نماینده مردم قصرشیرین، سرپل ذهاب و گیلانغرب در مجلس شورای اسلامی :

نسبت به بازگشايي بازارچه مرزي كوله بري خوش بين هستيم/بزرگترين لطمه بزرگ در اين بازارچه ها در حوزه كرمانشاه است

سرویس: صرفا جهت اطلاعکد خبر: 293154|00:20 - 1394/06/23
نسخه چاپی
نسبت به بازگشايي بازارچه مرزي كوله بري خوش بين هستيم/بزرگترين لطمه بزرگ در اين بازارچه ها در حوزه كرمانشاه است
نماینده مردم قصرشیرین در گفتگويي با خبرنگار ما با بيان اينكه نسبت به بازگشايي اين بازارچه ها خوش بين هستيم گفت: دولت تنها منتظر سياست گذاري در چارچوب قانون است كه ما نيز با نظر دولت موافق هستيم.

به گزارشهزار ماسوله، برخی مرزنشینان شهرستان پاوه در سالهای گذشته معیشت خود را از طریق تردد در مرز و واردات و صادرات جزیی کالا از طریق کوله بری تامین می کردند، اما بتدریج با جدی شدن بحث حفظ امنیت در مرزها، تردد آزاد کول بران با دشواری​هایی همراه شد ولی با این حال برای تامین روزی خود حاضر بودند خطرهای تردد در مرز را به جان بخرند.

این موضوع مسئولان را بر آن داشت تا طرح تجارت چمدانی را راه اندازی کنند و به عبارتی، تردد کول بران و مرزنشینان در دو سوی مرز با اعمال نظارت هایی همراه بود و بر این اساس بازارچه های مرزی فعال شد و کارت هایی با سهمیه های مشخص برای مرزنشینان صادر شد تا بتوانند ماهانه یک یا دو بار در مرزهایی که بازارچه های مرزی فعال دارد، تردد و برای تامین مایحتاج خود از طریق واردات و صادرات کالا اقدام کنند.

بر اين اساس بازارچه مرزي کوله بری پاوه در چند سال اخير یکی از بخش‌های فعال در حوزه مبادلات تجاری و یکی از فاکتورهای مثبت در امرار معاش مردم مرزنشین اين شهرستان شد، كه بنا بر بخشنامه وزارت كشور فعالیت در اين مرز کوله بری از روز شنبه (31 مرداد ماه امسال)در سطح استان كرمانشاه متوقف شد و به دنبال ان بسیاری از کوله بران، كه چشم امید بر بهبود وضعیت معیشتی و اقتصادی ساکنان مناطق مرزی به وجود آورده بود، از اين مقدار درآمد زندگي خود نيز ناچيز كرد.

با وجود انكه اين افراد تنها نقش کوله بری در ازای مبالغ ناچیز را داشته اند ، سود اصلی اين بازارچه كوله بري را سودجوياني كه مدتي با در دست داشتن دفترچه كوله بران اقدام به واردات مي كردند، مي بردند.

نماینده مردم قصرشیرین، سرپل ذهاب و گیلانغرب در مجلس شورای اسلامی در اين باره در گفتگويي با خبرنگار سايت خبري تحليلي هزارماسوله اظهار داشت: توقف فعالیت کوله بری در شهرستان پاوه و قصرشیرین ، بنا به دستور وزارت کشور و در راستای ساماندهی نوع کالاهای وارداتی است.

فتح الله حسيني با بيان اينكه به رئيس جمهور و معاون اول رئيس جمهور و ساير مسئولين استانداري كتبا اخطار ارسال كرده ام افزود: در حال پیگیری این موضوع هستیم  که اين بازارچه هاي كوله بران سامان دهی شوند.

وي با بيان اينكه به دنبال ان دستور ساماندهي اين بازارچه ها توسط معاون اول رئيس جمهور اتفاق افتاده است گفت: در اين راستا بسته شدن مرز بازارچه كوله بران بر روي معيشت مردم براي ما غير قابل قبول است .

وي گفت: نسبت به استاندار نيز اخطار لازم را جهت حل اين موضوع در راستاي بهبود وضع معيشت مردم كه هيچ درامدي ندارند، را ارائه داده ام.

حسيني با بيان اينكه مسئولان نبايد مردم انقلابي و ولايتمدار را طرد نمايند تصريح كرد: مردم انقلابی استان كرمانشاه و علي الخصوص شهرستان مرزی پاوه و اورامانات، در طول دوران جنگ تحميلي ثابت کردند که در راه پاسداری از انقلاب و آرمانهای آن از هیچ کوششی دریغ نكرده اند.

وي افزود: در بعضی از استان ها همچنان اين بازارچه ها فعال هستند و بزرگترين لطمه بزرگ را در اين بازارچه ها در حوزه كرمانشاه وارد شده است .

اين نماينده مجلس شوراي اسلامي ادامه داد: به همين خاطر با تذكر و اخطار به استاندار مبني بر آنكه اگر چنانچه تا چند روز آينده پيگيري ننمايد، در كميسيون امنيت ملي فراخوان خواهد شد.

وي در پايان با بيان اينكه نسبت به بازگشايي اين بازارچه ها خوش بين هستيم گفت: دولت تنها منتظر سياست گذاري در چارچوب قانون است كه ما نيز با نظر دولت موافق هستيم.

يكي از شهروندان پاوه اي نيز در گفتگويي با خبرنگار ما اظهار داشت: با بسته شدن اين بازارچه مرزي كوله بري وضعيت داد و ستد ما در داخل استان بدليل نبود كالاهاي وارداتي با مشكل مواجه شده است.

وي افزود: معيشت و درامد بيش از هزار نفر از مردم شهرستان پاوه از اين بازارچه مرزي كوله بري تامين خواهد شد.

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد