بانه وره، شهری بدون سیگار

سرویس: اجتماعیکد خبر: 294962|11:10 - 1395/06/25
نسخه چاپی
بانه وره، شهری بدون سیگار
نه تنها مردم این شهر استعمال دخانیات و سیگار کشیدن را ندارند، بلکه فروشگاههای ما نیز به سیگار فروشی اقدام نمی کنند به طوری که حتی یک نخ سیگار را نمی توان در این شهر تهیه کرد...

به گزارشهزار ماسوله، هرگاه سخن از استعمال دخانیات در هر جامعه ای شود، اکثر قریب به اتفاق مردم آرزوی شهری عاری از استعمال دخانیات و کشیدن سیگار و قلیان را دارند، اما هرساله شاهد ازدیاد افراد به جهت استفاده از دخانیات هستیم که زندگی خود و خانواده آنان را تحت تاثیر قرار داده است.

 

حتی اگر وجود انجمن های پیشگیری از اعتیاد در جامعه زیاد بوده، دسترسی به اهداف این انجمن ها از یک طرف می تواند در کاهش استفاده از دخانیات تاثیر گذار باشد اما به طور قطع نمی توان گفت که به طور کامل شهری را عاری از استعمال سیگار و قلیان نماید.

 

شهری بی سیگار وبدون استعمال دخانیات ، شاید در ابتدا ، شعاری نمادین بوده و سوالاتی همچون راه نزدیک شدن به آن چگونه خواهد بود،در ذهن متصور شود؛ اما به واقع شهر بانه وره عاری از هر گونه فروش و استعمال دخانیات آن توسط مردم می باشد.

 

بانه‌وره، یکی از پنج شهر شهرستان پاوه در استان کرمانشاه با جمعیت 3400 نفر می باشد که اهالی این شهر، مردمانی کرد از ایل جاف از طایفهٔ امامی هستند که در اوایل انقلاب ۱۳۵۷ ایران، در این منطقه گرد هم‌آمدند و رفته‌رفته این شهر را به‌وجود آوردند.

 

این شهر در ۱۱۰ کیلومتری مرکز استان و در ۱۷ کیلومتری جنوب شرقی شهرستان پاوه با مساحتی ۱۰۰ هکتاری قرار دارد.

 

بنا بر پیشنهاد تهیه گزارشی از شهر بانه وره مبنی بر شهری بدون سیگار توسط کاربران سایت، برآن شدیم که با حضور در این شهر در این خصوص از وضعیت آن آگاه شویم.

 

شاید تا چند سال اخیر سیگار کشیدن در مکانهای عمومی هیچ گونه منعی نداشت، اما در کمترین زمان فرهنگ سازی این موضوع مبنی بر اینکه سیگار کشیدن در مکان عمومی به دور از اخلاق حسنه می باشد، این عمل ترک و در بین مردم نهادینه گردید و می توان گفت که وظایف تک تک اعضای جامعه نسبت به رعایت حقوق شهروندی ، در این مورد در کنار صدها مورد دیگر نشان داده شده است.

 

شهر بانه وره شهری است که مردم آن حق شهروندی افراد را محترم شمرده و برای جلوگیری از استنشاق دود، حقوق مردم را در عدم استعمال دخانیات به سبب تدین و دین داری شهروندان خود ، رعایت کرده‌اند و مصرف دخانیات را نه تنها در مکان های عمومی بلکه در مکانهای شخصی نیز منع کرده اند.

 

با ورود به این شهر که کسی سیگار به دست ندارد، هیچ فروشگاهی نیز سیگار نمی فروشد و اصلا دخانیات تعطیل است، به نوعی، شهری بدون دخانیات و شهری رویایی و آرمانی را به وجود آورده است.

 

همت و اراده محکم جوانان را در این شهر که خود را به دور از هرگونه استعمال دخانیات سوق داده اند، می بینیم، پیامی است که عوارض ناشی از تاثیر مخرب آن بر بدن را یادآوری می نماید.

 

در این خصوص یکی از اعضای شورای اسلامی شهر بانه وره به خبرنگار ما گفت: شهر بانه وره که در 17 کیلومتری پاوه واقع است، حدود 3400 نفر جمعیت دارد.

 

عادل کریمی افزود: خوشبختانه اقشار مختلف مردم در این شهر، چه پیر و چه جوان ، بدور از هرگونه استعمال دخانیات زندگی می کنند.

 

وی گفت: نه تنها مردم این شهر استعمال دخانیات و سیگار کشیدن را ندارند، بلکه فروشگاههای ما نیز به سیگار فروشی اقدام نمی کنند به طوری که حتی یک نخ سیگار را نمی توان در این شهر تهیه کرد.

 

یکی از شهروندان این شهر نیز که به شغل خیاطی مشغول است به خبرنگار ما گفت: با لطف خداوند در این شهر با این جمعیت ما کسی را به استعمال دخانیات پیدا نخواهیم کرد.

 

وی افزود: شاید در افراد مسن و قدیمی که تعداد آنها به سه و یا چهار نفر می رسند، کشیدن سیگار آن هم به صورت سرگرمی و هر چند وقت یکبار دیده شود، اما این شهر با وجود جوانان سالم، عاری از هرگونه استعمال دخانیات می باشد.

 

با نگاهی به چندین فروشگاه و سوپرمارکت ها در سطح شهر مشاهده کردیم، که حتی یک سیگار نیز به فروش نمی رسد.

 

تنفر از استعمال دخانیات، براساس اراده مردم این شهر در شناخت مضرات سیگار و قلیان ، به وجود آمده است و این درحالی است که اگر در برخی از شهرها، قانون اجباری عدم استعمال دخانی را وضع کنند، در این شهر هیچ گونه اجباری مبنی بر عدم استفاده از مواد دود زا را ندارند.

 

 

 

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد