اظهار گلایه برخی از مردم در برگزاری جشن سالیانه پیرشالیار در اورامان

سرویس: فرهنگ و هنرکد خبر: 293904|02:05 - 1394/11/19
نسخه چاپی
اظهار گلایه برخی از مردم در برگزاری جشن سالیانه پیرشالیار در اورامان
به یقین اگر این مراسم درجاهایی دیگر از این کشور گرفته می شد بهترین دستاوردها را می توان بهمراه داشت اما متاسفانه مسئولان این بخش توجه جدی به این موضوع ندارند.

به گزارشهزار ماسوله، آیین باستانی «پیر شالیار» با قدمتی چند هزار ساله، هر سال اواسط بهمن‌ماه در روستای «اورامان‌تخت»، از توابع شهرستان سروآباد، با شکوه خاصی برگزار می‌شود.

 


این مراسم که مردم منطقه آن را «عروسی پیرشالیار» می‌گویند، هر سال در فصل زمستان و در نیمه‌های بهمن‌ماه و ادامه آن در اواسط فصل بهار مصادف با 18 اردیبهشت‌ماه برگزار می‌شود. این مراسم، نماد عینی مشارکت‌ فعال مردم در مناسبت‌های مختلف اجتماعی و فرهنگی است و سابقه‌ای به قدمت تاریخ دارد.

 


هر چند نام مراسم عروسی است، ولی در اصل پیر شالیار یک مراسم آیینی و سنتی است که در آن قربانی می‌کنند و به ذکر و راز و نیاز با خدا می‌پردازند.

 


این مراسم که هر سال در آخرین چهارشنبه و پنج‌شنبه منتهی به نیمه بهمن‌ماه برگزار می‌شود، آیینی است که بعضی از مورخان برگزاری آن را به یک هزار سال گذشته نسبت می‌دهند و عده‌ای دیگر نیز معتقدند قدمت این مراسم بیش از این‌هاست.

 


پس از پشت سر گذاشتن کوه‌های سر به فلک کشیده و پوشیده از برف و عبور از جاده‌های پر پیچ و خم و گذر از کنار رودخانه سیروان، و در این روستای اورامان مراسم عروسی پیرشالیار هرساله با حضور پرشکوه مردم از شهرهای اطراف برگزار می شود.

 


آن چه که عیان است شیوه برگزاری این مراسم توسط مسئولان و شورای این روستا خواهد بود که در برخورد با مهمانان جای تامل دارد.

 


این روستا که سالانهپذیرای بسیاری از مردم در اطراف منطقه و حتی مرکز استان های کردستان و کرمانشاه خواهد بود، می طلبد که هماهنگی ها و برنامه ریزی هایی با نشست هایی اساسی با بازخورد مثبت برای هرچه بهتر برگزار کردن ان صورت بگیرد.

 


متاسفانه بنا بر اذعان برخی از مردم و شهروندانی که در مراسم امسال جشن پیرشالیار در اورامان حضور یافته بودند، از شیوه برخورد با مهمانان اظهار گلایه داشته و در این باره یکی از آنها در گفتگویی با خبرنگار ما اظهار داشت: هر ساله جمعی ازدوستان شهرستان پاوه ، جوانرود و روانسر در مراسم سنتی عروسی پیرشالیار راهی اورامان می شوند.


مکرم قادری افزود:امسال نیز باتوجه به اینکه جاده دالانی به هورامان بسته شده بود و جاده هجیج به هورامان هم هنوز به مرحله اجرا درنیامده بود، با رايزني  هاي انجام گرفته با مسولان  محترم سد، روز چهارشنبه جاده را جهت تردد مسافران هورامان برای شرکت در این مراسم بازگشایی نمودند و لازم است در اینجا از مسئولان محترم سد جناب آقای مهندس موسوی و جناب آقای شیرمحمدی تشکر و قدردانی کرد.

 


وی در پاسخ به این سوال که برگزاری مراسم را چگونه ارزیابی کردید گفت: باوجود اینکه خبرنگاران و عکاسان خارجی و داخلی زیادی در مراسم حضورداشتند اما متاسفانه برخورد ناشایستی از طرف جمعی از اعضای شورا و شهرداری هورامان بامهمانان و خبرنگاران به عمل آمد که گلایه مندی زیادی را به وجود آورد.

 


وی ادامه داد: متاسفانه شورا و شهرداری هورامان بجای رسیدگی به مشکلات هورامان و وضعیت جاده و کوچه ها كه دل هر مسافر و مهمانی را آزار مي دهد با برخورد تند وغیر منطقی وتحقیرآمیز، دل مهمانانی را که از نقاط مختلف ازجمله تبریز، تهران، مشهد وکردستان عراق و .... آمده بودند را رنجاندند.

 


وی ادامه داد: حتی جمعی ازدوستان خبرنگار اظهار داشتند که، بخاطر برخورد توهین آمیز جمعی از گروه انتظامات و مجموعه شورا وشهرداری هورامان آخرین باراست که به این مراسم می آیند.

 


قادری تصریح کرد: باتوجه به اینکه مردم هورامان دارای تاریخی کهن و به مهمان نوازی وسخاوت مشهور هستند روا نیست مسئولان این بخش این گونه با مردم و مهمانان برخوردکنند وباید برای سالهای آینده مسئولان زیربط اعم از فرمانداري، بخشداری، شهرداری و میراث فرهنگی برنامه ریزی مناسب ومهم تری را که در شان مردم محترم هورامان باشد انجام دهند.

 


وی در پایان گفت: به یقین می توانم بگویم اگر این مراسم درجاهایی دیگر از این کشور برگزار می شد بهترین دستاوردها را می توان بهمراه داشت اما متاسفانه مسئولان این بخش توجه جدی به این موضوع ندارند.    

       

 

یکی دیگر از حاضران در این مراسم به خبرنگار ما گفت: باید عرض کنم جای تاسف دارد وارثان اورامانات تخت که درمقطعی پایتخت مهد وتمدن بوده است اینک نه تنها ادامه دهنده نسلهای پیشین خود نیستند بلکه با رفتارناشایست خود سبب کمرنگ شدن پیشینه درخشان خود خواهندشد.

 


طیفور حاتمیبا بیان اینکه این اصلا به نفع مردم فهیم ومهمان نواز هورامان نیست افزود: متاسفانه تفکرات غلط و برنامه ریزیهای ناصحیح در این مراسم علاوه بر آنکه باعث تکدر خاطر مهمانان شد، درطول زمان نیز باعث کم رونق شدن این رسوم تاریخی می شود و چه بسا بکلی به فراموشی سپرده شوند کما اینکه مامشاهده کردیم که خیلی ازسنتهای زیباوحسنه خودمان راهم اینک به دلیل نداشتن میراث داران لایق کلا ازدست دادیم.

 


وی گفت: حال ازمردم باشعور وفرهنگی اورامان انتظارداریم باانتخاب افرادلایق به عنوان نمایندگان خود درجهت حفظ این سرمایه های گرانبها کوشا باشند چرا که به وضوح کم رونق شدن تدریجی  این آیین درطول دهه گذشته ملموس می باشد واین زنگ خطری برای این دیار پرپیشینه فرهنگی اورامان تخت می باشد.

 

 

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد