اينجا خانقاه است:

روزه داری در كنار چشمه روستاي خانقاه در روزهای گرم تابستان

سرویس: اجتماعیکد خبر: 292889|17:19 - 1394/04/12
نسخه چاپی
روزه داری در كنار چشمه روستاي خانقاه در روزهای گرم تابستان
تیرماه یکی از گرم ترین ماه های سال است که در بسیاری از مناطق کشور دما به بالای ۳۵ درجه می رسد و همزمانی اين ماه با ماه مبارک رمضان، روزه داری را در هوای گرم برای مردم شهرستان پاوه سخت کرده است.

به گزارشهزار ماسوله، تیرماه یکی از گرم ترین ماه های سال است که در بسیاری از مناطق کشور دما به بالای ۳۵ درجه می رسد و همزمانی اين ماه با ماه مبارک رمضان، روزه داری را در هوای گرم برای مردم شهرستان پاوه سخت کرده است.

 

در شهرستان پاوه كه هر سال در چنین ایامی و در اوج فصل تابستان دمایی معادل بيش از 35 درجه سانتیگراد ثبت می شود، در چند روز اخير شدت هوا در این شهرستان به بيش از 38 درجه رسيد که باعث خانه نشين شدن مردم شده است.

شدت دمای هوا در این شهر مخصوصا در اواسط روز گاه به حدی زیاد می شود که مردم در طول روز کمتر از خانه ها خارج می شوند و سعی می کنند با غروب خورشید و خنك شدن هوا، امور روزمره خود را از سر گرفته و علاوه بر آن به پياده روي بعد از افطار اقدام كنند.

اما در چنین وضعیتی در ماه رمضان در اين فصل گرم سال، همچنان آداب و رسوم ماه مبارک رمضان در این شهر و روستاهای اطراف اجرا می شود و شور و شوق مردم روزه دار کاهش نمی یابد.

در روستاي خانقاه در چند كيلومتري پاوه كه باغات و درختان زيادي آن را احاطه كرده است، اين گرما نيز در اين روستا بي تاثير نبوده و روزه روزه داران را سخت كرده است.

مردم اين روستا نيز با گرم شدن هوا در اواسط روز ماندن در خانه را ترجيح داده و در غير اين صورت به امورات باغداري خود كه اين باغات مانع از تابش شدت نور خورشيد مي شوند، اقدام مي كنند.

اما در كنار چشمه و پايينتر از مسجد جامع اين روستا ، جايي كه به دليل وجود آب سرد و معدني خانقاه و خنك بودن هوا در پايين ترين نقطه روستا، روزه داران، روز گرم خود را در اين مكان سپري كرده و سختی کمتری را متحمل می شوند.

قرار گرفتن اين چشمه در پايين از مسجد جامع ، كه در طول ساليان متمادي حوضچه آن محلي براي وضو گرفتن اهالي روستا بوده است ، امروزه وزش نسیم های خنک در آن موجب شده است که آب و هوای این مكان را خنك نگه دارد.

يكي از روزه داران كه در اين مكان حضور و روز گرم خود را در كنار اين حوضچه سپري مي كرد در گفتگويي با خبرنگار ما گفت: آب و هوای این مكان در مقایسه با دیگر نقاط روستا خنک است و به همين خاطر حضور ما در اين مكان مشكل خاصي را براي ما ايجاد نمي كند.

وي افزود: آب اين چشمه سرد و به همين دليل هوايي خنك را در اين مكان ايجاد مي نمايد و سختی کمتری را متحمل می شويم.

يكي ديگر از روزه داران گفت: گرمي هوا بيشتر در مواقع ظهر و در اواسط روز بيشتر مي شود و ما با حضور در اين مكان گرماي طاقت فرساي تابستان را كمتر احساس مي كنيم.

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد