رسمی شدن مرز شوشمی از مطالبات اصلی مردم شهرستان پاوه است

سرویس: صرفا جهت اطلاعکد خبر: 294621|19:31 - 1395/04/26
نسخه چاپی
رسمی شدن مرز شوشمی  از مطالبات اصلی مردم شهرستان پاوه است
درخواست دیرینه مردم شهرستان پاوه و اورامانات رسمی شدن مرز شوشمی و امکان تردد مسافر از این مرز است.

به گزارشهزار ماسوله، پاوه یکی از شهرهای شمالی استان کرمانشاه در مجاورت مرز عراق قرار دارد و به دلیل ساختار پلکانی خود ملقب به شهر هزار ماسوله است، گویش مردم این منطقه هورامی که بازمانده از کهن ترین گوشهای زبان کردی است می باشد.

 


شهر زیبا و تاریخی پاوه با قدمت تاریخی بیش از سه هزار سال، به فاصله 115 کیلومتری از کرمانشاه مرکز استان و 45 کیلومتری تا نقطه صفر مرزی قرار داشته و حدود 60 هزار نفر نیز جمعیت را در خود جای داده است.

 


شهرستان پاوه و منطقه اورامانات به دلیل داشتن جاذبه های فراوان طبیعی و تاریخی، قابلیت جذب گردشگران داخلی و خارجی بسیاری را داشته و از پتانسیل های خوبی در این زمینه برخوردار می باشد.

 

در فاصله 40 کیلومتری شهر پاوه مرز شوشمی واقع است که خواسته دیرینه و چندین ساله مردم این شهرستان رسمی شدن آن در جهت رشد اقتصادی منطقه است.

 

مردم شهرستان پاوه که در طول دوران هشت سال دفاع مقدس با بیش از 600 شهید والا مقام پاسداری و حفاظت خود را از نظام و انقلاب اعلام کرده و تاکنون نیز بر حفظ آرمان های انقلاب اسلامی همت گماشته اند، بیش از سه دهه خواستار رسمی شدن مرز شوشمی و تردد مسافر از این مرز هستند.

 

در طول این سالها در این مرز ، مردم زیادی به امرار معاش و کسب روزی حلال به صورت های مختلف در تجارت چمدانی، صادرات و واردات کالا و کولبری پرداخته اند.

 

خبر بازگشایی تردد مسافر از مرز شوشمی در اردیبهشت ماه سال گذشته توسط نماینده وقت مردم پاوه و اورامانات ، سرور و شادمانی را در دل مردم این شهرستان و اطراف به وجود آورد و به دنبال مجوز بازگشایی مرز شوشمی و دادن لقب "کاک روحانی" به رئیس جمهور از جانب دکتر منوچهری ؛ امید به رونق اقتصادی و ایجاد اشتغال را برای جوانان این شهرستان به همراه داشت ،که تنها حرفی بیش نبود.

 

اکنون که رئیس حمهور به استان کرمانشاه سفر می کند مردم این شهرستان مهمترین خواسته و مطالبه خود را که بازگشایی و رسمی کردن مرز شوشمی است اعلام می دارند.

 

در این بارهفرماندار شهرستان پاوه گفت:مهمترین مطالبه مردم این شهرستان از رئیس جمهوری، رسمی شدن مرز شوشمی است که بیش از 36 سال مردم منطقه در انتظار آن هستند.

 

پرویز ایده پور افزود:گمرگ شوشمی بیش از 69 سال سابقه دارد و این نشان دهنده وجود مبادلات مرزی از دیرباز از طریق این مرز بوده است.

 

استاندار کرمانشاهنیز که در بازدید خود از مرز شوشمی و سد داریان پاوه در آذر ماه سال گذشته داشت در گفتگویی با خبرنگار ما در پاسخ به این سوال که مشکل اصلی شهرستان پاوه بیکاری جوانان است و با توجه به اینکه تردد مسافر از مرز شوشمی به عراق که می تواند در اشتغال جوانان مفید و موثر واقع شود جزء مطالبات اصلی مردم است؛ بازدید امروز شما از مرز شوشمی به چه نتیجه ای خواهد رسید گفت: ما برای تردد مردم در مرز مشکلی نداریم و همه شرایط برای این تردد از نظر ما اماده است.

 

وی افزود: امروز دولت عراق و استانداری حلبجه است که آمادگی لازم را ندارد و در این زمینه نیز درحال رایزنی جهت کسب توافق و تردد مسافر از این مرز با استانداری حلبجه هستیم .

 

وی گفت: بازارچه شوشمی نیز نیاز به سرمایه گذاری اساسی جهت آماده سازی فضاهای تجاری و خدماتی را دارد.

 

رازانی تصریح کرد: در سال جاری برای سرمایه گذاری در این بازارچه اعتباراتی را مصوب کرده و ان شالله در سالهای آتی نیز در این راستا ، تجارتی گسترده تر را، مد نظر قرار خواهیم داد. 

 

گفتنی است پیگیری برای توسعه بازارچه مرزی، تکمیل بیمارستان 64 تختخوابی، تسریع در اتمام طرح انتقال آب چشمه هانی کوان به پاوه، ارتقا و توسعه راههای ارتباطی شهرستان و راه روانسر به پاوه و پاوه به مرز شوشمی، اختصاص آب از محل سد داریان برای طرحهای کشاورزی و شیلات از دیگر مطالباتی است که مردم شهرستان خواستار آن هستند.

 

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد