ادامه اتش سوزي ها در مراتع

مراتعی که در آتش غفلت انسان ها می سوزند/اين بار مراتع "هاني كه كو" طعمه حريق شد

سرویس: فرهنگ و هنرکد خبر: 292981|01:21 - 1394/05/03
نسخه چاپی
مراتعی که در آتش غفلت انسان ها می سوزند/اين بار مراتع "هاني كه كو" طعمه حريق شد
شهرستان پاوه با دارا بودن پوششهای گیاهی متنوع و جنگل هاي بلوط، یکی از نقاط مهم استان به شمار می رود، اما طی چند سال اخیر به دلیل خشکسالی و آتش سوزی های پیاپی، مراتع و جنگلهای آن با مشکلات زیادی رو به رو شده است.

به گزارشهزار ماسوله، شهرستان پاوه با دارا بودن پوششهای گیاهی متنوع و جنگل هاي بلوط، یکی از نقاط مهم استان به شمار می رود، اما طی چند سال اخیر به دلیل خشکسالی و آتش سوزی های پیاپی، مراتع و جنگلهای آن با مشکلات زیادی رو به رو شده است.

در طول سال جاري مناطق زيادي از شهرستان پاوه كه برخي از انها براي چندمين بار طعمه حريق شدند، خسارات زيادي را با نابودي بهترين مكان براي حيات پرندگان و خزندگان، به وجود آورده است.

مراتعي كه در سالهاي خشك و بي آبي با تنوع پوشش گياهي و درختان مختلف، همچنان استوار و با طراوت باقي مي مانند ولي در اثر سهل انگاري و غفلت بعضي از مردم یکی از خبرهای پرتکرار این روزها در سطح شهرستان شده است.

به دليل توپوگرافي خاص جغرافيايي و وجود ارتفاعات و كوهها در شهرستان پاوه، همواره اشتباه كوچكي در اين فصل از سال به عواملي جبران ناپذيري در آتش گرفتن مراتع شهرستان با وجود شيب تند و روانه شدن حريق به ارتفاعات با وزش هرچند باد كمي تبديل شده است.

گزارش دریافتی امروز از آتش سوزی وسیع در بالاتر از سراب هولي پاوه، که با وزش باد به سمت ارتفاعات "هاني كه كو" بسیار وسعت گرفت چه بسا علت اين آتش سوزی مي تواند سهل انگاري و غفلت در روشن کردن آتش توسط افراد باشد اما مهار اين اتش توسط نيروهاي مردمي بيش از سه ساعت به طول انجاميد.

 

در مهار آتش يكي از اين نيروهاي مردمي در گفتگويي با خبرنگار ما اظهار داشت: بسیج نیروهای مردمی و رسیدن به موقع به محل آتش، ازجمله عواملی است که می تواند در اطفاء حریق و جلوگیری از افزایش آن تاثیرگذار باشد.

طيفور حاتمي از فعالان در عرصه فضاي مجازي افزود: به همين منظور در فضاي مجازي گروهي مردمي را براي هرگونه آتش سوزي در شهرستان پاوه تشكيل داده ايم كه به محض اطلاع از حريق در هر نقطه شهرستان ، به ان محل جهت مهار اتش روانه خواهيم شد.

وي گفت: در بسياري از اين آتش سوزي ها اگر حضور گسترده اين مردم جهت اطفاء حریق نباشد معلوم نیست در اين آتش سوزي ها چه خسارات افزوني به بار خواهد اورد.

يكي ديگر از اين نيروهاي مردمي اظهار داشت: حفظ و حراست از جنگل و مرتع نیازمند یک برنامه ریزی جامع و واقع بینانه است كه این نیازمند فرهنگ سازی و تدوین قانون است.

وي افزود: مردم بايد جنگلها و مراتع را يك سرمايه ارزشمند كه امانتي براي نسلهاي آينده باشد در نظر داشته باشند.

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد