تيشه بي مهري ها بر ريشه سراب هولي+تصاوير

سرویس: فرهنگ و هنرکد خبر: 293122|23:20 - 1394/06/10
نسخه چاپی
تيشه بي مهري ها بر ريشه سراب هولي+تصاوير
غفلت مسئولان در رسیدگی به یکی از بی نظیرترین سراب های استان كرمانشاه باعث شد این سراب نابود شود.

به گزارشهزار ماسوله، غفلت مسئولان در رسیدگی به یکی از بی نظیرترین سراب های استان كرمانشاه باعث شد این سراب نابود شود.

چشمه هولي در شمال شرقي شهر پاوه ، پايين تر از تفرجگاه بيدميري واقع شده است كه در طول ساليان متمادي از پيدايش اولين سكونتگاه در اين شهر تا به اكنون از آب اين چشمه در مصارف شرب و غير شرب در موارد كشاورزي استفاده شده است.

در زماني كه سراب هولي اين شهر محلي براي تفريح گردشگران و مسافران از اقصي نقاط كشور مورد استفاده قرار مي گرفت ، اكنون اين سراب با بي مهري هاي مسئولين محلي براي زباله شده است.

طبيعت سرسبز و وجود درختان بلند در محدوده اين سراب چشم هر بيننده اي را به خود معطوف مي كرد، به طوري كه در وصف اين سراب شاعران به سرودن اشعاري زيبا اقدام كرده اند.

محل استراحت و تفريح مسافران و گردشگران در كنار نهرهاي روان اين سراب چشم انداز خاصي را به اين منطقه بخشيده بود به طوري كه به عنوان يكي از جاذبه هاي گردشگري و شناسايي اين شهرستان به شمار مي رفت.

در اين چند سال اخير كه خشكسالي هاي مداوم در اين شهرستان نمود پيدا كرد، مسئولين در مواجه با بحران كم آبي در اين سراب و سطح شهرستان، اقدام به انتقال آب شرب از حومه به شهر پاوه كردند كه به دنبال آن آب چاههاي روستاي چورژي را به مخازن جديد الاحداث در سراب هولي انتقال دادند.

به دنبال انتقال آب به اين محل و نياز به ذخيره آب شرب براي شهروندان، با قطع درختان چندين ساله و سرسبز و نابودي طبيعت در اطراف اين سراب ، عملا با احداث منبع آب نابودي اين سراب را رقم زدند.

در اين چند سال اخير این سراب بکر با بی مهری هاي مسئولان واقع شد و علی رغم ورود گردشگران بسیار به این محل مسئولان هنوز تلاشی را برای توسعه، گسترش و رسیدگی به فضای این سراب پس از گذشت 8 سال انجام نداده اند.

اقدام احداث منبع آب در سراب هولي كه بدون شك تامين و ذخيره سازي آب شرب شهر پاوه در اين منبع، از نيازهاي مبرم مردم است ، با اين حال مسئولين ذيربط در پي آن مي توانستند در فضايي پايين تر از اين سراب به حفظ اين طبيعت اقدام نمايند كه متاسفانه شورا وشهرداري، اداره ميراث فرهنگي در حفظ جاذبه هاي گردشگري و فرمانداري اين شهرستان هيچ گونه اقدامي را در جهت حفظ و بازسازي اين محل در طول اين چندين سال انجام نداده اند.

يك از ساكنين محله سراب هولي در اين باره در گفتگويي با خبرنگار ما اظهار داشت: اگر مسافر و يا گردشگري آدرس محل سراب هولي را از ما مي گيرند ، محل مناسبي را جهت اسكان و تفريح در اين مكان نمي يابيم.

وي افزود: شهرداري حتي كوچكترين اقدامي را در جهت حفظ نام اين سراب در طول اين ساليان انجام نداده است.

وي گفت: اكنون سراب هولي كه براي مسافران، محلي به يادماندني را در اذهان متبادر مي سازد، جايي براي زباله ها و نخاله هاي ساختماني شده است.

وي ادامه داد: اين سراب اكنون نابود شده است.

يكي ديگر از ساكنين اين محل مشکلات این سراب را اكنون محل نامناسبي جهت اسكان مسافران،، عدم رسیدگی به فضای سبز و وجود زباله در اطراف آن بيان كرد.

وي مي گفت: پاسخ اين سوالو از مسئولان دارم كه جواب دهند واقعا سراب هولي در پاوه آيا وجود دارد؟

وي ادامه داد: اين مكان امروزه تنها محلي براي رفت و آمد احشام مردم جهت استفاده از آب شرب جاري در باغات شده است.

شهردار پاوه نيز در گفتگويي با خبرنگار ما در اين باره ضمن تشكر از سايت خبري تحليلي هزارماسوله در پيگيري اين موضوع و با بيان اينكه ظرافت و برجستگي پاوه به سراب هولي و پايين دست ان است اظهار داشت: سراب هولي بهترين نقاطي است كه مي تواند به عنوان نقاط توريستي و گردشگري تعريف شود.

سلام خسروي افزود: متاسفانه در زماني قبل از تعيين مكان منبع آب، بايد به محدوديت هاي تعيين آب توجه مي شد كه اين كار انجام نشده است.

وي گفت: استارت نابودي سراب هولي زماني انجام شد كه در اين مكان منبع آب شرب پاوه احداث شد.

وي ادامه داد: در مرحله دوم نيز كه در طول سالهاي اخير به احداث منبع جديد اقدام كردند، خط بطلاني بر نابودي اين سراب كشيده شد.

سلام خسروي تصريح كرد: شهرداري براي انجام هرگونه اقدام و آمادگي لازم ، جهت احياي سراب هولي را دارا مي باشد و مشكلي را در احياي آن نداريم بلكه در محدوديت منبع آب در اين محل در ابعاد مختلف نبايد فضاي سبز، ساخت و ساز، آبياري و هر اقدام ديگري در اطراف آن ايجاد شود.

وي خاطر نشان ساخت: بنابراين در واقع تا زماني كه ان منبع آب در سراب هولي وجود داشته باشد ، احياي اين سراب به نحوي كه در اذهان مردم متبادر مي شود امكان پذير نيست.

وي گفت: مسيري كه چشم انداز سراب هولي تا ميدان مولوي را شامل مي شود تنها فضاي سبز طبيعي است كه امكان تغيير كاربري فضاي سبز به ساخت و ساز را ندارد.

وي در بخش ديگري از سخنان خود با اشاره به ظلم اداره آبفاي پاوه در طول سالهاي گذشته به مردم اين شهر افزود: تامين آب شرب مردم پاوه نبايد تنها از منبع سراب هولي باشد، چرا كه مشروب نمودن باغات پايين دست اين سراب در طول ساليان متمادي اكنون منجر به نابودي اين باغات شده است.

خسروي تصريح كرد: اميدوارم كه با انتقال آب هاني كوان به پاوه بخشي از اين آب شرب سراب هولي جهت مشروب نمودن در باغات اين شهر و همچنين احياي اين سراب جاري شود.

وي در پايان با بيان اينكه شهرداري بر اين امر اشراف كامل دارد گفت: با پيگيري هاي به عمل امده در اين زمينه ان شاالله در طرح بلند مدت با انتقال آب شرب هاني كوان به پاوه، با آزاد شدن بخشي از آب شرب پاوه به احياي اين سراب و همچنين استفاده در فضاي سبز اين شهر پرداخته شود.

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد