تلاش برای جذب توریسم /جلوه معماری سنتی در روستای تاریخی«زردویی»

سرویس: اجتماعیکد خبر: 293841|18:51 - 1394/11/02
نسخه چاپی
تلاش برای جذب توریسم /جلوه معماری سنتی در روستای تاریخی«زردویی»
جمعی از مسئولان و فعالان اقتصادی در سفری یک روزه به شهرستان پاوه از روستای زردویی این شهرستان بازدید به عمل آورده و مشکلات اهالی این روستا از نزدیک بررسی شد.

به گزارشهزار ماسوله، روستای زردویی از توابع بخش باینگان شهرستان پاوه در استان کرمانشاه است که از قدمت بسیار زیادی برخوردار بوده و از روستاهای هدف گردشگری استان محسوب می‌شود.

زردویی که این روزها بیشتر نام آن شنیده می‌شود از جمله روستاهایی است که طرح توانمندی روستایی در آن اجرا شده و بر اساس گفته مسئولان تا پایان امسال به عنوان اولین روستای بدون بیکار کشور معرفی خواهد شد.

جمعی از مسئولان و فعالان اقتصادی روز پنجشنبه در سفری یک روزه به شهرستان پاوه از روستای «زردویی» این شهرستان بازدید به عمل آورده و در بازدید از این روستا از نزدیک مشکلات و خواسته‌های اهالی روستا بررسی شد همچنین نشست هم اندیشی کارشناسان میراث فرهنگی و گردشگری استان با اهالی روستا شامگاه پنجشنبه در روستای زردویی برگزار شد.

استاد اقتصاد دانشگاه رازی کرمانشاه در نشست هم اندیشی کارشناسان میراث فرهنگی و گردشگری استان در دیدار با اهالی روستا که شامگاه پنجشنبه در روستای زردویی شهرستان پاوه اظهار داشت: برندسازی تولیدات روستای «زردویی» شهرستان پاوه به عنوان منطقه‌ای بکر و زیبا مورد توجه مسئولان قرار گیرد.

سهراب دل انگیزان در ادامه افزود: روستای زردویی دارای محیطی بکر و سنتی بوده که ظرفیت تولیدی بالایی دارد و رونق زندگی روستایی به خوبی در آن دیده می‌شود.

محصولات تولیدی روستای زردویی بی‌واسطه در اختیار گردشگران قرار گیرد

وی با اشاره به اجرایی شدن فاز اول طرح «بافت با ارزش» در این روستا افزود: با اجرایی شدن فازهای بعدی آن، اهالی باید تلاش کنند بافت سنتی این منطقه را حفظ کنند تا بتوانند در زمینه جذب گردشگران موفق‌تر عمل کنند.

این کارشناس مسائل اقتصادی با اشاره به وجود مصالح و معماری‌های سنتی در اکثر روستاهای کرمانشاه، خاطر نشان کرد: در روستای زردویی نیز هدف اهالی در راستای حفظ  و توسعه این منابع طبیعی است.

دل انگیزان با اشاره به اینکه در روستای زردویی محصولات باغی و صنایع دستی به صورت خودکفا تولید می‌شود، افزود: در این منطقه ۱۳ هزار راس دام وجود دارد و ۴ هزار راس دیگر قرار است تهیه شود و در مجموع ۱۷۵ نفر دارای اشتغال فعال در این ناحیه هستند که باید در تولیدات سنتی خود با سرمایه گذاری در جذب گردشگر اهتمام بیشتری داشته باشند.

وی با اشاره به تلاش در جهت برند سازی نمودن تولیدات بومی این منطقه و تاکید بر انجام این مهم گفت: همچنین در این روستا به صورت انبوه محصولات باغی از جمله انگور، گردو، توت و... تولید می‌شود که باید در سطح استان و کشور به صورت ویژه کالای این منطقه عرضه شود.

دل انگیزان یادآور شد: محصولات تولیدی در این روستا باید به صورت مستقیم و بدون واسطه در اختیار گردشگران قرار بگیرد و محصولات این منطقه با نام روستای زردویی به گردشگران معرفی شود.

وی همچنین بر لزوم حفظ نظافت روستا و جمع آوری زباله‌ها از سطح رودخانه‌ها و سایر مکان‌های این روستا تاکید کرد و گفت: در ایام نوروز جشن و مراسمات سنتی ویژه‌ای برگزار می‌شود که با توجه به جاذبه گردشگری منطقه باید تدابیر لازم برای اسکان گردشگران لحاظ شود تا روزانه حداقل ۱۶۰ مسافر از روستا دیدن کنند.

یک سرمایه گذار بخش خصوصی نیز در این نشست اظهار داشت: با توجه به جاذبه‌های گردشگری و پتانسیل‌های بالا در این روستا در کنار فراهم شدن زیرساخت‌ها توسط مسئولان بهتر است در این روستا یک پارکینگ مناسب برای گردشگران در نظر گرفته شود.

روستای زردویی پتانسیل‌های گردشگری خوبی دارد

محمد حسین منتظمی بر لزوم فراهم نمودن امکانات و شرایط مناسب تر در روستا برای جذب بیشتر گردشگر تاکید کرد و گفت: هر چند این روستا در حال اجرای طرح بافت با ارزش است، اما بهتر است برای حفظ شرایط محیطی آن از مصالح سنتی استفاده بیشتری شود تا ساختار تاریخی این منطقه حفظ شده و از دست ساختارهای مصنوعی و شهری در امان باشد و بر جذابیت آن افزوده شود.

معاون میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان کرمانشاه نیز در این نشست اظهار داشت: روستای زردویی دارای پتانسیل های خوب گردشگری است و اهالی این روستا می توانند با برگزاری برنامه‌های هنری و موسیقی و اجرای جشن‌های سنتی در ایام خاص سال جذب گردشگر به این منطقه را دو چندان کنند.

علیرضا مرادی بیستونی افزود: اهالی روستا می‌توانند با ارائه درخواست به اداره میراث فرهنگی و صنایع گردشگری استان در اجرای طرح برای مراسمات و دریافت تسهیلات اقدام کنند، همچنین منازلی که ظرفیت اسکان مسافر را دارند با همکاری میراث فرهنگی و گردشگری استان شناسایی شده و زیرساخت‌های لازم در این زمینه فراهم خواهد شد.

این مسئول گفت: در تلاش هستیم برنامه‌های رفاهی برای ایام خاص سال با فراهم شدن زیرساخت و تدابیری مشخص در این روستا اجرا و ساماندهی شده تا طرح‌های درخواستی در قالب تسهیلات گردشگری در نظر گرفته شود.

بیستونی اظهار داشت: تا سقف ۱۰۰ میلیون تومان به هر خانواده تسهیلات وام ۱۴ درصد با همکاری صندوق کارآفرینی امید اهدا می‌شود که اهالی این روستا بهتر بتوانند تولیدات خود را عرضه کنند.

برگزاری روز نظافت در روستای زردویی شهرستان پاوه

همچنین در ادامه مدیر عامل شرکت واتورگه شهرستان پاوه نیز در این نشست اظهار داشت: قدمت روستای زردویی به زمان آشوریان و مادها بر می‌گردد و آتشکده‌ها و غارهای متعددی در این روستا وجود دارد.

فریبرز عزیزی با بیان اینکه تا آخر امسال ۶۰۰ نفر در این روستا به صورت مستقیم در بخش‌های گوناگون اشتغال خواهند داشت، گفت: در مجموع ۱۷۶ باغدار، ۳۰ نفر در قلمزنی، ۲۵ نفر در بخش قالی بافی و ۱۲ نفر در نانوایی‌های سنتی در این روستا مشغول به فعالیت هستند.

وی با اشاره به وجود بازی‌های سنتی مختص به این روستا گفت: بافت سنتی این روستا با مراسمات ویژه در آن حفظ شده و دارای پتانسیل غنی گردشگری است.

عزیزی با اشاره به تولید ۱۲ نوع صنایع دستی در این روستا افزود: روستای زردویی نخستین روستایی است که در آن برای اولین بار طی دهه فجر جشن مهارت برگزار خواهد شد.

وی گفت: این روستا دارای انجمن‌های متعدد و اتاق فکر برای بررسی مشکلات مردم روستا و کارگاه‌های آموزشی صنایع دستی است.

عزیزی ادامه داد: همچنین هر جمعه در این روستا مراسم روز نظافت برگزار می‌شود و انجمن‌های گوناگون محیط زیست در این روستا فعال هستند و مردم با سرمایه گذاری خودجوش و فعال در امر بازسازی و تولید انواع محصولات دستی و کشاورزی اهتمام دارند.

بدون شک با اجرای فازهای بعدی طرح توانمندسازی روستایی در زردویی این روستا می‌تواند در زمینه اشتغالزایی به الگویی موفق در کشور تبدیل شده و نام آن بیش از پیش شنیده خواهد شد.

منبع: مهر

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد