از مشکلات زنبورداری به عنوان شغل اول تا ایجاد موانع توسط برخی از افراد از این حرفه به عنوان شغل دوم

سرویس: صرفا جهت اطلاعکد خبر: 294618|01:29 - 1395/04/26
نسخه چاپی
از مشکلات زنبورداری به عنوان شغل اول تا ایجاد موانع توسط برخی از افراد از این حرفه به عنوان شغل دوم
کاوه رجمان نژاد گفت: متاسفانه اکنون افراد زیادی هستند که زنبورداری را به عنوان شغل دوم و سوم تعیین کرده اند و ما که این حرفه را به عنوان شغل اصلی انتخاب کرده ایم همواره از جانب این افراد با مشکلات و موانعی مواجه می شویم.

به گزارشهزار ماسوله، كيفيت عسل طبيعي شهرستان پاوه و اورامانات در کشور زبان زد است و اين مساله هم ناشي از اقليم خاص و شرايط طبيعي ويژه منطقه است.

 

وجود کوهستان های مرتفع و پوشیده از برف ، سبب به وجود آمدن طبیعتی زیبا و پر از گل های زیاد و نادر شده است ، و بر همین اساس نیز ، تولید عسل در این منطقه، آن را با دیگر مناطق متمایز کرده است.

 

با آغاز فصل بهار در دامنه کوهها گل های زیادی روییده خواهد شد که زنبورداران عموما زنبورهای خود را در این فصل از سال در این مناطق قرار می دهند و با گذشت فصل بهار که طبیعت این منطقه همچنان در ارتفاعات کوههای شاهو باقی مانده است در برخی موارد زنبورها را به ارتفاعات که گل و گیاه زیادی وجود دارد، انتقال می دهند.

 

با وجود زحمات بسیار برای زنبورداران ، ولی می توان گفت که با توجه به طبیعی بودن عسل آن، پیشه ای بسیار سود آور برای زنبورداران خواهد بود.

 

در این زمینه گفتگویی با زنبور دار موفق در شهرستان پاوه ارائه می گردد:

 

کاوه رحمان نژاد یکی از زنبور داران موفق در این شهرستان، در گفتگویی با خبرنگار ما اظهار کرد: شغل اصلی من زنبورداری است و با توجه به آنکه من بیکار بودم به سبب علاقه خاصی که به زنبورداری داشتم به این امر اقدام و آن را به عنوان شغل اصلی خودم برگزیدم.

 

وی افزود: در این زمینه کلاسهای آموزشی سازمان جهاد کشاورزی را در جهت یاد گرفتن مراحل زنبورداری طی نموده ام اما متاسفانه هیچ گونه حمایتی را برای زنبورداران ندارند.

 

وی گفت: با مطالعات زیاد در زنبورداری و کسب تجربه سالهای متمادی در این حرفه ، اکنون ما سالانه عسل طبیعی را تولید و به شهرستان های اطراف صادر می کنیم.

 

وي درباره نحوه توليد این عسل خاطرنشان کرد: گاها در فصول مختلف سال ناگزير از حضور و انتقال کندوهای زنبور عسل به نقاط مختلف شهرستان هستيم.

 

وی با اظهار نگرانی نسبت به کسانی که از این شغل به عنوان شغل دوم و سوم از آن یاد می کنند گفت: متاسفانه اکنون افراد زیادی هستند که زنبورداری را به عنوان شغل دوم و سوم تعیین کرده اند و ما که این حرفه را به عنوان شغل اصلی انتخاب کرده ایم همواره از جانب این افراد با مشکلات و موانعی مواجه می شویم.

 

وی افزود: با گرم شدن هوا از خرداد ماه هر سال، باید کندوی زنبورها را به مناطق دیگر و در ارتفاعات شهرستان انتقال داد که متاسفانه با نقل مکان آنها ما همواره از جانب افرادی که از آن به عنوان شغل دوم یاد می کنند، با مشکل تعیین مکان مواجه شده ایم.

 

وی ادامه داد: به این صورت که ادعای آنها بر این است که نباید زنبورها را به آن مکان انتقال داد چرا که آنها نیز کندوی زنبورعسل را در نزدیکی همان مکان مستقر کرده اند.

 

وی تصریح کرد: با نقل به مکانهای دیگر با توجه به ازدیاد زنبورداران در شهرستان نیز با همین مشکل مواجه می شویم چه بسا گاها ما را تهدید جانی و یا تهدید به نابود کردن تمامی کندوهای زنبور عسل می کنند.

 

وی تصریح کرد: ارائه تسهیلات بسیج سازندگی نیز در این زمینه کمک شایانی را برای ما برای تداوم این شغل به وجود آورده است.

 

وی در پایان با بیان اینکه حدود 10 سال است که به این شغل و حرفه روی آورده ام گفت: از کسانی که به زنبورداری مشغول هستند از آن به عنوان شفل دوم یاد نکنند و این هم می طلبد که نظارتی بر این زنبورداران شهرستان توسط نهاد مربوطه به عمل آید.

 

یکی دیگر از زنبورداران در گفتگو با خبرنگار ما اظهار کرد: با آغاز فصل بهار ، زنبورها تکثیر می یابند و با شروع گرما اقدام به جدا شدن از کندوی اصلی خود می کنند که در زبان محلی به آن " پوره" می گوئیم و پس از آن نیز، این زنبورها به تولید عسل تا پایان فصل تابستان اقدام می کنند.

 

وی افزود: با پایان یافتن فصل گرما که این زنبورها از فعالیت باز مانده و هیچ عسلی را تولید نمی کنند، ما نیز به برداشت عسل طبیعی آن اقدام می کنیم.

 

وی گفت: در واقع فعالیت اصلی زنبورها در مدت سه ماه است که اگر با درگیری و موانع دیگر زنبورداران در منطقه مواجه شویم این فرصت زمانی را از دست خواهیم داد.

 

وی ادامه داد: بازار فروش ما در صورت برداشت این محصول عموما در شهرستان های اطراف و مرکز استان خواهد بود.

 

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد