سیمای سیاه و سوخته کوهستان های اورامانات

سرویس: اجتماعیکد خبر: 296425|23:38 - 1396/05/12
نسخه چاپی
سیمای سیاه و سوخته کوهستان های اورامانات
آتشی که چهار روز به جان جنگل های دگاگا ، کولسه ، دره یاب ، مرخیل از توابع شهرستان های پاوه و جوانرود استان کرمانشاه افتاد، مصداقی از کابوس هر ساله ای است که امسال هم تکرار شد.

به گزارشهزار ماسوله، آتش سوزی در جنگل ها به دغدغه ای برای محیط بانان و دوستداران و فعالان محیط زیست در اورامانات تبدیل شده است، آتش سوزی های اخیر مرز دو شهرستان پاوه و جوانرود را در نوردید و بالاخره پس از گذشت چهار روز تلاش بی وقفه دلسوزان طبیعت و ادارات مرتبط دولتی آتش مهار شد.

جنگل ها و مراتع بکر اورامانات سال های مدیدی است در آتش غوطه می خورد، جنگل هایی که سال های گذشته بخش وسیعی از آن در شهرستان های پاوه ، جوانرود ، روانسر و ثلاث باباجانی از بین رفت تا هم چنان یک پای درختان بلوط و ون اورامان در بحرانهای آتش سوزی در میان باشد و تمام سرمایه ای که در این سالها دود شده است.آتشی که حالا دیگر سال هاست بر جان جنگل های بلوط افتاده و هرساله درختان، ایستاده در آن تن به سوختن می دهند.
آتشی که چهار روز به جان جنگل های دگاگا ، کولسه ، دره یاب ، مرخیل از توابع شهرستان های پاوه و جوانرود استان کرمانشاه افتاد، مصداقی از کابوس هر ساله ای است که امسال هم تکرار شد ؛ آتشی که به رغم مهار آن اما بنا به گفته مسئولان منابع طبیعی، از نقطه ای دیگر از سرگرفته می شد تا نهایت صبح امروز چهارشنبه 11مرداد ماه در حوزه شهرستان جوانرود خاموش شد.
افراد محلی که در صحنه آتش سوزی های اخیر جنگل های اورامانات حاضر بودند معتقدند آتش به رغم اینکه با حضور نیروهای منابع طبیعی و انجمن های محیط زیستی مهار می شود اما بدلیل شیب بسیار بالا و سقوط تنه درختان سوخته آتش در محل های کم ارتفاع تر دوباره جان می گیرد.
بنا بر اظهار فعالان محیط زیست و مسئولان منابع طبیعی طی سه سال اخیر جنگل های منطقه اورامانات بیشترین درصد را از نظر تخریب چه بر اثر آتش سوزی ها  و یا اجرای طرح های عمرانی داشته اند.
 رئیس کل اداره منابع طبیعی استان کرمانشاه در مورد آتش سوزی اخیر جنگل های اورامانات گفت: با توجه به شیب بسیار بالای این منطقه جنگلی و صعب العبور بودن که برخی قسمت ها تا 90 درجه هم می رسد گاه سقوط کنده از ارتفاع به سمت پایین منجر به آتش سوزی در ارتفاعات پایین تر هم می شد.
مراد شیخ ویسی در گفت و گو با خبرنگار کردپرس افزود: از بدو شروع اکیپ و عوامل اطفا حریق خود از شهرستان های اورامانات ار در منطقه حریق مستقر کردیم و از اداره کل 40 نفر نیروی پشتیبانی به منطقه اعزام کردیم.
این آتش سوزی صبح روز شنبه 7 مرداد ماه حوالی ساعت 8:30 صبح از منطقه حفاظت شده 'بوزین و مرخیل' در نقطه صفر مرزی شهرستان پاوه آغاز شد و با توجه به مهار نشدن آن به حوزه شهرستان جوانرود نیز سرایت کرده است.
"شهرستان پاوه بیش از 77 هزار هکتار منابع ملی شامل جنگل و مرتع دارد، منطقه حفاظت شده بوزین و مرخیل حدود 23هزار 724هکتار مساحت دارد و در منطقه صفر مرزی در بخش باینگان واقع شده است."
 
'
اسرافیل صالحی' کارشناس ارشد محیط زیست و از فعالان زیست محیطی انجمن باینگان در این ارتباط گفت: منطقه حفاظت شده 'بوزین و مرخیل' با توجه به مرزی بودن و ساکن نبودن مردم در فصل تابستان و پوشش گیاهی خوب و نبود دام، هر سال مستعد حریق است و تقریباً هر سال آتش سوزی در این منطقه اتفاق می افتد اما حجم آتش سوزی در هر سال متفاوت است. 
او حجم آتش سوزی این روزها در این منطقه را شدید دانست و افزود: این منطقه چون زیستگاه گونه بسیار زیبای 'شوکا' است و تنهای نقطه ای از استان کرمانشاه است که چندین بار پلنگ در آن رویت شده، حفاظت و حراست زیادی را می طلبد
به گفته او باتوجه به سخت گذر بودن منطقه و حجم زیاد آتش، مهار آن بسیار سخت و نیاز به امکانات و تجهیزات دارد و متاسفانه چند سال پیش سه نفر بر اثر آتش سوزی فوت کردند و چند نفر نیز مصدوم شدند
'
فرها فخری ' یکی دیگر از فعالان محیط زیست انجمن ماپریس در جوانرود نیز در این ارتباط گفت: باتوجه به سخت گذر بودن منطقه و پوشش گیاهی زیاد آن تمام تلاش های نیروی های امدادی بی نتیجه می ماند و از این رو نیاز به همکاری مسئولان ملی و استانی برای مهار آتش در منطقه را می طلبید که انتظار می رفت برای اعزام بالگرد اقدامات جدی تری انجام می دادند.
وی گفت: با توجه مرزی بودن منطقه و اینکه یکی از بکرترین مناطق ایران از لحاظ پوشش گیاهی و جانوری است از این رو با اندک نیروی اعزامی نمی توان با همچنین حجم آتشی مقابله کرد و اگر افراد آگاه به منطقه و زبده نباشند، اعزام هر گونه نیروی نوعی بی تدبیری است و احتمال آسیب جانی فراتر از فاجعه اتش سوزی است.
"آمار آتش سوزی جنگل ها در اظهاراتی متناقض رنگ می بازد"
آن چه در این آتش سوزی اهمیت پیدا می کند، سکوت متولیانی است که با وجود خسارات شدید آتش سوزی، این رخداد را اطلاع رسانی نکرده به طوری که در این 2 روز اخیر معلوم نیست تاکنون چه میزان از جنگلها و مراتع اورامانات طعمه حریق شده است؟
 در آتش سوزی اخیر اورامانات در منطقه پاوه و جوانرود بنا به گفته ی کارشناسان منابع طبیعی استان کرمانشاه ، بین 150 تا 170 هکتار از جنگلها و مراتع منطقه دچار خسارت شده است.
این اظهارات قابل تأمل در حالی مطرح شد که نیروهای مردمی و فعالان محیط زیست شهرستان پاوه و جوانرود، وسعت آتش سوزی را بیش از 1500 هکتار تخمین زدند تا میزان خسارات و زنجیره ی حفاظت از جنگل ها و مراتع کشور در اظهاراتی متناقض رنگ ببازد.
 از سوی دیگر و به رغم اینکه جنگلهای بلوط اورامانات در کابوس آتش سوزی های تابستان در سالهای اخیر می سوزند، ولی مانورهای بی حاصل و عدم تمهیدات لازم برای مقابله با بحران آتش سوزی، داغ دیدگی جنگل های منطقه بکر اورامانات را مضاعف می کند.
"نیاز شدید به امکانات و تجهیزات برای مهار آتش"
رئیس اداره محیط زیست شهرستان پاوه نیز با بیان اینکه آتش سوزی از روز شنبه هفتم مرداد از منطقه حفاظت شده بوزین و مرخیل در بخش باینگان شروع شده است گفت: این منطقه دارای پوشش گیاهی غنی و درختان کهنسال و متعدد بلوط و ون است که بیشتر آن در آتش سوخته است.
اخگرزاده با بیان اینکه میزان جنگل ها و مراتع آتش گرفته هنوز برآورد دقیق نشده اما به طور تقریبی گفت که بیش از  150 هکتار از جنگل ها و مراتع این منطقه در آتش سوخته است.
وی به حضور 100نفر از نیروهای مردمی و امدادی برای مهار آتش اشاره کرد و گفت: نیاز شدید به بالگرد، آتش خاموش کن و آتش کوب داریم چرا که تعداد تجهیزات کنونی جوابگوی مهار این حجم از آتش نیست و نخواهد بود.
"آتش سوزی مناطق مرزی پاوه و جوانرود مهار شد"
فردین الفتی فرمانده یگان حفاظت محیط زیست استان کرمانشاه در گفت و گو با خبرنگار ایسنا از اطفای کامل آتش‌سوزی مناطق مرزی پاوه و جوانرود خبر داد.
 الفتی گفت: با اشاره به اطفای کامل آتش در مناطق مرزی پاوه و جوانرود و منطقه حفاظت شده "بوزین و مره‌خیل"، اظهار کرد: این آتش سوزی ساعت حدود دو و 30 دقیقه بامداد امروز(یازدهم مرداد) به طور کامل خاموش شد.
وی ادامه داد: این آتش‌سوزی که بیش از سه روز ادامه داشت، چند مرتبه اطفا شد، اما به دلیل شرایط منطقه دوباره شعله‌ور شد.
فرمانده یگان حفاظت محیط زیست استان کرمانشاه دلیل این آتش‌سوزی را به احتمال 90 درصد عوامل انسانی عنوان کرد و افزود: هنوز وسعت دقیق مناطقی که دچار حریق شدند، برآورد نشده است.
الفتی یادآوری کرد: این آتش‌سوزی ابتدا در مناطق مرزی پاوه رخ داد و سپس به سمت مناطق مرزی جوانرود گسترش پیدا کرد.
وی عمده پوشش گیاهی منطقه‌ای که دچار آتش‌سوزی شده را علفی و جنگلی دانست و خاطرنشان کرد: اکثر جنگل‌های این منطقه جنگل بلوط بودند.
فرمانده یگان حفاظت محیط زیست استان کرمانشاه با تاکید بر اینکه قطعا تلفاتی از گونه‌های جانوری داریم، گفت: عمده این گونه ها خزندگان و یا پرندگانی هستند که روی تخم خوابیدند.
الفتی معتقد است، گونه‌های پستانداران به دلیل توانایی گریزی که دارند در چنین شرایطی کمتر دچار آسیب می‌شوند.
وی از همکاری خوب نیروهای محیط زست، منابع طبیعی و فعالان محیط زیست در اطفای این آتش سوزی هم قدردانی کرد.
به گفته این مسئول، در سال جاری حدود 10 تا 12 مورد آتش‌سوزی در مناطق تحت مدیریت محیط زیست استان رخ داده که آتش‌سوزی اخیر بوزین و مره‌خیل وسعت زیادی داشته است.
نبود و یا عدم تخصیص ملازمات تکنولوژی روز برای اطفاء حریق از سوی نهادهای زیربط است که در سیمای سیاه و سوخته کوهستانی زاگرس بی‌تاثیر نیست. این همه گره کور، جامعه را چنان دلسرد نموده که جز چند گروه زیست محیطی اندک کسی حاضر نبود برای نجات جان زیبایی ها قدمی پیش نهد.
اما راهکار برای شکست این سکوت رعب‌آور در وهله ی اول از سوی مسئولان امر است که می باید منطقه و ادارات محیط زیست را مجهز به تمهیدات پیشرفته ی روز در اطفاء حریق نموده و ره بر وقوع ضایعات گذشته ببندند تا که گلستان زیبای ما آتشی بر جان خلیلان طبیعت نشود، دیگر راه تبلیغات و آموزشهای به جا و مرتبط انجمن‌های محیط زیستی، تریبونهای مسئولین و ائمه منطقه است که میتواند در ترغیب مردم موثر باشد.تاسف‌ بار است که سرمایه عظیم این منطقه دیگر بار خاکستر گردد و کوچ سراسری حیوانات و پرندگان از این منطقه بعد از جنگ تحمیلی واقع‌ شود.
گزارش: امید احمدیان

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد