كمبود آب شرب، مشکل اساسی روستای دودان پاوه است/ وقتي كه پروژه انتقال آب بر روي كاغذ مي ماند

سرویس: صرفا جهت اطلاعکد خبر: 296509|00:40 - 1396/06/02
نسخه چاپی
كمبود آب شرب، مشکل اساسی روستای دودان پاوه است/ وقتي كه پروژه انتقال آب بر روي كاغذ مي ماند
نبود آب آشامیدنی بهداشتی، زندگی در برخی از روستاها را دشوار کرده است که این موضوع به منظور جلوگیری از مهاجرت روستاییان به شهرها نیازمند رسیدگی است.

به گزارشهزار ماسوله، نبود آب آشامیدنی بهداشتی، زندگی در برخی از روستاها را دشوار کرده است که این موضوع به منظور جلوگیری از مهاجرت روستاییان به شهرها نیازمند رسیدگی است.

 

 


 روستای دودان ،مرکز دهستان ماکوان   از بخش باينگان پاوه با 200 خانوار یکی از این روستاهاست که با مشکلات کم آبی روبروست. ساکنان این روستا بدليل كمبود آب شرب آب مورد نیاز برای آشامیدن و یا موارد باغداري با مشكل مواجه مي شوند.

 

ساکنان این روستا در گفتگویی که با خبرنگار ما داشتند، به مشکلاتی که در حوزه آبرسانی داشتند اشاره کردند.

 

در ابتدا دهیار روستای دودان به خبرنگار ما گفت: روستای دودان  در حوزه استحفاظی پاوه، با 200 خانوار و با جمعیت بيش از 700 نفر در حدود 35 کیلومتری پاوه در بخش باينگان قرار دارد.

 

اختيار رحيميان افزود: آب شرب روستا از يك منبع آب در ترازي بالاتر از روستا قرار دارد كه اين منبع آب در سال 1361 احداث شده است اما توسط اداره آبفار هيچ خدماتي به آن داده نشده است.

 

وي گفت: ظرفيت اين منبع حدود 18 متر مكعب مي باشد و از آن سال تاكنون هيچ اقدامي جهت بهسازي و يا توسعه آن انجام نشده است.

 

وي تصريح كرد: در زمان احداث اين منبع نيز جمعيت روستا حدود 400 نفر بود اما اكنون كه جمعيت افزايش پيدا كرده است ، همان منبع قديمي براي مردم روستا مورد استفاده قرار مي گيرد.

 

وي با بيان اينكه اين روستا با قدمت 3500 ساله قديمترين روستاي اين منطقه است، گفت: علاوه بر مشكل كمبود آب شرب روستا، ما مشكل طرح هادي روستايي را داريم كه مرحله اول آن در ده سال پيش اجرا شده، لذا نقشه بازنگری طرح هادی روستا در سال 88 تهیه شده اما متاسفانه مرحله دوم آن با وجود مكاتبات زياد تاكنون اجرا نشده است.

 

وي ادامه داد: آب شرب روستا تنها از چشمه تامين مي شود كه علاوه بر آنكه به سه انشعاب در داخل روستا تقسيم مي شود براي باغداري نيز مصرف مي شود.

 

رحيميان افزود: بدليل كمبود آب، ما روستا را به سه قسمت تقسيم كرده ايم كه در طول شبانه روز براي هر قسمت از آن 8 ساعت آب شرب تامين مي شود كه گاهی برخي از خانوارها نيز اصلا آب شرب به آنها نمي رسد.

 

در میانه این گفتگو ايوب پاك سرشت از اعضاي شوراي روستا نيز با اشاره به مشکلات این روستا به خبرنگار ما گفت: علاوه بر اين مشكلات ما مشكل جاده دسترسي به مناطق كوهستاني (هوارگه کنه)را داریم.

 

 

در ادامه رحیمیان دهیاردودان باز هم به دیگر مشکلات روستا اشاره کرد و افزود: تنها گزینه‌ای که می تواند به احداث جاده هوارگه کمک کند خارج نمودن روستای دودان ازمنطقه حفاظت شده بوزین مرخیل است، لذا تاکنون مکاتبات عدیده ای ازسوی دهیاری و بخشداری  مبنی  احداث جاده به هوارگه کنه جهت ییلاق و قشلاق دامداران انجام شده اما تاکنون پروانه احداث جاده ازسوی ادارات  حفاظت محیط زیست ومنابع طبیعی صادر نشده است واین را بیان می کنند که احداث جاده در محدوده فوق با توجه به اینکه در منطقه حفاطت شده بوزین مرخیل واقع شده است غیر ممکن می باشد.

 

وي خاطر نشان كرد: احداث جاده در این منطقه اشتغالزایی در بخش کشاورزی، زنبور داری و دامپروری راایجادخواهدکرد و نیز از آتش سوزی جنگل و مرتع درآن محدوده جلوگیری می کند اگر اجرای این طرح عملیاتی شود دیگر شاهد هیچ جوان بیکاری در روستا نخواهیم بود.هوارگه کنه درفاصله 9کیلومتری روستا قرار دارد.

 

دهيار روستاي دودان گفت: ما از مسئولين مربوطه خواستار بهسازي منبع كنوني آب شرب روستا و همچنين به سرانجام رساندن پروژه انتقال آب شرب از سه راهي روستاي زردويي به دودان جهت حل مشكل هستيم.

 

رحيميان گفت: در سال 1386 يك چشمه آبي در سه كيلومتري روستاي دودان توسط يك خير زردويي به مردم دودان اهدا شده است و آبفار شهرستان پاوه  نيز اين چشمه را بهسازي و احداث كرده است اما انتقال اين آب به روستا با مشكلاتي همراه است.

 

وي گفت: اعتباراتي نيز در اين خصوص براي اين طرح درسال 87مصوب شد اما پيمانكار بدليل اختصاص نيافتن اعتبارات لازم، قادر به انتقال آب به روستا نشده است.

 

دهيار این روستا گفت: اين در حالي است كه با توجه به سفر پر خير و بركت مقام معظم رهبري به شهرستان پاوه در سال 1390، اين طرح جزء طرح هاي مصوبه سفر معظم له است كه اعتبارات لازم به مقدار 400 ميليون تومان براي اين پروژه مصوب گرديد اما هيچ تحققي از آن از طرف مسئولين تاكنون صورت نگرفته است.

 

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد