودن آن را در شهرستان با توجه به عنوان آن در نظر داشته باشيم گفت: تصميم بر آن شد كه با همراهي و زحمات آقاي آزاد حسيني ، كتابخانه تخصصي هورامان شناسي را در كتابخانه عمومي پاوه ايجاد كنيم كه پس از آن خدمت آقای رحمت محمدی، رئیس اداره کتابخانه های عمومی شهرستان پاوه رسيديم وپس ازبحث وتبادل نظر درخصوص اهداف مطروحه مقرر بر آن گردید تا منابع مربوط به بخش هورامان شناسی در کتابخانه عمومی پاوه شناسایی و درقفسه جداگانه جانمایی گردند.

 

وي ادامه داد: تعيين كتابخانه عمومي نيز به اين دليل بود كه هركسي خواهان مطالعه در بخش هورامان باشد، با مراجعه به كتابخانه عمومي، به تمامي منابع اين منطقه دسترسي داشته باشد و مانع از هرگونه بردن كتابها توسط عموم مردم باشد.

 

وي تصريح كرد: در ابتدا ما اقدام به تهيه ليستي از كتابهاي مربوط به بخش هورامان در كتابخانه عمومي كرديم كهحدود ده جلد كتاب موجود بودو در اولين اقدام همموضوع شناسايي كتابهاي بخش هورامانرا در فضاي مجازي جهت جمع آوري به صورت اهدا و يا خريد ، رسانه اي كرديم كه خوشبختانه شهروندان استقبال خوبي را به عمل آوردند.

 

نقي زاده گفت: با كمك مردم بيش از 200 جلد كتاب هورامان را در ايران و اقليم كردستان شناسايي كرديم كه بايد انها را در بخشي از كتابخانه عمومي پاوه جمع آوري مي كرديم.

 

وي با بيان اينكه پس از گردآوري اين تعداد كتابها، ما ظاهرا كتابي در بخش هورامان را نداريم گفت: با جمع آوري اين كتابها و ايجاد يك بخش در كتابخانه عمومي پاوه، ما عملا يك كتابخانه تخصصي در بخش هورامان شناسي را در پاوه ايجاد كرده ايم.

نقي زاده خاطر نشان كرد: قبل از اين اقدام ، مردم براي تهيه موضوع خاصي در هورامان، با مشكل مواجه مي شدند كه ما اكنون با وجود آنكه پيدا كردن برخي از كتابها براي ما مشكل و با پرداخت هزينه هاي گزافي همراه بود، اين مشكل را مرتفع كرده ايم.

 

وي ادامه داد: اكنون از اين تعداد كتابهاي شناسايي شده، بيش از 150 جلد از انها تهيه و در كتابخانه عمومي پاوه جانمايي شده اند و بقيه كتابها نيز سفارش خريد انها انجام شده است و ان شاالله تا پايان سال 1396 ما كتابخانه تخصصي هورامان را در شهر پاوه تكميل خواهيم كرد.

 

اين فعال اجتماعي و فرهنگي گفت: اين مهم انجام نمي شد الا با كمك هاي خيرين در پاوه و حتي برخي از نويسندگاني چون آشنا عباس منش و آقاي خليلي و يا افرادي همچون عدنان معاذي ، كه ما را با گردآوري و اهداي كتاب و يا كمك هاي نقدي و يا نويسندگي ياري كردند.

 

وي در پاسخ به اين سوال مبني بر اينكه بر چه اساسي تمامي كتابهاي بخش هورامان كه تاكنون به مرحله چاپ رسيده اند را جهت گردآوري شناسايي كرده ايد گفت: احتمال اينكه كتابهاي ديگري در منطقه و يا اقليم كردستان در بخش هورامان شناسي وجود داشته باشد، زياد است،لذا ما از كليه شهروندان و مردم خواهشمنديم هر نوع كتاب در بخش هورامان را اگر دارند به ما اطلاع دهند، بلكه در تهيه انها و اضافه به ليست فعلي اقدام كنيم.

 

وي ضمن تقدير و تشكر از شوراي دوره چهارم خاطر نشان كرد: از شورا و شهرداري پاوه هم انتظار داريم كه اين بحث مركزيت هورامان در پاوه را با اقداماتي همچون نامگذاري كوچه هاي سطح شهر با نام هركدام از روستاهاي شهرستان پر رنگ كنند بلكه مركزيت اين شهرستان با نام هورامان را زيباتر كنند.

 

وي اظهار داشت: از آموزش و پرورش هم خواهشمنديم كه اگر بازديدي از كتابخانه را براي دانش آموزان تدارك مي بينند، بخش هورامان را نيز براي آنان معرفي كنند و يا معلمين عزيز پرورشي هم مي توانند دانش اموزان را براي تهيه مقالات در رابطه با هورامان به اين مكان معرفي كنند.

 

وي ضمن تقدير و تشكر از رئيس كتابخانه عمومي پاوه در تقبل زحمات گفت: اقدام مهم ديگري كه توسط جناب آقاي محمدي در حال پيگري است اين است كه در فضاي مجازي هم اگر كسي در خارج از شهرستان كتاب خاصي در بخش هورامان شناسي را جستجو نمايد، منبع آن را در كتابخانه پاوه پيدا خواهد كرد.

 

ازاد حسينيعضو سابق شوراي شهر پاوه و از فعالين فرهنگي اين شهر نيز در سخناني اظهار داشت: يكي از اقداماتي كه ما در راستاي پاوه ، مركزيت هورامان انجام داديم اين بود كه شايد افرادي خواهان مطالعه در موقعيت، فرهنگ و اجتماع اين منطقه باشند كه ما تصميم بر گرداوري كتابهاي هورامان شديم.

 

وي افزود: از تمامي كساني كه در اين راستا ما را چه با اهداي كتاب و چه با كمك هاي نقدي و چه حتي از كساني كه در شناسايي كتابها در ايران و اقليم كردستان كمك كرده اند و همچنين زحمات آقاي محمدي رئيس كتابخانه عمومي كمال تقدير و تشكر را داريم .

 

وي گفت: چرا كه اگر تلاش هاي اين عزيزان نبود ما اكنون قادر به جمع آوري اين تعداد كتاب نبوديم.

 

وي ادامه داد: اقدامات خاصي هم در نصب تابلوهايي در سطح شهر در معرفي هورامان شناسي به كتابخانه عمومي براي مسافران انجام شده است كه در روزهاي آتي در چند نقطه از شهر نصب خواهند شد.

 

رئيس كتابخانه عمومي وحدت پاوهنيز در سخناني به خبرنگار ما گفت: راه اندازی بخش هورامان شناسی در سال 1392 آغاز شد كه متاسفانه پيگيري جدي به عمل نيامد.

 

رحمت محمدي افزود: در سال جاري چند نفر از فعالين فرهنگي مجددا بحث راه اندازي بخش هورامان شناسي را پيگيري كردند كه خوشبختانه با تلاشهاي فراوان اين عزيزان، تاكنون حدود 150 جلد كتاب در بخش هورامان شناسي تهيه شده است.

 

وي گفت: بيش از 90 درصد شناسايي و جمع آوري و تهيه اين كتابها با زحمات آقاي ازاد حسيني و ساسان نقي زاده انجام شده است.

 

وي ادامه داد: ما اكنون بخشي با نام بخش هورامان شناسي را در كتابخانه عمومي پاوه داريم كه علاقه مندان مي توانند جهت تهيه هر نوع مقاله و يا اطلاعاتي به اين بخش مراجعه كنند.

 

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد