در پی قطع ارتباط راه روستایی پشت دریاچه سد داریان با پاوه؛

اهالی این روستاها خواهان احداث جاده ای جدید در ترازی بالاتر از سد داریان جهت تردد با پاوه هستند

سرویس: اجتماعیکد خبر: 294042|11:48 - 1394/12/22
نسخه چاپی
اهالی این روستاها خواهان احداث جاده ای جدید در ترازی بالاتر از سد داریان جهت تردد با پاوه هستند
با آبگیری دریاچه سد داریان روستاهای بالاتر از این دریاچه که در حوزه شهرستان سروآباد، به دلیل بعد مسافت کم ، ارتباط نزدیکتری را نسبت به شهرستان های سرواباد و مریوان با شهرستان پاوه داشتند، عملا این راه ارتباطی روستاها با پاوه قطع گردیده است.

به گزارشهزار ماسوله، وجود راههای ارتباطی بین روستاها و شهرها از گذشته‌های دور تا بحال به عنوان یک نقش کلیدی سبب ارتباط بین آنها جهت توسعه و ابادانی مناطق بوده است.

 

یکی از راه‌های توسعه و پیشرفت هر شهرستان هم ، وجود راههای ارتباطی و جاده دسترسی مردم می باشد که فراهم نمودن زمینه آبادانی شهرها و روستاها، باید از اولویت ها باشد.

 

از طرفی هم برنامه ریزی برای توسعه روستایی و شهری بدون احداث این راههای مواصلاتی امکان پذیر نیست و در صورت عدم احداث این زیرساختها ما ؛ عدم توسعه و ارتباط بین روستاها و شهرها و در نهایت مهاجرت از روستاها به شهرها را بدلیل نبود امکانات ،شاهد خواهیم بود.

 

از اینرو "راه" از عوامل مهم و اصلی توسعه و ترقی هر منطقه محسوب می‌شود و نقش آن بر هیچ کسی پوشیده نیست.

 

از دیر باز و قبل از وقوع انقلاب با توجه به نبود امکانات و راههای ارتباطی مناسب بین روستاها و شهرها، مردم روستاهای اطراف شهرستان پاوه و سروآباد و مریوان اقدام به مهاجرت به شهرها نمودند که صدمات جبران ناپذیری را بر توسعه روستایی وارد کرد.

 

روستاهایی چون هجیج، ناو، اسپه ریز، زوم، روار، دله مرز، دیوزناو، جولانده، پالنگان و بسیاری از روستاهای اطراف این شهرستان ها اقدام به مهاجرت نمودند که اکنون و پس از گذشت سالهای متمادی و پس از وقوع انقلاب که راههای ارتباطی بین روستاها احداث گردید و عملا ارتباط اجتماعی و اقتصادی را بین انها بیشتر نمود ، مردم ساکن شهرها به جهت به جای آوردن ضروریات تعامل اجتماعی بین اقوام و فامیل در روستاها ، بیشتر در ارتباط هستند.

 

پس از ان مردم این روستاها به جهت تامین امکانات لازم خود ، بیش از گذشته در ارتباط و تردد با شهر ها بودند به طوری که امروزه در کمترین زمان ممکن نسبت به رفع مایحتاج خود اقدام می کنند.

 

انچه که حائز بیان است، با آبگیری دریاچه سد داریان روستاهای بالاتر از این دریاچه که در حوزه شهرستان سروآباد، به دلیل بعد مسافت کم ، ارتابط نزدیکتری را نسبت به شهرستان های سرواباد و مریوان با شهرستان پاوه داشتند، عملا این راه ارتباطی روستاها با پاوه قطع گردیده و باعث به وجود امدن مشکلات عدیده ای برای این مردم شده است.

 

بدلیل تقسیمات خاص جغرافیایی، روستاهایی چون اسپه ریز، زوم و روار با مسافتی کمتر از 55 کیلومتر با پاوه نسبت به شهرستان حوزه خود با بیش از 110 کیلومتر، عملا مردم این روستاها امورات خود را غیر از اداری در شهرستان پاوه با بعد مسافت کمتری انجام می دهند.

 

راه ارتباطی این روستاها با پاوه که در محدوده دریاچه سد داریان قرار می گرفت ، با آبگیری سد داریان، این راه ارتباطی قطع شده و مسئولین سد نیز از احداث یک راه ارتباطی در ترازی بالاتر از این سد از پاوه به روستای اسپه ریز امتناع می ورزند.

 

با به وجود امدن این روند ، مهاجرت جمع کثیری از جمعیت روستا نشینان این منطقه به شهرها با نبود مراکز علمی نزدیک، کمبود مقاطع تحصیلی ، نبود امکانات بهداشتی و رفاهی همچون جاده ارتباطی به دور از انتظار نخواهد بود.

 

مردم این روستاها با این شرایط خواهان احداث راه ارتباطی با شهرستان پاوه هستند که یکی از ساکنین این روستاها در گفتگویی با خبرنگار ما در این باره اظهار داشت: مردم این روستاها که در شهرستان های حومه به خصوص شهرستان پاوه به جهت نزدیکی راه، سکنا گزیده اند، علاوه بر رابطه خویشاوندی با ساکنین روستاها، امورات بهداشتی و معیشتی ، اعزام بیماران روستاها به پاوه و به جا اوردن مناسبتهای خاصی چون شرکت در مجالس عروسی و ترحیم ، ارتابط تنگاتنگی را به وجود اورده اند.

 

کیانی پور افزود: اکنون با قطع شدن این راه ارتباطی ، عملا راه جایگزین آن با بیش از 180 کیلومتر از پاوه تا روستاهای زوم و اسپه ریز، مشکلات عدیده ای را برای ساکنین به وجود اورده است.

 

وی گفت: لذا ما از مسئولین محترم جمهوری اسلامی ایران تقاضا مندیم که راه ارتابطی نزدیکی را جهت تردد برای این مردم فراهم نمایند.

 

یکی دیگر از مردم این روستا ها گفت: در صورت امکان نسبت به احداث یک جاده از روستای داریان به روستای اسپه ریز را را فراهم کنند، که این مشکل بزرگ مردم حل گردد.

 

در ذیل تقاضای این مردم مبنی بر احداث را ارتباطی روستاها با پاوه، که به امضای بیشتر مسئولین و ساکنین نیز رسیده است آمده است:

 

 

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد