ساماندهی مشاغل مزاحم، ناکامی بزرگ مدیران شهری پاوه/فاروق یوسفی: شرایط لازم برای انتقال صاحبان اصناف در شهرک کارگاهی، فراهم نیست

سرویس: اجتماعیکد خبر: 295579|15:21 - 1395/10/30
نسخه چاپی
ساماندهی مشاغل مزاحم، ناکامی بزرگ مدیران شهری پاوه/فاروق یوسفی: شرایط لازم برای انتقال صاحبان اصناف در شهرک کارگاهی، فراهم نیست
اصناف آلاینده یا مزاحم در پاوه از معضلاتی به شمار می‌رود که پس از چندین سال از ایجاد شهرک صنعتی در انتقال و ساماندهی آنان، اما هنوز به عنوان یک معضل در پاوه از آنان یاد می شود.

به گزارشهزار ماسوله، اصناف و یا آلاینده های مزاحم در پاوه از معضلاتی به شمار می‌رود که در این شهر در مزاحمت های مکرر، همچنان نارضایتی مردم را به دنبال دارد.

 

در این شهر، این معضل که حتی در مرکز شهر نیز دیده می شود، در نقاط پرتردد پاوه، هنوز فعال هستند و هرکدام به نحوی باعث بروز مشکلات برای مردم ساکن در چنین مناطقی می‌شوند.

 

مکانیکی‌ها ، صافکاری و علی الخصوص جوشکاری ها از نمونه مشاغلی به شمار می‌روند که موجبات نارضایتی برخی از مردم را فراهم آورده‌اند.

 

یکی از محدوده‌هایی که استقرار غیراصولی اصناف باعث آزار مردم شده است خیابان امام محمد غزالی، خیابان امام شافعی و همچنین خیابان 26 مرداد با وجود این آلاینده ها به‌عنوان یکی از اصلی‌ترین و پرترددترین معابر این منطقه می باشند.

به هر حال این اصناف و مشاغل، که به عنوان مزاحم یا آلاینده از آنها یاد می‌شود، جزء مشاغل ضروری جامعه هستند اما باید در عین حال سبب مزاحمت برای خود مردم نشوند و باید گفت که مکان استقرار این مشاغل باید در نظر گرفته شود.

 

آن چه که حائز بیان است، در شهر پاوه اگر این مکان برای ساماندهی و خروج این مشاغل به بیرون شهر، و در شهرک کارگاهی تعیین نمی شد، اکنون مدیران از مشکل تحقق و عملیاتی شدن این طرح با تعیین جا و مکان برای آن سخن می راندند.

 

ولی با وجود آنکه یک شهرک کارگاهی با بیش از یک دهه در این شهر احداث شده است، اما خروج  برخی از این مشاغل و آلاینده ها به این شهرک کارگاهی با مشکل روبرو بوده و در سطح شهر شاهد فعالیت آنها هستیم.

 

حدود بیش از 15 از احداث ناحیه کارگاهی در زمین شهری پاوه برای خارج نمودن شغل­های مزاحم یا آلاینده از این شهر می گذرد و شهرداری هم که متولی این امر بود، اما تاکنون با گذشت این سالها هنوز شاهد فعال بودن برخی از این اصناف و آلاینده ها در سطح شهر هستیم که باعث مزاحمت هایی برای مردم شده است.

 

در این بارهعضور شورای اسلامی شهر پاوهبه خبرنگار ما گفت: انرژی هسته ای ایران علی رغم تحریم های جهانی به نتیجه رسید اما با کمال تاسف ناحیه کارگاهی پاوه همچنان به عنوان لکه ای ننگ سؤمدیریت مدیران بومی با آینده ای مبهم همراه است، از افکار عمومی دراین جایگاه اجازه می خواهم عنوان نمایم که کاربست افعال منفی از هرنوع ونظر می تواند مصداقعینی کارگزارانی قلمداد گردد که موجبات سلب اعتماد موکلین خویش را فراهم آورده اند.

 

فاروق یوسفی افزود:وقتی آدمی به پرونده ای برمی خورد که در آن خیانت درامانت، فروش مال مع الغیر، جابجایی وتعدیل متراژهای اولیه، تصاحب کاربری های عمومی از قبیل جاده، مسجد، فضای سبز وفوریت های پزشکی را می بیند باید به خیلی از خصلت های انسانی شک نمود که چرا باید چنین رویه و رفتاری دریک منطقه محدود جغرافیایی روی دهد، زمانیکه شناخت افراد نسبت به هم درحد اعلای قرار دارد چرا نباید پیش بینی عواقب کار مورد توجه کارگزاران نگردد.

 

وی گفت: در ناحیه کارگاهی پاوه شاهد اجرای طرح وپروژه ای هستیم که همگی به نوعی در دایره ی اتهام قرار دارند، مدیرانی که خویش را سلب اختیار نموده وبه واسطه ی همین رویه معنی ومفهوم نظارت را از خود سلب نموده اند بطوریکه این تفویض اختیار در ادامه چنان گردید که خارج ازچارچوب تصمیماتی اتخاذ گردد که تداعی ضرب المثل دیوانه ای سنگی را .... دارد، درهیچ جای ایران زمین شهرداری نمی توانند به تمام وکمال تفویض اختیار نماید ویا اینکه تغییر کاربری فضای سبز را بدون شرایط وضوابط خاص اعمال نماید اما دراینجا نه تنها صورت گرفته است بلکه هزینه های مربوطه نیز علی رغم بروز تخلف های به بیت المال برگشت داده نشده است.

 

وی ادامه داد: هدف از طراحی ناحیه کارگاهی آن است که فضایی خارج از شهر ایجاد شود اینک مشاهده می گردد با تعلل های وارده تقریباً در وسط ناحیه مسکونی واقع شده است به عبارتی اگر قانونی رفتار گردد این مکان قبل از افتتاح و بهره برداری باید مجدداً این تغییرجایگاه در دستور کار قرار گیرد.

 

وی خاطر نشان ساخت: به هرحال درپاسخ به سوال شما چگونه می توان صاحبان مشاغل آلاینده را وادار به کوچ اجباری نمود درصورتیکه شرایط لازم برای امرار معاش آنان کماکان فراهم نیست، بدیهی ترین نیازوضرورت اولیه بمنظور ارتقاء شاخص بهداشتی وانجام فرائض دینی صاحبان مشاغل وجود سرویس های بهداشتی است که تاکنون این نیاز اولیه جامه عمل نپوشیده وعزیزانیکه بنابه دلایلی نقل مکان نموده اند اینک با رنج ومحنت فراوان ایام را به سر می برند.

 

یوسفی تصریح کرد: وقتی مراجعین مختلفی مراجعه می نمایند وهریک از دردی می نالند، یکی برگه ی مالکیتی دردست دارد لکن زمینی برای عرصه وجود ندارد... تنهاوتنها باید به ترازوی عدالتخانه ای پناه برد که حق وناحق را ازهم تمییز نمایدوهمین نیز سبب گردید تا شورا وشهرداری وامور صنفی وصاحبان حرفه برای یافتن راهکاری مناسب بصورت جمعی از آن مدد گیرند، به هرحال درادامه پرونده ای ضخیم تشکیل گردید که صدالبته با گذر زمان طولانی نیز همراه گردید اما خوشبختانه درنهایت منتج به صدور رأی گردید اما گویا این رأی نیز برابر ضوابط باید در دادگاه تجدید نظرمسیری را دنبال نماید، مسیری که متناسب به سوالات وابهاامات پرونده پاسخی درخور شایسته داده نشود نمی توان در فضایی اعمال مدیریت نمود که ابهامات فراوان دارد.

 

عضو شورای اسلامی شهر پاوه گفت: البته شورای اسلامی شهر درچندین جلسه با غرفه داران نشست های برگزار نموده و به نمایندگی از موکلین خویش  دغدغه ی عزیزان را به جهت تعدیل مشکلات از طریق مقامات مسئول شهرستان واستان پیگیری ودنبال نموده است که همچنانکه یادآوری گردید فعلاً حُسن ختام رفع همه ی ابهامات منوط به رای نهایی دادگاه است ، اما آخرین پیگیری ها که خوشبختانه نیز منتج به نتیجه رسید، آن هم مربوط به تعبیه سیستم انتقال فاضلاب شهری بود که اینک با عنایت مهندس تخت شاهی مدیرعامل محترم آب وفاضلاب شهری استان طراحی آن به نتیجه رسیده و در ادامه وعده فرمودند بصورت فعالیت اولویت دار در دستور کار تعریف وان شاءالله به نتیجه نهایی می رسانند.  

 

وی در پایان گفت: حل وفصل این دو می تواند تا حدودی مسیری را برای رسیدن به هدف هموار نماید، اما این نیز تمام کار نیست زمانیکه می بینیم تعدادی از کارکنان ادارات دولتی وفرهنگیان علی رغم موضعیت غرفه ای دراختیار دارند؟! لکن بعضی از صاحبان مشاغل آلاینده که اولویت واگذاری متوجه آنهاست در بلاتکلیفی به سر می برند....

 

برای کسب اطلاعات بیشتر در این باره، نیز آقایعلی محمد میری ، شهردار پاوه، پاسخگو نبود.

گفتنی است که زمین های شهرک کارگاهی پاوه برای خروج اصناف الاینده در شهر در ابتدا ۱۸۸ قطعه بوده که برای ۱۸۸ نفر تقسیم و قطعه بندی شده بود؛ هرچند که این نقشه نیز مورد تایید رسمی قرار نگرفته بود اما با این وجود این زمینها برای این تعداد صنعت کار در نظر گرفته شده است اما به یکباره به ۲۵۴ قطعه افزایش می یابد و قطعات نقشه اولیه کوچک و کوچکتر می شود و حتی فضای سبز در نظر گرفته شده برای این شهرک نیز فروخته می شود و واگذار می شود.

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد