شهد شیرین اقتصاد مقاومتی با پرورش زنبور عسل

سرویس: صرفا جهت اطلاعکد خبر: 294724|01:34 - 1395/05/21
نسخه چاپی
شهد شیرین اقتصاد مقاومتی با پرورش زنبور عسل
پرورش زنبورعسل با توجه به هزینه کم برای آغاز کار و سود زیاد برای تولید کننده می‌تواند در شهرستان به عنوان شغلی مناسب محسوب شود.

به گزارشهزار ماسوله، توجه به تولیدات داخلی برای تقویت اقتصاد کشور یکی از مضامینی است که مقام معظم رهبری طی سالهای متمادی بر آن تاکید داشته و مسئولان را بر توجه ویژه به امر اقتصاد داخلی و به تعبیر خاص تر اقتصاد مقاومتی فراخوانده اند.

 

اقتصاد مقاومتی واژه‌ای است که با بالا گرفتن فشارها و تحریم‌های ظالمانه به کشور توسط مقام معظم رهبری در سال 89  وارد ادبیات کشور شد و امروز با توجه به تأکیدات ایشان تنها راه رفع مشکلات اقتصادی کشور، تحقق بخشیدن به اقتصاد مقاومتی است.

 

طرح‌های اقتصاد مقاومتی که به منظور اشتغال‌زایی و کاهش بیکاری جوانان و با حمایت بسیج سازندگی اجرا می‌شود از ظرفیت‌های بسیار خوبی برخوردار است و امسال با توجه به نامگذاری سال با عنوان «اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل» اجرای این طرح‌ها می‌تواند گامی عملی در جهت تحقق اقتصاد مقاومتی باشد.

 

تولید صنایع دستی از جمله گیوه بافی و قالی بافی و همچنین پرورش زنبور عسل به عنوان نمونه می توانند در اقتصاد مقاومتی نقش بسزایی را ایفا کنند که در این رابطه گزارشی از وضعیت چنین طرح های اقتصاد مقاومتی در شهرستان پاوه ارائه می گردد.

 

پرورش زنبورعسل با توجه به هزینه کم برای آغاز کار و سود زیاد برای تولید کننده می‌تواند در شهرستان به عنوان شغلی مناسب محسوب شود.

پرورش زنبور عسل از حرفه هایی است که مردم این شهرستان، آن را به عنوان شغلی پر درآمد محسوب می کنند.

 

امید محمودی یکی از افراد موفق در ایجاد طرح پرورش زنبور عسل در پاوه است که با علاقه خاص خود به زنبور داری به مدت بیش از 7 سال به این شغل روی آورده است.

 

وی به خبرنگار ما گفت: من مهندس کامپیوتر هستم ولی به سبب علاقه وافری که به کارهای کشاورزی دارم، در کنار آنکه پدرم نیز به پرورش زنبور عسل در طول سالیان متمادی مشغول بوده است ، به این امر روی آوردم و اکنون هم با عشق و علاقه وافر به پرورش زنبور عسل مشغول هستم.

 

پدر ایشان نیز در این باره به خبرنگار ما می گفت: بیش از 16 سال است که به زنبور داری مشغول هستم .

 

اقای محمد محمودی می گفت: من کار خودم را از سال 1382 با تعداد دو زنبور آغاز کرده ام و به صورت آماتوری و عملی آن را تا به اکنون توسعه و گسترش داده ام.

 

وی افزود: خوشبختانه اکنون عسل طبیعی و 100 درصد خالص را به بازار عرضه خواهیم کرد.

 

وی گفت: به سبب علاقه خاصی که به زنبور داری دارم تا به اکنون این حرفه را با وجود حضور سه ساعته روزانه در گرمای تابستان آن را به صورت علمی و با استفاده از تجربیات دکتر نعمت الله شهرستانی در کتاب وی و پروفسور اسماعیلی به عنوان پدر زنبور داری ایران ادامه داده ام.

 

وی با بیان اینکه من به عنوان یک فرهنگی به عنوان شغل اصلی در آموزش و پرورش مشغول هستم ادامه داد: با وجود گواهینامه های حرفه ای در پرورش زنبور عسل ، اکنون هم در کلاس های جهاد کشاورزی تدریس خواهم کرد.

 

محمودی تصریح کرد: توسعه زنبور داری را با فرزندم با دریافت تسهیلات بسیج سازندگی آغاز کردیم و خوشبختانه اکنون فرزندم به این شغل مشغول است.

 

وی با اظهار گلایه از بازار فروش عسل در شهرستان گفت: متاسفانه برخی از تولید کنندگان عسل در پاوه با دست فروش و بیان عسل نا مرغوب خود به عنوان عسل طبیعی و ناهماهنگی در قیمت ها ، و نهایتا فرهنگ درست مصرف عسل در این شهرستان را نیز رعایت نمی کنند.

 

محمودی با اشاره به تجربیات پدر زنبور داری ایران جناب پروفسور اسماعیلی گفت: عسل طبیعی عملا ماده ای جامد است و براساس اتفاقی نادر به مایع تبدیل می شود و هر زمان دمای محیط سرد باشد به جامد سفید تبدیل می شود و با افزایش دمای هوا مثلا اگر در کنار بخار آب قرار داده شود به همان عسل طبیعی خود باز می گردد.

 

وی می گفت: دو نوع عسل طبیعی و غیر طبیعی داریم که غیر طبیعی آن به هیچ وجه ممکن قابل برگشت نیست و طبیعی آن نیز در صورتی که در برخورد با هوای سرد سفید مانند شده باشد، با قرار دادن آن بر روی بخار اب به طبیعی و اصل بودن آن باز می گردد.

 

این فرد موفق و استاد در پرورش زنبور عسل با بیان اینکه عسل طبیعی دارای بوی تندی از شیره گل ها خواهد بود خاطر نشان ساخت: یکی از راههای طبیعی و غیر طبیعی بودن عسل را می توان با استفاده از یک لیوان آب آزمایش کرد به طوری که اگر بک قاشق عسل طبیعی را در این لیوان قرار دهیم در ته لیوان می ماند و در صورتی که ما خودمان آن را در آب حل نمائیم در آن زمان قابل حل است و غیر طبیعی نیز زمانی که یک قاشق از آن را در آب قرار دهیم بدون آنکه خود آن را حل نمائیم نه تنها در ته لیوان نمی ماند بلکه با توجه بیشتر شاهد حل شدن آن در آب خواهیم بود.

 

وی در بخش دیگری از سخنان خود می گفت: در طول سال برای پرورش 100 کندو ما نیاز به سرمایه 20 میلیون تومان سرمایه برای خرید موم ، دارو و یا نگهبانی در محل داریم و یا اینکه در اواخر اسفند ماه جهت تقویت و یا جلوگیری از مردن آنها اقدام به خرید عسل غیر طبیعی خواهیم کرد.

 

وی گفت: پس از آنکه در اوایل بهار این زنبورها تقویت شدند تا فصل برداشت هیچ گونه عسل غیر طبیعی را به آنها نخواهم داد بلکه تنها بتوانم عسل طبیعی را در شهریور ماه برداشت نمایم.

 

وی با اشاره به مشکلات خاص در پرورش زنبور عسل در این شهرستان اظهار داشت: من در طول سال چندین بار به کندوهای زنبور عسل رسیدگی خواهم کرد که دچار بیماری نشده باشند ولی به علت آگاهی کم برخی از زنبور داران که زنبورهای بیمار خود را در محل زنبورهای ما قرار می دهند، باعث بیمار کردن زنبور ما نیز می شوند.

 

وی به چگونگی عرضه عسل در پاوه اشاره کرد و گفت: متاسفانه برخی از تولید کنندگان عسل نامرغوب خود را به قیمتی بیشتر و در حد عسل طبیعی به بازار عرصه می کنند که هم باعث شکست بازار می شوند و هم عسل طبیعی ما را هم که با قیمتی زیر قیمت بازار به فروش می رسانیم زیر سوال می برد.

 

وی می گفت: من از تمامی زنبوردارانی که اصول زنبورداری را در پرورش و رسیدگی به موقع در زمان بیمار و تقویت کردن آن در جهت جلوگیری از بیمار شدن زنبورهای دیگران رعایت می کنند کمالب تقدیر و تشکر را دارم.

 

وی در پایان ضمن تقدیر و تشکر از سایت خبری تحلیلی هزارماسوله در فراهم نمودن این مصاحبه و با اشاره به ضرورت حمایت از زنبورداران و کسانی که در این بخش فعالیت دارند،  خاطرنشان کرد: بسیاری از زنبورداران به دلیل آگاهی کم در پرورش آن و عدم حمایت مسئولان، زنبورهای خود را از دست داده اند و باید مسئولان با حمایت ها و کمک‌هایی که انجام می دهند مانع از بین رفتن نسل زنبورها و شغل پرورش زنبور شوند.

 

امید محمدی نیز در پایان به خبرنگار ما با بیان اینکه باید برندی در فروش این محصول ایجاد شود گفت: اصول درست در فروش این محصول با نام عسل طبیعی پاوه، نیز با جمع اوری آن و ایجاد بسته بندی های مناسب و با تعیین قیمت هایی مناسب، آن را به بازار عرضه تا مردم دیگر استان های مختلف در خرید این عسل طبیعی پیشگام شوند که آن هم نیازمند حمایت مسئولین می باشد.

 

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد