مطالبه مردم پاوه با سفر رئیس جمهور؛

پروژه کلنگ زنی های بی سرانجام انتقال آب هانی کوان به پاوه/وعده نماینده وقت مردم پاوه که به سرانجام نرسید

سرویس: صرفا جهت اطلاعکد خبر: 294555|11:10 - 1395/04/13
نسخه چاپی
پروژه کلنگ زنی های بی سرانجام انتقال آب هانی کوان به پاوه/وعده نماینده وقت مردم پاوه که به سرانجام نرسید
پروژه انتقال آب هانی کوان به پاوه از سال 88 آغاز شده اما هنوز با وجود وعده و وعید های مسئولین به مرحله بهره برداری نرسیده است.

به گزارشهزار ماسوله، پروژه آبرساني چشمه هاني كوان از تاريخ 13/8/1388 تا به اكنون توسط مسئولين اعلام مي شود كه "اين پروژه در حال انجام است" يا "اين پروژه قبل از پايان سال بايد به بهره برداري برسد".

 

روستای دشه با جمعیتی نزدیک به 2000 نفر  در بخش مرکزی پاوه واقع است . فاصله آن از مرکز شهرستان تا روستا 10 کیلومتر می باشد که بخشي از آن در مسير جاده اصلی پاوه به نوسود می گذرد و مابقی از  این مسیر اصلی جدا شده و بدون گذر از داخل هیچ منطقه مسکونی (از کنار روستای نوریاب) به مرکز روستا می رسد.
 
از جاهاي ديدني اين روستا مي توان به چشمه هاني كوان اشاره كرد كه این چشمه در پایین ترین نقطه روستا واقع و در قعر دره قرار گرفته است که از بین باغات سرسبز می گذرد و  بی شک یکی از کم نظیرترین مکانهای تفریحی منطقه است که قهوه خانه سنتی کنار چشمه ، در بین اين باغات ، آنرا به مکانی کاملاً برای استراحت خانواده ها تبدیل نموده است و در فصل بهار و تابستان که خستگی های روزمره و گرمای هوا تاب را ازمردم ستانده است موجب شده این مکان با نسیم خنک و فضای فوق العاده اش محل استراحت پرطرفداری براي مردم باشد.
 

با توجه به خشكسالي هاي پياپي در شهرستان پاوه در چند سال گذشته و بحران كم آبي در این شهرستان ، مسئولین پروژه انتقال آب هاني كوان در روستاي دشه را با متوسط ميانگين آبدهي آن به ميزان 600 ليتر بر ثانيه را در سال 88 آغاز و کلنگ طرح آبرسانی به شهر پاوه از این چشمه در تاریخ 13 ابان 1388 به زمین زده شد.


این طرح آبرسانی که کارفرمای آن شرکت آب منطقه‌ای کرمانشاه است ، در 10 کیلومتری شمال غرب شهر پاوه آغاز و به مخازن ذخیره آب شرب شهر محدود می‌گردد. هدف از اجرای این طرح تامین آب شرب شهر پاوه و روستاهای محدوده طرح، از چشمه هانی‌کوان با مصرف سرانه 230 لیتر به ازای هر نفر در شبانه روز و جمعیت 30 الي 40 هزار نفري پاوه با احتساب روستاهای نزديك شهر و محدوده طرح می‌باشد که در مجموع نیاز آب تا سال 1415 به میزان 4/3 میلیون متر مکعب در سال تامین شود.


در مراسم کلنگ‌زنی این طرح در سال 1388 مهندس کهريزي مدير عامل وقت امور آب استان کرمانشاه پيرامون طرح گفت: انتقال آب چشمه هاني کوان به شهر پاوه به طول 14کيلومتر خط انتقال از روستاي دشه تا شهر پاوه اجرا مي‌شود که فاز اول آن با 4500 متر آغاز شد.


در طول اين سالها ، مسئولين به انواع مختلف اتمام اين پروژه آبرساني به پاوه را در كمترين زمان ممكن خبر دادند در حالي كه بعد از گذشت اين سالها اين پروژه نيمه تمام و به بهره برداري نرسيده است .

 

در جدیدترین وعده ها ، نماینده مردم پاوه و اورامانات سابق، اقای دکتر منوچهری و فرماندار شهرستان پاوه در سال گذشته وعده بهره برداری از این پروژه انتقال آب به شهر پاوه را برای تاریخ 22 بهمن سال 1394 اعلام نمودند که متاسفانه تاکنون ایه وعده به سرانجام نرسید.

 

همچنین در جلسه کمیته برنامه ریزی که با حضور استاندار در آذر ۹۴ تشکیل شد مقرر شد که این پروژه تا تیرماه ۹۵ به بهره برداری برسد که آن هم تاکنون به سرانجام نرسیده است.

 

فرماندار شهرستان پاوه در خصوص این پروژه در سال گذشته اظهار کرد:80 میلیارد ریال از اعتبار فوق از محل منابع عمومی و90میلیارد ریال از محل تنش آبی بوده و طبق قول مسئولان امور آب استان کرمانشاه این طرح باید در 22 بهمن امسال به بهره برداری برسد.

 

نماینده وقت مردم پاوه و اورامانات در مجلس نیز در این باره اظهار کرد: آبگیری از چشمه هاني كوان پس از چهار مرحله پمپاژ ، به مخزن ۵۰۰۰ متر مکعبی سراب هولی منتقل می‌شود که ان شاالله اين پروژه عظيم در 22 بهمن ماه سال جاري به مرحله بهره برداري خواهد رسيد.

 

امید است که با سفر رئیس جمهور به استان کرمانشاه و مطالبات مردم شهرستان پاوه، علاوه بر مطالبات مهمی همچون مرز شوشمی و اشتغالزایی جوانان، بهره برداری سریع این پروژه در دستور کار قرار بگیرد.

 

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد