وضعیت نامناسب کشتارگاه پاوه/کشتار دام در شرایط سخت+تصاویر

سرویس: صرفا جهت اطلاعکد خبر: 294543|03:27 - 1395/04/10
نسخه چاپی
وضعیت نامناسب کشتارگاه پاوه/کشتار دام در شرایط سخت+تصاویر
یکی از سلاخان در این کشتارگاه گفت: نبود جاده آسفالت از راه اصلی به مسافت حدود 100 متر، نبود محیطی مناسب جهت ذبح دام ها، نبود روشنایی در محوطه کشتارگاه و نبود پوشش مناسب چاههای دفع خون از مشکلاتی است که در این کشتارگاه وجود دارد.

به گزارشهزار ماسوله، کشتارگاه‌ دام به عنوان تامین‌کننده گوشت قرمز مورد نیاز مردم و شهروندان در هر شهرستانی می باشد که لزوم رعایت موارد بهداشتی در تولید و توزیع آن برای مردم ایجاب می کند.

 

احداث کشتارگاه مناسب یکی از ضروری‌ترین اقدامات برای جهت تامین بهداشت و سلامت جامعه و نیز تامین گوشت قرمز مورد نیاز شهروندان خواهد بود که شرایط ذبح دام را در درجه اهمیت بالایی قرار می دهد.

 

به طور کلی می توان کشتارگاهها را به سه نوع سنتی که در وضعیت غیر بهداشتی صورت می گیرد ، نیمه صنعتی که آلودگی ناشی از کشیده شدن دام بر روی زمین بر روی خط کشتار و یا ریل انجام می شود و صنعتی که در نهایت ضایعاتی نظیر اجزای گوشتی و خون دام در محل تبدیل ضایعات به پودر گوشت تبدیل می شوند.

 

 

در این رابطه  و در بازدید میدانی که از کشتارگاه دام شهرستان پاوه واقع در شهرک سریاس به عمل آمد، می توان آن را در رده پایین تر از نوع سنتی قرار داد.

 

که می طلبد مسئولین امر در رفع مشکلات این کشتارگاه اقدام نمایند و در بهسازی و مرتفع نمودن آن از سنتی به حداقل نیمه صنعتی غافل نشوند.

 

با بازدید میدانی که از این کشتار گاه به عمل آمد پیمانکار آن در گفتگویی با خبرنگار ما اظهار داشت: مشکلات این کشتار گاه از بدو ورود به آن آغاز می شود که همه این مشکلات به شهرداری پاوه مربوط می شوند.

 

صالحی با اشاره به ساختمان نامناسب کشتارگاه و با بیان اینکه بخش مهمی از مشکلات به این ساختمان شهرداری برمی‌گردد، افزود: جاسازی‌ نشدن یخچال نگهداری لاشه دام، نبود آب شرب در این مکان، غیر بهداشتی چاه دفع خون دام و نبود امکاناتاولیه در آن از جمله مشکلاتی است که در وضعیت حاد قرار دارند.

 

وی گفت: نبود حتی جرثقیل برقی در سقف کشتارگاه و تجهیزات وابسته به آن  و شکسته شدن شیشه های ساختمان کشتارگاه ، چکه نمودن سقف آن در فصول پاییز و زمستان و نبود هر گونه دستگاههای خنک کننده در این مکان از دیگر مشکلات این کشتارگاه دام می باشد.

 

وی گفت: در حالی که شهرداری بابت اجاره این مکان از ما ماهانه مبالغ زیادی را می گیرد ولی در مقابل خدمات مناسبی را ارائه نمی دهند.

 

وی با بیان اینکه در جوار این کشتارگاه منزل مسکونی نگهبان این محل وجود دارد ادامه داد: این مکان به دلیل فرسوده بودن ساختمان ، گاها دام های سنگینی که ذبح آنها مشکل است به منزل این نگهبان و خانواده انان حمله ور می شوند  و در صورتی که همچنان ذبح آن برای ما مشکل باشد در ابتدا آن را با اسلحه کشته و ذبح خواهیم کرد.

 

وی با بیان اینکه حدود 11 سال است که سلاخ هستم گفت: ما به عنوان پیمانکار در این مکان دولتی مشغول هستیم و شهرداری حاضر به هزینه های جزئی آن نمی باشد و فقط از ما هر ماه پول دریافت می کنند.

 

وی با اشاره به اینکه ما باید لوازم جزئی این کشتارگاه را هم خودمان تهیه کنیم تصریح کرد: دو چاه دفع خون دام در جوار این کشتارگاه قرار دارند که رو باز و فاقد هر گونه پوششی بر روی آنان بوده که علاوه بر آنکه باعث بوی تعفن زیاد در منطقه می شود، گاها دام هایی هم در این چاهها گیر می کنند که بیرون آوردن آنها با مشکلاتی نیز همراه است.

 

صالحی از مشکلات دیگر این کشتارگاه را بیان می کرد و می گفت: شهرداری هر ماه بابت مواد پاک کننده محیط کشتارگاه مبلغ 275 هزار تومان را از ما می گیرد این در حالی است که مایع پاک کننده را ما خودمان هم تهیه می کنیم.

 

وی با بیان اینکه ما به صورت آزاد کار می کنیم و هیچ گونه هزینه های حتی جرئی را به ما نمی دهند گفت: پیمانکار قبلی نیز هزینه هایی را بابت خرید جرثقیل برقی و اره برقی از ما گرفته است که آن جرثقیل هم اصلا در این کشتارگاه موجود نمی باشد.

 

وی ادامه داد: بیمه هم نداریم و باید هر ماه که شهرداری خدماتی را به ما ارائه نمی دهد، پول زیادی را هم به آنها بدهیم.

 

وی با بیان اینکه درآمد ما از ذبح هر دام  به مبلغ 40 هزار تومان خواهد بود خاطر نشان ساخت: ما برای ذبح هر گوسفند مبلغ یک هزار تومان و برای ذبح گاو و گوساله نیز مبلغ 5 هزار تومان را به شهرداری تقدیم می کنیم که علاوه بر این موارد باید ماهانه مبلغ 270 هزار تومان و 500 هزار تومان بابت آب مصرفی در کشتارگاه پرداخت کنیم، این در حالی است که آب شرب را خودمان از شهر پاوه تهیه می کنیم.

 

این سلاخ افزود: شهرداری هر ماه بیش از 2 میلیون تومان را از ما می گیرد اما امکانات خوبی را هم به ما نمی دهد.

 

وی گفت: این جرثقیل های دستی هم که در سقف این کشتارگاه نصب شده اند، از اطمینان لازمی برخوردار نیستند و چندین مورد باعث افتادن آن بر کارگران ما در این مکان شده است.

 

وی در پایان گفت: در نهایت پس از اتمام ذبح دام آن را به انتهای سالن جهت بازدید پزشک که آن هم صبح هر روز در این کشتارگاه حضور می یابد می فرستیم ، گرچه گوشت آماده مصرف هم باید در یخچال نگه داری شود ولی نه تنها این یخچال هم وجود ندارد، گاها در بعضی موارد که پزشک تشخیص داد دام دارای یک نوع بیماری بوده که با گذشت دو هفته در یخچال آن گوشت عاری از هرگونه بیماری می شود، باید آن را در یخپالهای شهر قرار دهیم.

 

یکی دیگر از سلاخان در این کشتارگاه گفت: نبود جاده آسفالت از راه اصلی به مسافت حدود 100 متر، نبود محیطی مناسب جهت ذبح دام ها، نبود روشنایی در محوطه کشتارگاه و نبود پوشش مناسب چاههای دفع خون از مشکلاتی است که در این کشتارگاه وجود دارد.

 

 

وی افزود: هر کدام از این چاهها به عمق 7 متر و قطر 7 متر می باشند که در سال تنها دوبار به تخلیه خون دفع شده از کشتارگاه اقدام می کنند.

 

وی گفت:بوی تعفن ناشی از آن ، این منطقه را فرا می گیرد و هر کسی نمی تواند در اطراف آن دوام بیاورد.

 

هزارماسوله:بر اساس این گزارش، کشتارگاه یکی از اولویت های بهداشتی مردم می باشد که می توان برای سلامت مردم از خیلی از هزینه ها صرف نظر کرد تا حداقل نیمه صنعتی کردن کشتارگاه را در اولویت قرار بدهند.

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد