برداشت گردو از باغات شهرستان پاوه آغاز شد

سرویس: فرهنگ و هنرکد خبر: 293139|08:06 - 1394/06/17
نسخه چاپی
برداشت گردو از باغات شهرستان پاوه آغاز شد
گردو ، محصول صادراتي در بخش کشاورزي پاوه محسوب مي‌شود که اقتصاد خانوار بسياري از کشاورزان پاوه به آن وابسته است.

به گزارشهزار ماسوله،گردو ، محصول صادراتي در بخش کشاورزي پاوه محسوب مي‌شود که اقتصاد خانوار بسياري از کشاورزان پاوه به آن وابسته است.

باغات شهرستان پاوه ، دارای بزرگ‌ترین باغ گردوي استان هستند به طوري كه سالانه حدود 1800 تن گردو از انها برداشت مي شود.

هر ساله در نيمه اول شهريور ماه باغداران سطح شهرستان پاوه در كنار محصولات باغي خود چون انگور، انار و انجير به برداشت گردو از باغات خود اقدام مي كنند كه بنا به شرايط پستي و بلندي اين منطقه برخي را در اوايل شهريور و برخي را نيز در پايان نيمه اول مهر ماه برداشت مي كنند.

با توجه به آنكهرئيس جهاد كشاورزي در زمينه ميزان توليد و سطح هكتار باغات گردو در اين شهرستان با خبرنگار ما پاسخگو نبودبنا به آمار و ارقام واصله از ساليان گذشته در برداشت گردو از باغات اين شهرستان،سطح زیر کشت باغات گردو در این شهرستان 1410 هکتار است كه متوسط برداشت ان حدود بيش از 1500 تن گردو و در سالهايي كه با سرمازدگی بهاره مواجه شوند اين رقم به حدود 30 درصد كاهش پيدا ميكند.

با توجه به کیفیت بالای گردو در شهرستان پاوه، محصول حاصله علاوه بر مصرف استانی به سایر استان‌ها نظیر کردستان، همدان، تهران، گیلان، مازندران و همچنین کشور عراق صادر می‌شود.

يكي از باغداران اين شهرستان در گفتگويي با خبرنگار ما اظهار داشت: توليد گردو در سطح باغات شهرستان پاوه، محصول صادراتي در بخش کشاورزي پاوه محسوب مي‌شود که اقتصاد خانوار بسياري از کشاورزان پاوه به آن وابسته است.

وي افزود:ارزش مرغوبيت گردوي پاوه به حدی است که ان را به استان هاي همجوار و حتي كشور عراق صادر مي كنيم.

يكي ديگر از باغداران اظهار داشت: وجود بسته‌بندی‌های شکیل اين محصول و تحويل به مصرف كننده مي تواند ارزش ان را دوچندان نمايد.

به هر حال، تردیدی وجود ندارد که مديران جهاد کشاورزی شهرستان پاوه باید به تولید گردو در پاوه و به ايجاد بسته بندي هاي لازم در صادرات آن توجه بیشتری داشته باشند.

قابل ذكر است برداشت گردو در این شهرستان تا پايان نیمه اول مهر ماه ادامه می یابد.

 

 

 

 

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد